וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו ארתור פן, במאי "בוני וקלייד"

עינב שיף

29.9.2010 / 17:50

הבמאי המפורסם של הקלאסיקה משנת 1967, שהיה גם מחזאי ויוצר טלוויזיה, מת בגיל 88, יממה בלבד לאחר יום הולדתו

הבמאי ארתור פן הלך לעולמו אמש (שלישי) והוא בן 88. חברו של פן, אוון בול, אישר את הדברים לניו יורק טיימס. לא נמסרו פרטים נוספים על סיבת המוות. פן היה חולה זמן מה על פי פרסומים שונים. מותו של פן אירע רק יממה לאחר יום הולדתו.

פן החל את הקריירה בשנות ה-50 כיוצר טלוויזיה וכמחזאי בברודווי. הוא זכה בפרס הטוני על ההצגה "מחוללת הנסים" (אודות הלן קלר ומורתה אן סאליבן בכיכובה של אן בנקרופט) והיה מועמד על הגרסה הטלוויזיונית שלה לפרס האמי. גרסת הסרט של "מחוללת הנסים" הביאה אוסקר לבנקרופט ולשחקנית המשנה, פטי דיוק.

סרטו הראשון של פן באורך מלא היה "יד שמאלי הנוקמת" בכיכובו של פול ניומן, משנת 1957. לאחר מכן ביים פן את "המרדף" ואת "מייקי וואן", הסרט בו פגש את וורן ביטי, עמו שיתף פעולה בסרטו המפורסם ביותר - "בוני וקלייד" (1967), קלאסיקה קולנועית בכיכובם של פיי דנאווי וביטי. הסרט המציא מחדש את האלימות בקולנוע ונחשב לאחד מסמלי התקופה, סוף שנות ה-60. הסרט זכה בשני אוסקרים - עבור שחקנית המשנה (אסטל פרסונס) ועבור הצילום. סרט מבריק נוסף של פן הוא "חקירה באפלה", בו שב לשתף פעולה עם ג'ין הקמן - שחקן משנה נוסף ב"בוני וקלייד".

הקריירה של פן לא הצליחה לאחר מכן להתרומם לגבהים אליה הגיעה בעקבות "בוני וקלייד": גם סרט שנחשב למופת כמו "ארבעה חברים (ג'ורג'יה)" משנת 1981 לא הצליח בקופות. גם סרטים לאחר מכן, כמו "מטרה" עם הקמן, לא זכו לאותה הכרה. עם זאת, בשנות ה-90 הפך פן למפיק טלוויזיה, כשבין הסדרות אותן הפיק נמצאת "חוק וסדר", אחת הסדרות המצליחות בהיסטוריה של הטלוויזיה האמריקאית.

בנוסף לכל אלו, לפן היתה השפעה אחרת על ההיסטוריה האמריקאית: הוא היה אחד היועצים של ג'ון קנדי המנוח לפני העימותים עם ריצ'רד ניקסון, עימותים שנתקבעו בתודעה כבעלי השפעה רבה על בחירתו של קנדי לנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully