וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלע השחור: ראיון עם יוצרי "אבודים באפריקה"

אייל דץ

21.9.2010 / 7:41

המציאות מעולם לא היתה קרובה יותר לתסריט, במקרה של "אבודים באפריקה". ראיון עם יוצרי הסדרה שמסבירים למה רותם סלע היא הגיבורה שלהם

"נו תעשה פרצוף עצוב, סאד פייס", מנסים אנשי הקמפיין של חברת האופנה הישראלית "Honey" לשכנע את הילד המקומי אבל הוא בשלו. חיוך מדן ועד אוגנדה. מתעקש לא להיכנע למנגנון ומסרב לדגמן לצוות מצוקת עולם שלישי כאילו אומר, איך אתם מצפים ממני להיות עצוב כשלידי רותם סלע עושה מתיחות בבגדים מינימליים?

בסופו של דבר מצליח הצוות לדכא את הילד לרמת האותנטיות הרצויה. עבור אנשי ההפקה של "אבודים באפריקה", הסדרה שבמהלכה צולמה אותה סצנה, המרדף אחר הצילום הנכון היה הרבה יותר מסובך. כך לדוגמא, רגע לפני סדרת צילומים באחת השכונות בקמפלה, בירת אוגנדה, פקדה את האזור מגפת כולירה. מלבד גילויי הסרבנות שהתגלו בקרב אנשי צוות שסירבו לקחת חלק בצילומים באזור, התעוררה בהפקה בעיה נוספת: אי אפשר להשתמש בילדי השכונה כניצבים. הפתרון? שוכרים ילדים מאחת השכונות היותר עשירות בבירה, כאלו שאין חשש שנדבקו בכולירה. בונו בכבודו ובעצמו לא היה חושב על פתרון טוב יותר.

כפי שבטח כבר הבנתם, "אבודים באפריקה" מספרת את הסיפור הפיקטיבי שמאחורי צילומי קטלוג האופנה של "Honey". אחת מחברות האופנה הגדולות בישראל. היעד הנבחר לצילום הקטלוג השנה הוא אבונו קילוסה, רפובליקה מרכז אפריקאית במצב פוסט מלחמת אזרחים עקובה מדם.

איתי רייכר, אילן שפלר ויובל שפרמן. נמרוד סונדרס
"פתאום אתה מוצא את עצמך בעצם משתמש במקומיים כדי לספר את הסיפור שלך" איתי רייכר, יובל שפרמן, אילן שפלר/נמרוד סונדרס

המשלחת הישראלית למדינה הקטנה כוללת בין היתר את הפרזנטורים הנצחיים של המותג המגולמים על ידי רותם סלע ועידן חביב, (הידוע יותר בכינוי "ההוא מהישרדות"). צחי גראד בתפקיד בעל הבית תאב הבצע של החברה, מעיין בלום ("המשרד") בתפקיד הבן הלוזר שלו שמתעקש על קריירת דוגמנות למרות נתוני הפתיחה הלא מרשימים שלו ושרון שטרק בתפקיד הארט דירקטורית המרירה מטעם משרד הפרסום.

בהחלט יש משהו מביך בכך שחווית הצילום הופכת להיות דומה למאורעות בסדרה, מודים יוצרי הסדרה אילן שפלר, איתי רייכר ויובל שפרמן, כי "הסיפור הוא קומי וציני ומעביר ביקורת ברמה מסוימת ואז פתאום אתה מוצא את עצמך נכנס לנעליים של הדמויות ובעצם משתמש במקומיים כדי לספר את הסיפור שלך", כפי שמספר שפרמן, במאי הסדרה. "כמו חברת האופנה שאתה צוחק עליה שמנסה להשתמש בעוני של אותם אנשים כדי ליצור משהו שמצטלם יפה. כל אחד הגיב לזה אחרת אצלנו, היו אנשים שהיה להם יותר קל כי הצליחו לשקוע באמונה שהם עושים את הדבר הנכון כדי להעביר את הסיפור".

חיבוטי הנפש הם לא המכשלה היחידה שעמדה בפני צוות הסדרה. שוחד כדרך חיים, עוזר במאי שתפס וירוס וחזר לארץ ותופעות לוואי של הכדורים נגד מלריה הם רק חלק מתלאות הטיול לאוגנדה שם צולמה הסדרה. "כל הזמן ניהלנו מין מערכת הימורים מה עוד יקרה לנו שכבר קרה בתסריט", מספר שפרמן.

חזרתם עם תובנות חדשות מהטיול?

רייכר: "בטח, זה קורה לכל מי שנוסע לאפריקה. אתה מגיע לאפריקה דבר ראשון אתה מחבק את כל הילדים ומפחד מכל המבוגרים. אחר כך אתה עובר איזה סוויץ' במוח אבל שלושה שבועות אחרי שאתה חוזר לארץ זה עובר לך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל הזמן ניהלנו מין מערכת הימורים מה עוד יקרה לנו שכבר קרה בתסריט"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אבודים באפריקה" התחילה מרעיון משותף של שפלר ורייכר. השניים הכירו בעבודתם כקופירייטרים במשרדי פרסום והמשיכו יחדיו לטלוויזיה שם התברגו כתסריטאים בכמה מהתוכניות הקומיות המובילות ביניהם "מועדון לילה", "ארץ נהדרת", ו"רד בנד".

"המחשבה המקורית לא היתה לעשות סדרה אלא מין כתבה מוקומנטרית של 45 דקות סטייל גיא פינס", מספר שפלר. "הבעיה היא שלדברים מהסוג הזה אין מסגרת בערוצי הטלוויזיה ולכן זה הפך להיות מיני סדרה".

איך הצלחתם בכלל לשכנע מישהו להפיק סדרה ישראלית שמתרחשת באפריקה?

רייכר: "מכרנו את זה כרעיון זול וכיפי"
שפלר: "שהפך בסופו של דבר לסיוט יקר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מכרנו את זה כרעיון זול וכיפי". רותם סלע, עידן חביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

העבר של רייכר ושפלר כאנשי הפרסום לא סתם מרחף מעל הסיפור, הוא מתפוצץ עליו לרסיסים. השימוש המוגזם של התקציבאית במונחים לועזיים, ההפקה המרושלת, הלקוח שרק רוצה ציצים בקמפיין, הצלם המפורסם והדוגמנית שמגיעים מאירופה ודואגים להבהיר לצוות הישראלי את מקומם בהיררכיה - למטה למטה, מתחתם רק עובדי המלון האפריקאים.

"עשינו פרסומות עם במאים מחו"ל" מספר רייכר. "אתה משוכנע שאתה הבן אדם הכי קול בעולם ואז מגיע לסט איזה במאי מדנמרק מחוק על הירואין שמתנהג אליך כאילו הגעת מתימן".

שפלר: "רוב הדיבור בסדרה, הדמויות, אלו דברים שמבוססים על חוויות שלנו מעולם הפרסום. חוץ מזה גם דאגנו לעשות תחקיר".

רייכר: " אפילו ראינו את הסרט הצ'אדי היחיד שהופק אי פעם"

שפלר: "בוא נגיד שהמוכרים באוזן השלישית מאוד מעריכים אותנו
עכשיו"

אבודים באפריקה. yes
עידן. מגדל אננס. אבוד באפריקה. מתוך "אבודים באפריקה"/yes

אפרופו הדמות של חביב, מאיפה שלפתם אותו?

שפרמן: כשקראתי את התסריט חשבתי שאם זה יצליח דווקא איתו זה יהיה מאוד מצחיק. ראיתי אותו בהישרדות ומאוד אהבתי. התקשרנו אליו, בהתחלה הוא התלבט קצת ואז הסכים. הדמות שלו היא דמות עם קונפליקט די רציני.יש פה מישהו שמצד אחד לא באמת אמור להיות דוגמן הוא בכלל מלח הארץ מהסיירת, אולם מצד שני כן יש לו פיזיות מטופחת".

רייכר: הרעיון של הדמות של עידן חביב כדוגמן שמנסה לצרף אנשים לשיווק הרשתי בא מהתחקיר והמפגשים שעשינו עם כל מיני דמויות מעולם האופנה. פגשנו לא מעט אנשים מהתעשייה הזאת שבסוף כל מפגש פתאום היו שולפים משפט בנוסח "יש לי הזדמנות עסקית מצויינת להציע לכם".

אם חשבתם שמלי לוי בתפקיד המזכירה המבוישת בגרסה הישראלית היא ליהוק העונה חכו עד שתראו את רותם סלע בתפקיד "צליל" הפרזנטורית של חברת 'האני', שנשלחת לצילומי הקטלוג באפריקה. בדקות הראשונות זה נראה כאילו יוצרי הסדרה נפלו במלכודת הקלישאה של "הדוגמנית המטומטמת", אולם ככל שהסדרה מתקדמת מתגלים עוד ועוד רבדים בדמותה של "צליל", הרבה בזכות עבודת משחק מעולה של סלע. "רותם היא קונצנזוס", מצהיר רייכר.

שפרמן: "היא באה ביום הראשון ועשתה אודישן מעולה. ראינו הרבה מאוד דוגמניות והתמזל מזלנו למצוא מישהי שהיא לגמרי הדמות וגם משחקת מעולה".

שפלר: "היא הגיבורה שלנו"

ההחלטה ללהק לסדרה לא שחקנים מקצועיים היא די מסוכנת.

שפרמן: זו היתה הדילמה כי גדולה בסדרה. כיוון שיש הרבה שנינות ופאנצ'ים בטקסטים זה היה ברור ששחקנים שיש להם הכשרה משחקית היו לכאורה מבצעים יותר טוב את הדבר הזה. מצד שני יש משהו בסדרה ובאומץ שמזמין כנות בליהוק".

אבודים באפריקה. yes
רותם היא קונצנזוס. רותם סלע "אבודים באפריקה"/yes

בימים אלו קבורים שפלר ורייכר עמוק בתהליך הכתיבה של העונה החדשה של "ארץ נהדרת". מאז החלה העבודה על הסדרה הספיקו השלושה להקים משפחה ( לא אחד עם השני למקרה שתהיתם) ולהביא צאצאים. גם שפרמן עסוק יותר מתמיד בפרויקטים.

אולם למרות המעבר לחיי הבורגנות הנוחים, במידה ואכן תיפתח אופציה לעונה שנייה ל"אבודים באפריקה", השלושה לא יהססו אפילו לרגע לקפוץ לתוך ההרפתקה. בשאלה היחידה המתבקשת היא היכן יצטלם הפעם קטלוג האופנה של "Honey". דווקא בעניין הזה החב'רה קצת פחות אופטימים. "נדמה שעם כל מה שעברנו שם נראה לי שהיעד הבא יהיה מקסימום נתניה". אומר שפלר.

רייכר: "איזה נתניה, אפילו מהאולפנים של נווה אילן לא ייתנו לנו לצאת".

"אבודים באפריקה" תשודר החל מ -26.9 ב-yes

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully