וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זר בין זרים

22.9.2010 / 7:05

סקירת הסרטים עמם יתמודד "שליחותו של הממונה" על מקום באוסקר מגלה שהסיכוי לשנה רביעית ברציפות בטקס קלושה למדי

מאז צרפת ב-1980, אף מדינה לא הצליחה לקבל מועמדות לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר ארבע פעמים ברציפות. כדי לשחזר את ההישג של הצרפתיים ולהשתחל לחמישיית הסופית, יידרש הנציג הישראלי, "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש ", לגבור על עשרות סרטים אחרים מרחבי תבל, כולל של מדינות שמזמן לא היו מועמדות לפרס, אם בכלל.

כיוון שהאוסקר הוא בראש ובראשונה עסק פוליטי, יהיה קשה מאוד לשכנע את החברים באקדמיה להזמין אותנו שוב למועדון האקסקלוסיבי על חשבון מקופחות אחרות, מה עוד שמסתמנת השנה תחרות איכותית. אז מי ינסו לעצור את ערן ריקליס במירוץ לפיסלון המוזהב?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונה אחרונה לפני שנוסעים קצת בעולם. מתוך "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בטוח בפנים

האקדמיה דורשת מן האקדמיות הלאומיות לקולנוע להציג את המועמדים שלהן (אחד לכל מדינה, למגינת לבו של ניר ברגמן, שיכול להגיע לגלובוס הזהב) לפרס עד ה-1 באוקטובר, וחלק מהן, בדומה לישראל, הקדימו לעשות זאת.

ברשימה ההתחלתית של המועמדים השנה אפשר למצוא כמה שמות מוכרים: למשל, "מחוץ לחוק" האלג'יראי, סרט שערורייתי על המאבק הלאומי לעצמאות פרי עטו של רשיד בושרב, שכבר היה מועמד לפרס על "ימים של תהילה". מועמדים נוספים שכדאי לשים אליהם לב הם "Life, Above All", דרמה דרום-אפריקאית עטורת שבחים על המצב במדינה, שתנסה למנף את היסטרית המונדיאל הגלובלית. מנגד, "Son of Babylon " העירקי יקווה לקבל מועמדות כפרס מחברי האקדמיה הליברלים על נסיגת הכוחות האמריקאים מן המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מתוך הסרט "Life, Above All". imdb
יש מצב. מתוך "Life, Above All"/imdb

ומה באשר לצרפת ולגרמניה, שתיים מתעשיות הקולנוע החזקות בעולם? שתי המדינות שלחו סרטים העוסקים בנושא שמטריד יותר מכל את הפוליטיקאים ואת הקולנוענים בארצם – העימות בין נוצרים ומוסלמים. הגרמנים ינסו את כוחם עם "When We Leave". הצרפתים יתחרו על האוסקר עם "Of Gods and Men" המהורהר, שזכה בקאן בפרס הגדול של חבר השופטים. אבל כפי שהוכח בשנה שעברה במקרה של "סרט לבן" ו"נביא", הצלחה בפסטיבל זה אינה מהווה אינדיקציה לאוסקר.

לפיכך, לא כדאי להמר גם על הנציג התאילנדי, זוכה דקל הזהב "דוד בונמה". הסרט המשונה אולי קלע לטעמו ההזוי של טים ברטון, שהיה יו"ר חבר השופטים בריביירה, אבל יתקשה למצוא מעריצים בפורום רחב יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצלחה בקאן זה לא הכל. "Of Gods And Men"/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם כמה מדינות שזכו בפרס בעבר הקרוב הכריעו כבר בשאלת הנציג הלאומי: יפן, שגזלה ל"וואלס עם באשיר" את האוסקר, שולחת דרמה על נקמה בבית ספר תיכון בשם "Confessions", שהאלימות שלה הרבה פחות נעימה לעין מאשר המתיקות של "פרידות" המעוטר. אוסטריה, שלקחה ל"בופור" את האוסקר, תנסה להחזיר את הפסלון למדינה עם " La pivellina", דרמה דוברת איטלקית דווקא.

שימו לב גם ליוון, שבשנים האחרונות נאלצה להדיר את רגליה מהטקס, אבל עשויה לחזור לשם בזכות " Dogtooth", דרמה קומית משפחתית שקיבלה ביקורות מעולות ברחבי העולם. "חלב הצער" הקנה בשנה שעברה לפרו מועמדות מפתיעה, והמדינה הדרום-אמריקאית מתגלה מחדש כאחד הכוחות המתחזקים בעולם הקולנוע הודות ל"Undertow", דרמה כפרית-מיסטית שכבר קיבלה את פרס הקהל בסאנדנס.

אם כבר מדברים על כוחות עולים, אולי השנה תהיה השנה של רומניה, אחת התעשיות האירופאיות העכשוויות החזקות, שקופחה שוב ושוב בעשור הקודם בידי האקדמיה לקולות המחאה של המבקרים בארצות הברית. " If I Want to Whistle, I Whistle" הרומני, שכבר זכה בפרס דב הכסף בפסטיבל ברלין, ינסה לתקן את העוול.

מתוך הסרט "Dogtooth".
השכנה תפתיע? מתוך "Dogtooth" היווני

התחרות שעומדת בפני "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" נראית מפחידה עוד יותר כשמסתכלים על רשימת הסרטים שטרם נשלחו רשמית. מקסיקו, למשל, תחליט רק היום (22.9) מי יהיה הנציג שלה, וסביר להניח שהפור ייפול על "Buitiful" של אלחנדרו גונזלס איניאריטו ("אהבה נושכת", "בבל") בכיכובו של חבייר ברדם – סרט שנראה גדול על הקטגוריה הזו.

גם קנדה טרם אמרה את דבר, אבל איש לא יופתע אם היא תלך על "Incendies" הקוויבקי, שזכה זה עתה בפרס הסרט הקנדי בפסטיבל טורונטו ונהנה שם מתשומת לב רבה. ספרד תודיע על הנציג שלה ב-28.9, והסיכויים נוטים לטובת "תא 211", דרמת בית כלא מהוללת שעשויה לשחזר את ההישג של "נביא".

הדנים יחרצו את הדין בחמישי 23.9, ובין המועמדים האפשריים בולט "In a Better World" של סוזן ביאר, החביבה מאוד על האמריקאים – "אחים" שלה היה בסיס לרימייק הוליוודי בכיכובם של ג'ייק ג'ילנהול וטובי מגוויר, "אחרי החתונה" שלה היה מועמד לאוסקר, והיא עצמה אף הוזמנה להוליווד לביים בה את "דברים שאיבדנו באש" עם האלי ברי ובניסיו דל-טורו.

חבייר ברדם בסרט "Biutiful". imdb
אם הוא בפנים, זה קצת לא כוחות. חבייר ברדם ב"Biutiful"/imdb

הסינים עשויים להפציץ עם "Aftershock", סרט אסונות עשוי לעילא שנרשם כשובר הקופות הגדול בתולדות המדינה, ובוודאי גם יהיה קל לעיכול בקרב הקהל האמריקאי. הבוסנים, לעומת זאת, עלולים להתחרות עם "בדרכה", שיגיע בשבוע הבא לאקרנים בארץ. הסרט מציג שילוב קטלני בכל הקשור לאוסקר – עיסוק בנושאים חברתיים ופוליטיים סבוכים בצורה נוחה לעיכול – ולכן הוא בהחלט שם שכדאי לסמן בכוכבית.

אגב, ארגנטינה, שזכתה בשנה שעברה בפרס עם "הסוד שבעיניים", טרם מסרה את החלטתה, ומבין מועמדיה הפוטנציאליים קשה לזהות סרט שישחזר את ההישג. כך או כך, רשימת הנציגים הלאומיים המלאה תושלם כאמור ב-1 באוקטובר וב-20 בינואר 2011 תודיע האקדמיה על רשימת ביניים של תשעה סרטים זרים נבחרים, שמתוכם ייבחרו חמשת המועמדים הסופיים חמישה ימים לאחר מכן. שיהיה בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully