וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו לא להקה פוליטית"

17.9.2010 / 16:30

רגע לפני שהוא מגיע עם להקת סולפליי לאוזפסט בישראל, מקס קאוולרה מספר על הבגידה של להקתו הקודמת, ספולטורה, על האיחוד המרגש עם אחיו ועל הרצון לנגן בישראל

נראה כי אין יום שעובר על מקס קאוולרה מבלי שהוא חושב על להקת Sepultura. אחרי הכל, המוזיקאי הברזילאי חתום על אחת ההצלחות הגדולות ביותר של המטאל בשנות התשעים, ועל אחד הפספוסים הגדולים בתולדות המטאל בכלל. ב-1996, במהלך הטור של האלבום המוצלח ביותר של הלהקה, "Roots", אירע אירוע טראגי, שהוביל בסופו של דבר לפירוקה של הלהקה.

בנה של אשתו של קאוולרה, גלוריה, נהרג בתאונת דרכים במהלך הטור. היות שגלוריה שימשה גם כמנהלת הלהקה, מקס דרש מחבריו לעשות הפוגה ולבטל את המשך הטור. החברים, וביניהם אחיו המתופף של מקס, איגור קאוולרה, סירבו בתוקף, ומכאן נפרץ פתח לריב גדול שכלל גם חילוקי דעות מקצועיים והאשמה בבגידה.

דווקא כמה חודשים אחרי שלהקת הדת'-טראש מטאל במקור הוכיחה את היכולות האדירות שלה והתפתחה לסגנונות מרתקים, השילוב המנצח התפרק והשאיר את קאוולרה בחוץ - בלי להקה, בלי קשר עם אחיו הצעיר, וכמובן שבלי בנו החורג שהלך לעולמו בגיל 21. במקביל, ספולטורה כבר לא חזרה להיות אותה הלהקה, והאלבומים הבאים שלה נחלו כישלונות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מדיכאון עמוק לפרויקט חדש. להקת Soulfly/מערכת וואלה!, צילום מסך

"באותה תקופה הרגשתי שאני לא רוצה לעשות יותר מוזיקה. הייתי בדכאון עמוק כי ספולטורה היתה הבייבי שלי", מספר מקס קאוולרה בראיון מביתו שבפיניקס, אריזונה, לקראת הגעתו לישראל עם להקתו החדשה, Soulfly, שתופיע במסגרת פסטיבל אוזפסט שיתקיים ב-28 בספטמבר בפארק הירקון בתל אביב. "אני הקמתי את הלהקה ואני זה שנתן לה את השם. במשך כמה חודשים לא התעסקתי במוזיקה בכלל, אבל הרבה אנשים תמכו בי ושכנעו אותי להמשיך לכתוב ולזרום הלאה. כך נוצרה סולפליי".

מסתבר שדווקא אחד האנשים שדחפו את קאוולרה לשלב הבא בקריירה שלו היה לא אחר מאשר אוזי אוסבורן, אותו תחמם סולפליי בישראל. "הוא היה כל כך נחמד אליי אחרי שספולטורה הראו לי את הדרך החוצה. הוא הזמין אותי לביתו שבאנגליה, ושכנע אותי לפתוח בקריירה חדשה לבד, בדיוק כפי שהוא עשה אחרי שעזב את Black Sabbath. הוא נתן לי המון ואני מודה לו על זה עד היום. בסך הכל אני נפגש איתו די הרבה בפסטיבלים שלו, וגם המשפחות שלנו מיודדות מאוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אוזי אוסבורן בהופעה. Angela Weiss, GettyImages
החבר הטוב שבא לעזרה. אוזי אוסבורן/GettyImages, Angela Weiss

מקס קאוולרה (41) הקים את סולפליי ב-1997, אבל אפשר להגיד שמדובר בסוג של פרויקט אישי. הלהקה הוציאה אמנם שבעה אלבומים, אבל העובדה שעברו בה 10 חברים ב-13 שנים מוכיחה מי כאן הבוס. גם במקרה של סולפליי, קאוולרה דואג לשנות ולחדש מאלבום לאלבום, ואם הלהקה התחילה כמשהו שנשמע כמו ספולטורה המחודשת עם כלי ההקשה הברזילאים והשילוב של ניו-מטאל וגרוב-מטאל (במשפט אחד - קצב של היפ-הופ, פאנק ואפילו ראפ שמשולב בתוך כל הרעש הזה), הרי שהאלבום החדש "Omen", חוזר למעשה לשורשי הטראש-מטאל של קאוולרה.

"חלק מהשינויים שלנו היו מתוכננים וחלק פשוט קרו", הוא מספר. "באלבום הראשון שלנו היה גיטריסט שידעתי שהוא זמני, במקרים אחרים פשוט התאמתי את הנגנים לסגנון. מצד שני, הגיטריסט המוביל מארק ריזו הגיע ב-2004, והביא דם חדש ולב גדול ללהקה. הוא גיטריסט אדיר ואנרגטי שלא מפסיק להשתולל על הבמה וזה בדיוק מה שהיינו צריכים. לאחרונה נפרדנו מהבסיסט, וצירפנו לטור הנוכחי ולנסיעה לישראל את ג'וני צ'או מהלהקה השניה שלי, Cavalera Conspiracy".

Cavalera Conspiracy היא הפרויקט השני של מקס, להקה בסגנון דומה שהוקמה בעקבות חידוש הקשר שלו עם אחיו הצעיר איגור, לאחר נתק של 10 שנים ואחרי שאיגור עזב את ספולטורה בטענה כי זו כבר לא הלהקה של פעם. נכון להיום, כל חבריה פרט לאיגור המתופף הם חברי סולפליי, וזאת לאור עזיבתו של הבסיסט בובי ברנס. בתשובה לשאלה אם לא היה כדאי לו לרכז את כל האנרגיות שלו סביב להקה אחת, אומר קאוולרה כי "אני אוהב את הרעיון של שתי הלהקות, בעיקר בגלל שאני יכול לנגן עם אחי. בכל פעם שאני רואה אותו אני נרגש, ואחרי המסע לישראל אני אגיע לברזיל לראשונה אחרי 10 שנים כדי לפגוש אותו ולהופיע ביחד בפסטיבל גדול מאוד, שם ככל הנראה ננגן ביחד הרבה חומר של ספולטורה".

איגור קאוולרה. Gerardo Lazzari, Creative Commons
סוף סוף ביחד. איגור קאוולרה/Creative Commons, Gerardo Lazzari

ספולטורה מעולם לא הופיעה בישראל, אבל ביקרה כאן בשנות התשעים המוקדמות כדי לצלם את הקליפ לשיר "Territory", אחד הסינגלים של "Chaos A.D", שהיה אחד משני האלבומים המצליחים ביותר של הלהקה. הקליפ צולם אז בירושלים ובים המלח, ונראה כמו סרטון המבקר את הכיבוש, למרות שהטקסט שלו נוגע באופן כללי למלחמות על רקע גזעי וטריטוריאלי, ואין בו רמז למדיניותה של ישראל.

בכל מקרה, קאוולרה מעולם לא התנסח נגד המדינה שבה הוא יבקר בפעם השניה בסוף לספטמבר, ולא רק זה - הוא אפילו קרא לבנו הבכור Zyon. "התעניינתי קצת בהיסטוריה ומצאתי את השם הזה בספר, זה התאים לי מאוד", מסביר קאוולרה ומוסיף: "האמת היא שזה שם מוצלח מאוד, כולם אוהבים אותו. ציון הוא מתופף, כמו הבן השני שלי איגור (כמו שמו של אחיו - ד.ב) והאמת שהוא כבר הפך לסוג של כוכב רוק. בינתיים הבנים שלי מנגנים איתי בבית ואנחנו עושים בעיקר קאברים של ספולטורה, סלייר, וגם Biohazard, אבל אני מנסה לעודד אותם להקים להקות משלהם. כשאני הייתי בגילם, כבר עבדתי עם ספולטורה על האלבום הראשון".

על ההופעה בישראל והימנעותן של להקות אחרות מלהגיע לכאן בקיץ האחרון אמר קאוולרה: "אני חושב שהדבר הטוב ביותר במוזיקה הוא שהיא נועדה לכולם. אנחנו לא להקה פוליטית כמו Rage Againt The Machine. אנחנו בסך הכל רוצים להגיע לישראל כדי לתת את ההופעה הטובה ביותר שאנחנו יכולים לתת, ולהתרחק מהפוליטיקה".

"להופיע במקום חדש זה תמיד מרגש", הוא מוסיף, "ולצורך העניין נתאים סט-ליסט מיוחד עבור הקהל הישראלי. אני עדיין לא יודע כמה זמן נוכל לנגן, אני מניח שזו תהיה הופעה של שעה. ככל הנראה, ננגן גם שניים מהשירים היותר מוכרים של ספולטורה שהם 'Refuse/Resist' ו-'Roots Bloody Roots'. כמו כן, ננגן לא מעט מהאלבום האחרון של סולפליי, 'Omen', כי יש בו שירים שמשתלבים מצוין בהופעות וקיבלנו ביקורות טובות מהמעריצים על הביצועים שלהם. אני מאוד מקווה שאחרי כל זה, יישאר לנו גם זמן לטייל בארץ, כי מאוד הייתי רוצה לראות כמה מקומות היסטוריים".

עם כל הכבוד לפרויקטים האחרים, נראה שהפנטזיה הגדולה של המעריצים היא איחוד של ספולטורה. זה עוד יכול לקרות?

"בשנה הבאה נציין 25 שנים לאלבום הראשון של ספולטורה ובשבילי זה אומר המון. הייתי רוצה להשאיר את משקעי העבר מאחור ולעשות איחוד. אני בהחלט מתכוון לדבר עם חברי הלהקה כדי לעשות את זה. אני לא רוצה את זה בשבילנו, אני רוצה את זה למען המעריצים שלנו, למען הילדים שלי שלא ראו אותי עם ספולטורה ולמען העולם כולו".

Soulfly יופיעו בישראל במסגרת פסטיבל "אוזפסט" שייערך ב-28 בספטמבר בפארק הירקון בתל אביב, לצד אוזי אוסבורן, קורן, בצפר והרכבים נוספים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully