וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלעדי: כתב יד מקורי של יונה וולך שטרם ראה אור

עינב שיף

28.9.2010 / 6:43

במלאת 25 שנים למותה של המשוררת, וואלה! תרבות חושפת כתב יד שטרם ראה אור של וולך, מארכיון כתב העת "עכשיו" של גבריאל מוקד, שבשיחה עמו מסביר מה משותף לוולך ולביטלס

יונה וולך, ללא כותרת, באדיבות ארכיון כתב העת "עכשיו" וגבריאל מוקד - לחצו להגדלה וקריאה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השיר. לחצו להגדלה וקריאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם 25 שנים אחרי מותה של יונה וולך, תאריך שיחול מחר (29 בספטמבר) ממשיך אוצר שירתה להוות קרקע פורייה לגילויים חדשים, כמו כתב היד שלפניכם, שנחשף כאן לראשונה באדיבות ארכיון כתב העת "עכשיו" וגבריאל מוקד, אליו נמסר שיר זה בשנות ה-80, כפי שכתוב בשולי כתב היד. "השיר הוא מרצף של תקופה די מאוחרת ביצירתה", מספר מוקד לוואלה! תרבות. "זו היתה התקופה שבה וולך פנתה לקונספטואליזם, בניגוד לשירים הכוללים 'תמונות' בסגנון של 'קורנליה'. גם בשיר הזה ישנן הרבה דמויות, אבל גם הרבה מושגים".

וולך הסבירה לך למה היא פנתה לסוג הזה של שירה?

"היא לא כל כך הסבירה, אבל אפשר היה להבין שהיא ראתה את עצמה בשלב הזה כחוקרת, לא חוקרת אקדמית אלא משוררת-חוקרת, גם של החוויות וגם של השפה. היא טענה שהשירים המאוחרים יותר שלה הם סוג של מחקר והיא רוצה לבדוק הכל ולא להסתפק רק בתמונה, אלא גם לברר את הצד ההגותי. אפשר לומר שהיא פנתה לעירוב של תמונות והגות שיצרו מילה שהיא מאד אהבה – תובנה, והיו לה הרבה תובנות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יונה וולך/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי מוקד, גם 25 שנים אחרי מותה, ניתן למצוא דברים חדשים לומר על יצירתה של וולך, בדיוק כמו שאפשר למצוא כתבים ויצירות שלה שטרם ראו אור. "לדוגמה, אני חושב שלא כתבו מספיק את הקשר בין שיריה המוקדמים והאמצעיים לשירת שנות ה-60 של אנשים שכתבו קצת דומה לה", הוא מסביר. "לא נבדק הקשר שלה לשירים של אמנים כמו בוב דילן, לאונרד כהן או הביטלס, שאני חושב שיש לנופי שיריה ולכתיבה שלהם דבר מה משותף. אצל משוררת גדולה תמיד אפשר למצוא דברים חדשים ולהגיב עליהם - גם כתב היד הזה, למשל,הוא ממש אוצר גרפולוגי, שאפשר להבין ממנו רבות על יונה. בכלל, רוב המשוררים הגדולים כתבו בכתב יד. רק אבידן מת על סיפה של התקופה הטכנולוגית. הוא היחיד שהספיק ליפול בפקס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully