וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה מנצחת: על האלבום של Die Antwoord

דנה קסלר

24.10.2010 / 8:41

Die Antwoord התחילו אולי כבדיחה על להקה שמתמחה בשירים על איברי מין, אבל כשהמוזיקה רעננה, אקזוטית ומגניבה, למי אכפת בעצם?

רוצים להיות בעניינים? קבלו את סנסציית הראפ-רייב של קייפטאון, או אם תרצו, את גירסת הגנגסטה-ראפ של 2 אנלימיטד, Die Antwoord. ההרכב הזה משלב דאנס בסגנון תחילת הניינטיז עם היפ הופ, והם הלהקה הכי טובה שיצאה מדרום אפריקה מאז... אי פעם. אגב, המשמעות של די אנטוורד היא "התשובה" בשפת האפריקאנס, אבל אף אחד לא באמת יודע מה השאלה.

די אנטוורד הם שלישיה. במרכז עומד אם.סי רזה, לבן ומקועקע עם שיני זהב ותספורת ונילה-אייס, שקורא לעצמו נינג'ה. נינג'ה מדבר על כך שלהקתו מייצגת את התרבות הדרום אפריקאית ומטרתה לעשות מה שאף להקה מדרום אפריקה לא הצליחה לעשות מעולם: לכבוש את העולם. הוא מבחינתו משווה את עצמו לאצן אתיופי באולימפיאדה.

יד ימינו של נינג'ה היא יו-לנדי - לוליטה קטנטנה עם פה מלוכלך ששרה בקול צייצני ואוהבת להתפשט באופן חלקי. יו-לנדי היא הטינקרבל של סצינת ההיפ הופ של קייפטאון, ובדומה לפטיט מההרכב טרי פויזן, גילה האמיתי חסוי כדי למקסם את האפקט הפדופילי. החבר השלישי הוא די.ג'יי היי-טק השמן והביישן שגר עם סבתא שלו. וחוץ מזה נעזרים די אנטוורד גם באורחים, בינהם די.ג'יי חולה פרוגריה (מחלה גנטית שגורמת להזדקנות מואצת), להעצמת תחושת הפריק-שואו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אי אפשר להישאר אדישים אליהם. נינג'ה ויו-לנדי מדי אנטוורד/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצעד המשמעותי ביותר שדי אנטוורד עשו על מנת לכבוש את העולם הוא הפקת קליפים שאי אפשר להשאר אדישים אליהם. בזכות הקליפים שלהם הפכו די אנטוורד לכוכבי אינטרנט ענקיים, ובאמת, כשראיתי לראשונה את הקליפ של “Zef Side” (שהפך באלבום ל”Beat Boy”), לא האמנתי למראה עיני.

הקליפ מתחיל בראיון עם שלושת חברי הלהקה המוצגים כטיפוסי ווייט טראש קיצוניים. דמיינו סרט של הרמוני קורין המופק בדרום אפריקה. יו-לנדי לובשת טי-שרט של מתאבק ה-WWE דייב בטיסטה ולנינג'ה יש איבר מין מרקד מתחת למכנסי ברמודה של פינק פלויד. אין יותר "גאמו" מזה. כל העסק נראה כמו מערכון, אבל השיר, המבוסס על להיט האייטיז "Hit That Perfect Beat" של ברונסקי ביט, נותן בראש.

גם הקליפים האחרים של די אנטוורד נעים על קו התפר המרתק שבין המושך לדוחה ובין המרתיע למהפנט. הקליפ של "Evil Boy", בגירסתו הבלתי מצונזרת, כבר לוקח את די אנטוורד לטריטוריית המיליון דולר, עם רקדניות שחורות הלבושות כמו יו-לנדי (טייץ בצבע זהב וחולצת בטן) וחובשות פאות של התספורת שלה, כשיו-לנדי עצמה לבושה בחליפה שנלקחה מהארון של ליידי גאגא, העשוייה כולה מעכברים לבנים, כמו אוסף העכברים (האמיתיים) שלה. הקליפ מתרחש ביער של זרגים והגסויות באפריקאנס זוכות לכתוביות באנגלית, כדי שלא תפספסו אף מילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התחילו כבדיחה והפכו לדבר האמיתי. עטיפת האלבום $O$/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם להמשיך במניין הקליפים, אני חייבת להתוודות שיום אחד ישבתי על היוטיוב וצפיתי בחתיכה קטנה מהקליפ של “Enter the Ninja” בלופ, פשוט כי לא יכולתי להתגבר על הצורך הכפייתי לשמוע את יו-לנדי אומרת “Prrrotection” שוב ושוב (אם גם לכם זה עושה את זה, תעבירו באלבום מיד לשיר “Rich Bitch” כדי לשמוע אותה אומרת "רררריץ' ביץ'"!). המבטא הדרום אפריקאי הזה הוא המבטא הדוחה והמחרמן ביותר ששמעתי בחיים! ובכלל, די אנטוורד מספקים היטב את הצורך האנושי הבסיסי לשמוע גסויות במבטא מצחיק.

האמת היא שהקונספט של די אנטוורד הוא מדויק, מגניב ופוטוגני מכדי להיות אמיתי. והוא באמת לא אמיתי. הלהקה, מתברר, נולדה כמערכון של חבורת קומיקאים תחת השם Max Normal TV, ושמו האמיתי של נינג'ה הוא השם הכי לא סטריט שניתן להעלות על הדעת: ווטקין טודור ג'ונס. גם סגנון ה-Zef הדרום אפריקאי שמאפיין את המוזיקה שלהם לא בטוח קיים, או לכל הפחות לא בטוח שהוא היה קיים לפני שהם המציאו אותו.

זה אולי מאכזב, אבל אם לשפוט על פי הרזומה של חברי מקס נורמל טי.וי, אפשר להסיק שלא בדיוק מדובר בפלטפוס הדרום אפריקאים, אלא במשהו קרוב יותר לחבורת מייטי בוש הבריטית או Flight of the Conchords הניו זילנדית. נינג'ה אמנם מדבר ללא הרף על ההייפ סביב להקתו ב- Interweb – מילה שאני די בטוחה שגם עלי ג'י השתמש בה - אבל כמו ספיינל טאפ ועוד קומיקאים-מוזיקאים אחרים, גם די אנטוורד התחילו בתור בדיחה והפכו לדבר האמיתי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בעלי קהל של היפסטרים שנדבקו בחיידק ויראלי ומתים על התספורת של יו-לנדי. Die Antwoord/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראשית, אי אפשר להכחיש את קיומם של השירים. אומרים שההופעות שלהם מעולות, וישנן עדויות שנינג'ה ויו-לנדי לגמרי נכנסו לתפקיד ומסתובבים ברחובות קייפטאון כשהם מגלמים את האלטר-אגואים שלהם. אפשר לומר שדי אנטוורד הם הגרסה הדרום אפריקאית לאנרגיה חולנית מישראל.

באשר לשאלה האם הקהל שלהם יודע שזאת בדיחה, אני מניחה שכן. די אנטוורד אמנם משחקים על הקטע הווייט טראשי, אבל עושה רושם שהקהל שלהם הוא לא הקהל של קיד רוק, אלא היפסטרים שנדבקו בחיידק הויראלי ולא יכולים לעמוד בפני התספורת של יו-לנדי. וברגע שדי אנטוורד פרצו למיינסטרים שאלת האותנטיות כמובן מאבדת את הרלוונטיות שלה לחלוטין – הרי הם לא פחות ולא יותר אמיתיים מליידי גאגא, למשל.

בסופו של דבר, גם אם די אנטוורד הוא מופע סאטירי, ונינג'ה ויו-לנדי הם לא יותר מאשר דמויות מומצאות, זה עדיין עובד. התופעה בטח תימאס מהר, אבל בינתיים די אנטוורד מזרימים רוח חדשה, רעננה ואקזוטית לעולם הפופ. הקליפים שלהם מבדרים, נינג'ה הוא ראפר מוכשר, הנוכחות של יו-לנדי חד פעמית, הרטרו שהם עושים לדאנס של תחילת הניינטיז משמח מאוד ואלבום הבכורה שלהם הוא אחד מאלבומי הפופ המדבקים והכיפיים ביותר שיצאו מזה הרבה זמן.

די אנטוורד, “$O$ “ (ייבוא: הליקון)

  • עוד באותו נושא:
  • Die Antwoord

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully