וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלאק לייבל: על הלייבל מטדור שחוגג יום הולדת 21

דנה קסלר

26.9.2010 / 12:00

מטדור, הלייבל של פייבמנט, יו לה טנגו ועוד עשרות להקות מעולות, חוגג 21 שנים בפסטיבל ובמארז מנקר עיניים. דנה קסלר עושה לכם סדר בהיסטוריה שלו ומאחלת מזל טוב

פייבמנט, סוניק יות', בל אנד סבסטיאן, Guided by Voices, ספון, יו לה טנגו, קאט פאוואר, הג'ון ספנסר בלוז אקספלוז'ן, סופרצ'אנק, גיטאר וולף ועוד הרבה אחרים יופיעו בפסטיבל "סוף השבוע האבוד", שיחגוג את יום ההולדת ה-21 של הלייבל מטדור, ב-3-1 באוקטובר בלאס וגאס. 21 זה אולי לא מספר עגול, אבל אל תשכחו שבאמריקה מותר לשתות מגיל 21, כך שזה גיל בהחלט משמעותי, ולא מעט צעירים אמריקאים חוגגים אותו – בדיוק כמו מטדור – בעיר ההימורים, הזונות, הקוקטיילים והשואו-גירלס עם הנוצות.

הלייבל מטדור הוקם ב-89' על ידי כריס לומברדי בדירתו שבניו יורק. כעבור שנה הצטרף אליו ג'ררד קוסלוי מלייבל הנויז Homestead Records (סוניק יות', ביג בלאק, דינוזאור ג'וניור), ומאז שניהם מפעילים אותו ביחד.

מטדור כמובן התחילו בקטן עם להקות אינדי קטנות, אבל מה ששם אותם בסופו של דבר על המפה הוא ההוצאה אמריקאית של “A Catholic Education”, אלבום הבכורה של הלהקה הסקוטית, טינאייג' פאנקלאב. האלבום הצליח מאוד, הלייבל עבר מחדר השינה למשרד אמיתי, והחלה להיווצר התעניינות מצד חברות תקליטים גדולות. היום זה נשמע מוזר, אבל בניינטיז חברות התקליטים הגדולות עטו על כל לייבל עצמאי בנסיון לדפוק עליו קופה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
האלבום ששינה הכל. עטיפת "A Catholic Education" של טינאייג' פאנקלאב/מערכת וואלה, צילום מסך

בדיעבד שני שיתופי הפעולה של מטדור על מייג'ורס – תחילה עם אטלנטיק ואחר כך עם קפיטול – נגמרו רע. או כפי שקוסלוי אמר למגזין ה"רולינג סטון" אחרי שהחוזה עם קפיטול התפרק: "הכסף היה נהדר, אבל כסף לא קונה אושר, וגם לא מבטיח מכירת תקליטים".

בשמונה השנים האחרונות מטדור הוא חלק מ- Beggars Group- חברת התקליטים הבריטית האלטרנטיבית המחזיקה שורה של לייבלים עצמאיים בעלי מוניטין, כמו XL, 4AD וראף טרייד – ומחזיק במשרדים בלונדון ובניו יורק. והעסקים פורחים – אם זה בזכות ההצלחה של אמנים כמו קאט פאוואר או אינטרפול, או ההוצאות המחודשות של כל אלבומי פייבמנט.

במשך השנים עברו המון להקות במטדור – חלקן היו ועזבו, אחרות נשארו, חלקן הוצגו או הופצו על ידי מטדור רק בטריטוריות מסוימות – ורבות מהן יופיעו בפסטיבל. אבל הלהקה שמזוהה עם מטדור יותר מכל היא פייבמנט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
סטיבן מלקמוס עם פייבמנט בהופעה. GettyImages
המזוהה יותר מכל. סטיבן מלקמוס, סולן פייבמנט/GettyImages

פייבמנט היא ככל הנראה להקת האינדי האמריקאי האולטימטיבית של הניינטיז, ועל אף ההצלחה המסחרית שלה והאופציות שהיו לה לעבור לחברת תקליטים גדולה, היא בחרה להשאר במטדור מהאלבום הראשון ועד האחרון.

פייבמנט הגיחו כמו משום מקום ב-92' עם אלבום הבכורה הנפלא “Slanted & Enchanted”, שכשמו כן הוא: עקום וקסום. הם היו הלהקה הכי לא פורמלית ולכאורה לא מתאמצת שיש, ללא לוק או יומרה אינטלקטואלית. הם כתבו שירים רעועים ורשלניים והכתיבו את אסתטיקת הלואו-פיי של שנות התשעים. אלבומם השני, הנפלא לא פחות, “Crooked Rain, Crooked Rain”, שיצא ב-94', אפילו הניב להיטים כמו "Gold Soundz" ובעיקר "Cut Your Hair", שהפך ללהיט הכי גדול שלהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מרמיטה שהטילה ביצי זהב עבור מטדור. פייבמנט בפסטיבל פרימוורה/מערכת וואלה, צילום מסך

מבחינת מטדור פייבמנט היו מרמיטה שמטילה ביצי זהב. הם אלה שנתנו ללייבל את הדחיפה הגדולה, אחרי טינאייג' פאנקלאב. הם עזרו ללייבל להתבסס כלכלית, ומה שאולי עוד יותר חשוב – הביאו הרבה קהל חדש למטדור ועזרו לשאר להקות הלייבל להיחשף.

היופי בעולם האינדי, לעומת תעשיית המוסיקה של החברות הגדולות, הוא שאפשר לסמוך על קיומו של קו אמנותי מסוים המקשר בין להקות שונות החתומות באותו לייבל. לייבלים עצמאיים מנוהלים אישית, ושיקולי טעם אישי, זהות וז'אנר נמצאים גבוה על האג'נדה כשמצרפים להקה חדשה לשורות הלייבל. במילים אחרות: אם אתה אוהב להקה מסוימת של מטדור, סיכוי לא רע שתאהב גם להקות אחרות של מטדור.

נגיד, אם אתה אוהב את פייבמנט, למה שלא תאהב את יו לה טנגו, שחתמו בלייבל ב-93', אחרי שהוציאו כבר חמישה אלבומים בלייבלים אחרים. מאז הם במטדור והוציאו בו כבר שבעה אלבומים. או את סוניק יות', שאחרי שנים בדיויד גפן חתמו במטדור והוציאו בו בשנה שעברה את אלבומם האחרון, “The Eternal”.

איירה קפלן מלהקת יו לה טנגו. ענבל מרמרי
הנפקנים. יו לה טנגו, בהופעתם בישראל/ענבל מרמרי

היות ופייבמנט כבר התאחדו להופעות בשנה האחרונה, וסוניק יות' ויו לה טנגו עדיין איתנו, האירוע המרגש ביותר בפסטיבל היומולדת של מטדור הוא ללא ספק האיחוד של Guided by Voices, שהתפרקו ב~2004 אחרי 21 שנה בהן הוציאו אינספור רליסים – רשמיים ולא רשמיים. הריגוש הוא כפול משום שהם לא סתם מתאחדים, אלא מתאחדים בליין-אפ הקלאסי שלהם מ-93'-96', עם טובין ספראוט ומיץ' מיטשל (ההרכב שהקליט את “Bee Thousand” ו”Alien Lanes”).

”Alien Lanes”, שיצא ב-95', היה האלבום הראשון של Guided by Voices במטדור, וביחד עם פייבמנט הגדירה להקתו של בוב פולארד את צליל הלואו-פיי של האינדי האמריקאי בשנות התשעים, כשפולארד הוסיף לז'אנר השפעה ניכרת של להקות בריטיות כמו ה-Who, ואת הפרדוקס החינני שבין האיכות המצ'וקמקת של הקלטותיו לבין הסגנון השואף לרוק אצטדיונים סבנטיזי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
פרדוקס חינני בין לו-פיי לרוק אצטדיונים. Guided By Voices/מערכת וואלה, צילום מסך

אין ספק שפסטיבל היומולדת של מטדור הוא אירוע חלומי לכל חובב אינדי אמריקאי באשר הוא. ואת החגיגות תלווה הוצאה מוגבלת ויוקרתית של קופסה חגיגית של שישה (!) דיסקים בשם “Matador at 21”. חמשת הדיסקים הראשונים מחולקים לפי שנים, באופן כרונולוגי.

הדיסק הראשון מכיל שירים של לא מעט להקות אינדי נשכחות כמו Dustdevils, Railroad Jerk, Toiling Midgets ואחרות. בהמשך ניתן למצוא, בנוסף לפייבמנט, יו לה טנגו וגאידד, גם את ליז פייר, קורנליוס, פיציקאטו פייב, הליום (להקתה של מרי טימוני), בל אנד סבסטיאן, מונשייק, בארדו פונד ואחרים. הדיסק החמישי מייצג את הלהקות העכשוויות של מטדור, כמו אינטרפול, Ted Leo & The Pharmacists, The New Pornographers, Girls וכמובן סוניק יות'. והאחרון מבין השישה מוקדש להופעות חיות שטרם יצאו ממסיבת יום ההולדת העשירי של הלייבל שהתקיים בניו יורק, וכולל שירים של פייבמנט, קאט פאוואר ומוגוואי. הקופסה מלווה בחוברת מהודרת ו-36 אסימוני פוקר, כיאה לחגיגות המתרחשות בלאס וגאס. כל ההכנסות מהקופסה ילכו לצדקה. מזל טוב למטדור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
שתקנאו - ככה נראית הקופסה של מטדור/מערכת וואלה, צילום מסך

בסיסטית ממליצה: אלבומים של מטדור שכדאי להכיר

*"Guided By Voices - "Alien Lanes

*הסופט בויז - "Underwater Moonlight ...And How It Got There" (רי-אישיו במטדור)

*דה פול - " The Infotainment Scan" (יצא במטדור בארה"ב)

*יו לה טנגו - "I Can Hear The Heart Beating As One"

*פוסי גאלור - "!Right Now" (רי-אישיו במטדור)

*פייבמנט - "Slanted & Enchanted"

*טובין ספראוט - "Moonflower Plastic (Welcome To My Wig Wam)"

*ג'ון ספנסר בלוז אקספלוז'ן - "Extra Width"

מישן אוף בורמה - "Signals, Calls And Marches" (רי-אישיו במטדור)

הליום - "The Dirt of Luck"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully