וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה ערוותה: על "Can't Be Tamed" של מיילי סיירוס

עינב שיף

9.7.2010 / 9:00

מיילי סיירוס אולי הפכה באלבומה החדש מנסיכת דיסני לסמל סקס ומנערת פופ לכוכבת רחבות, אך היא עדיין נשמעת כמו שיעתוק של אלה שהיו לפניה. עינב שיף כונן דיסק

הליקון

(צפו בקליפ לשיר "Can't Be Tamed", באדיבות הליקון)

האלבום

"Can't Be Tamed" הוא אלבום האולפן השלישי של מיילי סיירוס, תאגיד פופ משומן להפליא שעובד כמו שעון שוויצרי ודופק דולרים כמו החיוכים שסיירוס מפזרת ברחבי העולם. בגרסה הבסיסית של האלבום 12 שירים שנכתבו והולחנו על ידי סיירוס (מלבד קאבר מאולץ לשיר של להקת המטאל Poison), בעזרתם הנדיבה של מפיקי הלהיטים הקבועים שלה, בראשות אנטוניה ארמטו, טים ג'יימס וג'ון שנקס. במהדורת הדלוקס אפשר למצוא גם די.וי.די מעולה של סיירוס בהופעה ב-O2 בלונדון, שמדגים איזה טור דה פורס אפשר להפיק עם שירים גרועים אבל עם עשרות מיליוני דולרים.

מוזיקלית, סיירוס הגיעה לשלב ה"מותר לי להשתרמט, נכון?", כפי שניסתה להציג בקליפ של הסינגל המוביל של האלבום שהוא גם שיר הנושא שלו: מעבר לפופ המתוק של הילדה, שכבר בגיל 14 מילאה מחשבות זימה בקרב אנשים שיכלו להיות האבות שלה (ללא קריירת הקאנטרי המצליחה, ע"ע בילי ריי סיירוס), סיירוס לא מפחדת לשלב אלמנטים אלקטרוניים יותר שיצביעו על נערה בשלה. בקיצור – עשו ריוויינד לתהליך שעבר על בריטני ספירס לפני אלבומה השלישי, מינוס ריקודי חשפנית עם נחשים על הצוואר ופלוס מערך מגונן פי 92,356 מזה של ספירס ותקבלו את כוכבת הטין-פופ הגדולה בעולם. היא, אגב, טענה בראיון שהיא רצתה אלבום רוק. ובכן – זה לא קרה.

הרקע

היה מי שמיהר להכריז שסיירוס בת ה-17 בלבד היא "כבר לא ילדה, עדיין לא אישה", כשם שיר של ספירס מאותו אלבום מפתח שהיווה את נקודת המפנה בקריירה שלה. יש בזה מן האמת, אולם בניגוד לספירס, שמלכתחילה היתה לוליטה פתיינית שרק חיכתה לזמן הנכון להתפוצץ, עדיין קשה לעכל חלק מהתהליכים שעברו על סיירוס - החל מהצילום השערורייתי לאנני לייבוביץ' בגיל 15 בלבד ועד השערורייה האחרונה, בחסותו של פרז הילטון הניג'ס, שפרסם תמונות שלה ללא תחתונים.

עבור רבים מהציבור האמריקאי, לא עבר מספיק זמן בין עידן התמימות של מיילי. נערת הדיסני החסודה והיפהפייה, שיוצאת עם הנסיך שתומך בשמירת הבתולין ניק ג'ונאס, הפכה לכוסית שיודעת בדיוק מתי לשחרר את הכתפייה בגופיה. כיכובה של סיירוס בסדרה "האנה מונטנה" (העונה הרביעית תצא לדרך בקרוב ותהיה האחרונה) לא מתיישב לאמריקה השמרנית טוב עם הפרפורמנס הזנותי כמיטב המסורת בז'אנר, כולל הנשיקה הלסבית. לכן, מבחנו של האלבום הוא ביכולתו לשלב שירי אהבה קיטשיים עם רמזים שיוכיח שסיירוס כבר יודעת איך באים ילדים לעולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כבר לא מחכה לחסידה. עטיפת האלבום "Can't Be Tamed" של סיירוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

קבלות

זהו משפט קשה, אבל לפני שסיירוס היא מוזיקאית, היא קודם כל חברה בע"מ. ככזו, היא חיה על מאזנים של רווח והפסד, ולכן לאסטרטגיית שיווק והפצה תפקיד משמעותי יותר מאשר בעולמם של רוב המוזיקאים, שמתפללים שהמשבר בעולם הדיסקים לא ידרוס אותם. זה מה שהוביל לכך שסיירוס ומנהליה הצליחו לשכנע את חברת התקליטים לשחרר את האלבום בתאריכים שונים ברחבי העולם ולהשיג תשומת לב תקשורתית מקסימלית בכל מקום.

כך, שוחרר האלבום המלא קודם כל בגרמניה ב-18 ביוני ורק לאחר מכן בארצות הברית, בריטניה ושאר אירופה, כולל ישראל (בייבוא של הליקון). התוצאות לא איחרו לבוא: האלבום הגיע למקום הרביעי במצעדי האלבומים של גרמניה, אוסטרליה ואיטליה, שלישי בשוויץ, ניו זילנד ובמצעד האירופאי המשוקלל, שמיני בבריטניה, שני באוסטריה ובקנדה וראשון בפורטוגל וספרד. בארצות הברית, הבסיס של סיירוס, הגיע האלבום למקום השלישי, לאחר שיצא בשבוע בו יצא החדש של אמינם, שכבש את המקום הראשון ואילו סנסציית דרייק תפסה את המקום השני.

עם זאת, נתוני ארצות הברית של סיירוס מאכזבים, בוודאי ביחס לנתונים של "Breakout", אלבום האולפן הקודם שלה (מבלי להחשיב את אלבומי "האנה מונטנה" בכיכובה). האלבום הקודם, שיצא בשנת 2008 נמכר ב-371 אלף עותקים בשבוע הראשון לצאתו, מה שכמובן מיקם אותו במקום הראשון בטבלה. מילא שהאלבום החדש לא הגיע למקום הראשון, אך בשבוע הראשון לצאתו נמכרו רק 102 אלף עותקים ממנו - נפילה חדה למדי לעומת הנתונים שהשיג קודמו. השבוע השני של האלבום במכירות כבר הפך את הכישלון לרשמי, עם נפילה של שישה מקומות, מהשלישי לתשיעי ומכירות של 32 אלף עותקים בלבד.

מיילי סיירוס. GettyImages
ראפרים פשוט יותר חזקים ממנה. סיירוס/GettyImages

הביקורות

"השירים לא חזקים מספיק כדי להתגבר על ההפקה המצועצעת", זועק הגרדיאן בביקורת של שני כוכבים. מגזין פיפל, לעומת זאת, מחמיא לה על המעבר משלב הפופ לאלקטרו וטוען שההמשך שלה יהיה אף מפואר יותר, בביקורת של שלושה כוכבים. "האלבום הזה חצי גרוע. זה אומר שחציו טוב", מתאמץ להחמיא הבוסטון גלוב.

באופן כללי, עם ציון 53 באתר ריכוז הביקורות מטאקריטיק, נראה שהמבקרים הלועזיים מנסים לגשת באופן פתוח לשינוי התדמית הדי צפוי של סיירוס, אך נתקלים בבעיה אחרת, אקוטית לא פחות – המוזיקה. "לא מעט מהבלדות נשמעות כמו ספוג נטוש", תיאר זאת בציוריות ה-Vilage Voice.

שורה תחתונה

אפשר לראות את הקליפים שלך בלי סאונד?

הערת המערכת

אפשר היה להתייחס ברצינות למהפך של סיירוס לאור הפתיחה ההצהרתית של "Liberty Walk" וכמובן "Can't Be Tamed", שהיה יריית הפתיחה של הקמפיין והראה שהמספר 17 בתעודת הזהות של סיירוס לא ממש מסגיר את מלוא נשיותה בעת הנוכחית. אלא שאז מגיע שיר כמו "Permanent December", העתק פשוט לא ייאמן של "Tik Tok" של קיישה, והופך את סיירוס לסוג של משינה ואת קיישה הלא ממש מבוגרת ובוודאי לא אגדית ללהקה בסדר הגודל של מדנס.

לאחר מכן, כל האזנה רצינית לסיירוס מגלה שאריות מיקרוגל של ליידי גאגא, קלי קלרקסון וכמובן האם-טיפוס בריטני ספירס. לסיירוס קול מצוין, מראה מצודד והיכולת לעשות הכל, אבל הבחירה שלה שלא לבחור באישיות מובחנת וברורה, הופכת את שינוי התדמית שלה לבדיחה עצובה על עולם הפופ הנוכחי.

ללא אפילו טקסט אחד שיראה ניצוץ של אמירה אינטליגנטית שחוצה את גבול ערכי המשפחה והאהבה המסורתיים של עולם הפופ, אין לסיירוס גם מה להציע מעבר לשכבת ההפקה העבה אך החלולה שבנתה לעצמה. אבל אלו רק החדשות הרעות. החדשות הטובות הן שבנקודת הזמן המקבילה בקריירה שלה, בריטני ספירס ביזתה את עצמה עם שירים כמו "Overprotected" אבל לאחר מכן התאוששה, הסתממה, השתרללה – והוציאה את "Toxic". אמנם עדיף לסיירוס להגיע למקום הזה ללא התהליך ההרסני שעבר על ספירס, אבל ייתכן שאם גם לנסיכה התורנית של דיסני זה יקרה, יבין עולם הפופ שכנראה אין דרך אחרת.

מיילי סיירוס, "Can't Be Tamed" (ייבוא: הליקון)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully