וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אייקון TLV - הצלחה או כישלון?

אייל דץ

4.10.2010 / 12:59

גורמים בתעשיית הקולנוע טוענים שהפסטיבל למד"ב ופנטזיה הכיל יותר מדי בלגן ארגוני, הקרנות ריקות ומחירי כרטיסים גבוהים. הפקת הפסטיבל בתגובה: "עמדנו ביעדים"

מאז הסתיים פסטיבל אייקון TLV למדע בדיוני פנטיזיה, שנערך בחול המועד סוכות, לא מעט גורמים בתעשיית הקולנוע המקומית מדברים על כישלון של הפסטיבל, בוודאי ביחס לשנים קודמות. הקרנות ריקות, פאנלים שנערכו בפני שני אנשים וארגון לקוי, הן רק חלק מהטענות סביב ארגון הפסטיבל השנה.

"המראות באייקון הזכירו את סרטי המדע בדיוני האלה על מדענים שמגיעים לכוכב נטוש", אומר גורם המעורה בפרטים. "היו הקרנות באולם הגדול שהתקיימו מול עשרה אנשים, הרצאות שהתקיימו מול שני אנשים ופאנלים שבוטלו בגלל שאף אחד לא הגיע".

מנהל סינמטק תל אביב, אלון גרבוז, תולה את הסיבה לכישלון בסכסוך בין ארגוני הפנטזיה והמד"ב, שהביא לקיומם של שני פסטיבלים שונים הנושאים את השם אייקון, כש"אייקון TLV", בהנהלת אורי אביב, התקיים בסינמטק תל אביב וכאמור זכה לקבלת פנים קרה מהקהל. "אני חושב שהסכסוכים בין האגודות פגעו מאוד בפסטיבל השנה", אמר גרבוז לוואלה! תרבות. "מה שמוטל עלינו בשנה הבאה הוא ליישב את הסכסוך בין האגודות ולחבר את כולם מחדש כי אחרת אין הצדקה לקיומו של הפסטיבל בסדר גודל כמו שהתקיים השנה ונאלץ לצמצם אותו".

"אני יודע שהיתה ירידה בהכנסות אבל אין לי עדיין את המספרים המדויקים", הוסיף גרבוז. "עד השנה הנוכחית היתה אווירה טובה בפסטיבל, אולם לצערי הפיצול בין האגודות הביא לכך שהשנה זה לא קרה".

"אני חושב שהיו עוד כמה סיבות לכישלון", אומר הגורם שצוטט לעיל לוואלה! תרבות בתגובה לדבריו של גרבוז. "המארגנים התנהלו בשאננות יתר. מחירי הכרטיסים עמדו על 40 שקל - סכום שערורייתי, בעיקר לאור הגיל הצעיר של קהל היעד ולאור העובדה שהסרטים לא היו בדיוק אטרקטיביים".

"בהקשר זה", מוסיף אותו גורם, "הפסטיבל לא הציג סרטים חדשים ומעניינים, אלא דברים שחובבי הז'אנר כבר ראו באינטרנט לפני כמה חודשים כמו 'פנדורום' ו'צמא'. אלו שהפסטיבל חשוב להם צריכים לעשות חושבים בהרבה תחומים לקראת שנה הבאה".

"הפסטיבל בהחלט הצליח"

אלעד פלג, המפיק הראשי של הפסטיבל, דוחה על הסף את הטענות על כך שהפסטיבל לא הצליח השנה. "הפסטיבל בהחלט הצליח. מבחינת הצפי שלנו עמדנו ביעדים", אמר פלג לוואלה! תרבות. "בגלל הפיצול, לא ידענו מה יקרה וחששנו שהפסטיבל יתבסס רק על חברי הקהילה. הההצלחה של הפסטיבל הוכיחה לנו מעל לכל ספק שיש קהל בארץ שלא שייך למאתיים-שלוש מאות חברי האגודה ושצמא לתכנים שהפסטיבל מציע".

את הירידה בהכנסות ביחס לשנה שעברה מסביר פלג בהחלטה לצמצם את מספר האירועים בפסטיבל. "בשנה שעברה הפסטיבל היה שבוע שלם והשנה הוא היה חמישה ימים בלבד והיו פחות אירועים, זאת בגלל הפיצול".

לפלג אין נתונים מדויקים על כמות האנשים שפקדה את הפסטיבל השנה. "כל שנה קשה לנו לאמוד במדויק את מספר האנשים שמגיעים אליו. אני יודע שהיו לנו 20 אלף יוניקים (הכוונה היא למספר המחשבים מהם בוצעה כניסה לאתר - א.ד) שנכנסו לאתר שלנו מאז ההשקה הרשמית שלו ועד לסיום הפסטיבל. אני מעריך שאותם 20 אלף ביקרו בפסטיבל".

בתגובה לדבריו של גרבוז, אומר פלג כי "אלון מסתכל על השורה התחתונה. הוא לא רואה את מה שקרה מסביב. היו אירועים במוזיאון חולון, היו אירועים בשדרות. אלון רואה רק את מה שקרה בסינמטק, הוא לא מכיר את החישובים הפנימיים שלנו והיחס של אירועים-הכנסות".

באשר למחירי הכרטיסים, פלג מודה שאכן היתה עלייה במחירי הכרטיסים אולם דוחה את הטענות שהם היו יקרים מדי. "אלו טענות מגוחכות", משיב פלג. "אם מסתכלים על המחירים של פסטיבלי הקולנוע בירושלים ובחיפה, רואים שהמחירים שלנו הם באותם סטנדרטים. צריך לזכור שאנחנו פסטיבל הקולנוע הרביעי בגודלו בארץ. מלבד זאת, היו מחירים מיוחדים והנחות לחברה הצעירים. מי שרצה כרטיס מוזל, קיבל אותו. בנוסף היתה אפשרות להתנדב בפסטיבל ולקבל כניסה חינם לסרטים".

באשר לטענות הפיצול, אומר פלג כי "אנחנו הראשונים שהיינו שמחים שהפסטיבל יחזור להיות יחד עם האגודה כפי שהיה בשנה שעברה. אבל אם הפסטיבל היה מתקיים במתכונת שהאגודה רוצה, הוא היה פונה לכמה מאות חברי האגודה ול-19 אלף האנשים האחרים לא היה מה לעשות שם". את תגובתו של אורי אביב, המנהל האמנותי של הפסטיבל, לא ניתן היה להשיג.

באשר לטענות על טיב הסרטים אמרו בהנהלת הפסטיבל כי: "ככל שנה הפסטיבל מביא את מיטב סרטי המדע בדיוני שהוקרנו בפסטיבלי המד"ב המובילים בעולם בשנה זו. 'צמא' ו'פנדרום' הן דוגמאות מצוינות לסרטים כאלה שחובב קולנוע אמיתי רוצה לראות בעותק פילם על המסך הגדול ולא באינטרנט בגודל של רבע אינץ'. אין שום מפיץ שמביא את הסרטים האלה לארץ ובלי הפסטיבל הקהל הרחב לא היה זוכה לראות אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully