וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצומה חדשה: "לבנת, חדלי מלכפות על האמנים עמדה פוליטית"

עינב שיף

15.11.2010 / 17:54

רמי הויברגר ויהושע סובול הם בין החותמים על עצומה נגד יוזמות השרה לבנת נגד יוזמי החרם על אריאל: "תרבות ואמנות אינן יכולות לשמש שופר תעמולה למשטר"

לא עבר זמן רב מאז עצומת הקולנוענים ואנשי הטלוויזיה נגד הניסיון להשתיק את מחרימי אריאל, וכבר עצומה חדשה עלתה לרשת, בניסיון לעצור את יוזמות השרה לבנת, המבקשת לחייב תיאטראות להופיע בכל חלקי הארץ וכן ליזום פרס ל"עידוד היצירה הציונית".

"אנו, החתומים מטה מביעים את דאגתנו וחרדתנו לנוכח יוזמתה של שרת התרבות לימור לבנת, לכפות על שחקנים ואמנים להופיע בהתנחלויות כנגד רצונם - ובמקביל לחלק פרסים למה שנקרא בפיה יצירות ציוניות", נכתב בעצומה, עליה חתמו בין השאר רמי הויברגר, יהושוע סובול, פרופ' חנן חבר ועוד. "אחד מסימני ההיכר המובהקים של משטר דמוקרטי הוא חופש הביטוי של כל אזרח – ושל כל אמן – להביע דעה באופן חופשי, הן במלים והן במעשים, כל עוד אין במעשים משום עבירה על החוק. במשטר דמוקרטי רואה הממשלה כחובתה לתמוך באמנים ולקדם את האמנויות, מבלי להעלות בדעתה להתנות זאת בנאמנות עיוורת לעמדות הממשלה".

"שאלת ההתנחלויות בשטחים שכבשה ישראל בשנת 1967 היא בלב ליבו של הדיון והויכוח הפוליטי המתנהל במדינתנו מזה ארבעים ושלוש שנה", מוסיפים החותמים. "זכותו של אמן בישראל, כמו של כל אזרח, להביע עמדה בדיון זה – גם על ידי היענות לצו מצפונו וסירוב להופיע בהתנחלות.אנו קוראים לשרה לימור לבנת לחדול מיד מהניסיונות לכפות על אמנים נקיטת עמדה פוליטית שאינה עמדתם. תרבות ואמנות אינן יכולות לשמש שופר תעמולה למשטר. שרה שאינה מבינה זאת אינה יכולה להמשיך ולשמש שרת תרבות במדינת ישראל".

לימור לבנת עם רון נחמן, ראש עיריית אריאל. נמרוד סונדרס
"לא מבינה את תפקידה". לימור לבנת בפתיחת היכל התרבות באריאל/נמרוד סונדרס

המחזאי יהושע סובול, שחתם על עצומה כאמור, התייחס לדברים בשיחה עם וואלה! תרבות: "תקציב התרבות בישראל דל ועלוב, הוא בין חמישית לעשירית ממה שמקובל בתרבות המערב ותפקידו של שר הוא להיאבק על הגדלת התקציב ללפחות פי חמישה", אמר סובול. "תקציב התרבות למעשה מסבסד את מחיר הכרטיס ומאפשר לתיאטראות להוזיל את מחירו, כך שבעצם מדובר בהחזר מיסים לאזרח בתחום התרבות. מכאן שהאיום של לבנת בקיצוץ תקציב לתיאטראות הוא איום על האזרח כי התיאטראות בלית ברירה ייקרו את הכרטיס. אם לבנת לא מבינה את זה, היא לא מבינה תפקידה כשרת התרבות".

"היוצרים הרציניים הם בין כה וכה מבוססים והצעירים בכלל עובדים בפרינג' שלא מקבל פרוטה מהדברים האלו", הוסיף סובול. "על מי היא מאיימת? על צרכן התיאטרון מעוט האמצעים, שנושא את עיניו לכרטיס יותר זול.

"זה לא עניין פוליטי", מסכם סובול. "זה הדבר חמור ביותר - היא לא מבינה את תפקידה. נוסף לכך, הכוונה של שרת תרבות לשפוט ולקבוע קריטריונים על פי מאפיינים פוליטיים, מזכיר משטרים חשוכים. זה לא מתאים למדינה דמוקרטית. זו פשוט בדיחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully