וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש לו הרבה מה להפסיד": על אסי עזר, מנחה "האח הגדול"

עינב שיף

22.11.2010 / 7:30

מנחה את הטראש הגדול בטלוויזיה אבל מתנגח עם אלי ישי ולימור לבנת; עושה רייטינג היסטרי אבל לא מקבל קמפיין פרסומי - רגע לפני חזרתה של "האח הגדול", בדקנו את שני צדדיו של אסי עזר

בסוף השבוע שעבר פורסמה בתקשורת עצומה של יוצרי קולנוע וטלוויזיה שעניינה היה איומיהם של פוליטיקאים לפגוע בתקציבי התרבות על רקע הניסיונות להחרים את אריאל. בין חותמים כמו ארי פולמן וניר ברגמן, נמצא גם שמו של אסי עזר – מהטאלנטים הבולטים של זכיינית ערוץ 2, קשת, מגיש שנחשב לעובר מסך בצורה בלתי רגילה וכמובן מנחה "האח הגדול", התוכנית הנצפית ביותר בטלוויזיה (שתשוב למסך בעוד פחות משבועיים) ואינה בדיוק פלטפורמה להבעת דעות פוליטיות-חברתיות.

מרגע ששמו של עזר נמצא בין תומכי העצומה, החלה מתקפה נגדו בטוקבקים וכן על חשבון הטוויטר שלו – מתקפה שכללה גם קריאה להחרים את עזר ואת "האח הגדול". עזר הגיב ואמר כי הוא אמנם לא תומך בחרם ("אין לי בעיה להופיע באריאל"), אך הוא כן "תומך בזכותם של האמנים להחליט איפה הם יופיעו ואיפה הם לא" (כפי שכתב בטוויטר שלו). בנוסף טען כי "חרם זה אכן דבר נורא, אבל זכותם של אנשים לעשות אותו". אגב, מספר ימים לאחר מכן עזר הראה שהוא ממש לא נבהל מהתגובות וקישר מהטוויטר שלו לעצומה חדשה של אמנים – הפעם ישירות נגד לימור לבנת.

כשהדברים כמו אלו שלעיל באים מפיהם של דויד גרוסמן או שמואל הספרי, נראה שלא מדובר במקרה מיוחד או משהו שראוי להתייחסות מעבר לדיון עצמו. אבל כשמדובר בטאלנט בסדר הגודל של עזר, הדברים מקבלים צביון אחר: קשה לזכור מתי מישהו מפורסם כמו עזר העז לצאת נגד הקונסנזוס ולהגיד משפט כמו "הממשלה לא יכולה להחזיק את תקציב התרבות כבן ערובה" (שוב, בחשבון הטוויטר שלו). הרי דברים בסגנון כמעט עלו לדביר בנדק בקמפיין פרסומי.

אלא שאצל עזר לא מדובר בעניין חדש: כבר חודשים ארוכים שעזר מפגיז את הרשת באג'נדה שהיא כמעט אנומלית למהלכיהם של סלבריטאים ובדרנים בישראל: הוא מחה נגד גירוש ילדי העובדים הזרים; טען שצריך לשלול את אזרחותו של שר הפנים אלי ישי (לאחר שישי טען שיש לשלול את אזרחותה של ח"כ ח'נין זועבי) ובתגובה דוברו של ישי דרש לפטר את עזר מהנחיית "האח הגדול" ומתפקידיו בקשת; קיבל גיבוי מיו"ר קדימה ציפי לבני; הכין סרט דוקומנטרי על תגובות של הורים ליציאה מהארון; ובאחרונה אף צלל לתוך הוויכוח על המגבלות שהממשלה מבקשת להטיל על אמנים באמצעות תקציב התרבות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"העובדה שהוא אינו עיתונאי הופכת את דבריו לגרועים יותר". עמוד הטוויטר של עזר/מערכת וואלה!, צילום מסך

כדי להבין מדוע עזר מעורר כל כך הרבה אמוציות, המקרה של ש"ס יכול לשמש כנייר הלקמוס למעמדו. נגד ש"ס נכתבים מדי יום עשרות מאמרים תוקפניים על ידי שמות מפורסמים, אך לרוב עיתונאים. דוברו של ישי, רועי לחמנוביץ', מספר כי לצד עזר, הוא פעל נגד דברים שנאמרו על ידי רון קופמן, מוטי קירשנבאום (בהצגה "נפגעי חרדה") וגבי גזית, אולם מביניהם, עזר בעיניו נתפס כדמות החשובה ביותר:

"העובדה שהוא אינו עיתונאי הופכת את דבריו לגרועים יותר", אומר לחמנוביץ' בשיחה עם וואלה! תרבות. "אני לא קורא לאסי עזר טאלנט אלא מוביל דעה. הוא מופיע בתוכנית עתירת רייטינג ובני נוער מסתכלים עליו. לדעתי, אי אפשר לנטרל בין תפיסת עולמו הפרטית לבין היותו עומד מול הציבור".

"הוא צריך להבין שהוא סוג של איש ציבורי", מוסיף לחמנוביץ'. "הוא אמנם לא איש ציבור, אבל גם הוא צריך לפעול לפי אמות מידה. כשמדובר עיתונאי, מי שלא מזדהה עם תפיסת עולמו שם פילטר על האוזן ומסנן. כשעומד מוביל דעה, בייחוד שפונה לקהל יעד צעיר, אתה לא יכול להתעלם מכך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

שמע, בניגוד לאנשי ציבור אחרים במעמדו – הוא לפחות מדבר.

לחמנוביץ': "אני בעד שאנשי רוח, דעה, חברה וכו' יביעו את מה שיש להם לומר, בוודאי. חשוב מאד שזה לא יישאר נחלת שליחי הציבור ועוזריהם, אבל גם במקרה של אסי עזר צריך שיהיה ברור מהם גבולות השיח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נמנה על מאה ההומואים המשפיעים בעולם. עזר במגזין "אאוט"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הניגוד בין האקטיביזם של עזר לעומת היותו דמות מובילה בבידור הישראלי מספק בעצם דמות אחרת של טאלנט, טאלנט מהזן שאמור להפחיד גופים כמו קשת – טאלנט תוכן (להבדיל מטאלנט דגל), כזה שהפעילות שלו הובילה להיבחרו לאחד מ-"100 ההומואים והלסביות המשפיעים בעולם" על ידי מגזין "אאוט", למשל. משיחות עם גורמים בתעשייה, חלקם מאוהבי עזר וחלקם ממש לא, עולה הערכה גורפת לאדם שמוכן לעשות את מה שרבים לפניו לא עשו – לצאת מהקונסנזוס.

"בוא נתחיל מזה שאני מצדיע לו, על הכל", אומר יונתן קוניאק, שעבד עם עזר כעורך בג'וב המשמעותי הראשון שלו בתעשיית הבידור, כמנחה בתוכנית "אקזיט". "אני חושב שיש לו הרבה מה להפסיד ואני חושב שהתפיסה שלו והדעות שלו – שלא קשורות לעבודה המקצועית שלו בערוץ 2 – מלמדות על גישה בוגרת. באותה מידה, הוא הבין שהיציאה שלו מהארון לא תפגע ביכולות שלו כמנחה טלוויזיה".

"לאסי תמיד היה חשוב להגיד דברים שהם מעבר לפרסונה הטלוויזיונית בתור מנחה", מוסיף דן ויצמן, גם הוא עבד עם עזר ב"אקזיט". "היה לו מאוד חשוב להשמיע את דעתו בהמון נושאים. לדוגמה, בתחילת עבודתו ב'אקזיט' הוא היה בארון ובאמצע התקופה הוא יצא – והוא נכנס לנושא הזה חזק. אבל גם כשהוא היה בארון הוא ביקש להנחות ספיישל גאווה שעשינו בתוכנית. גם ב'אקזיט' הוא אף פעם לא היה מישהו שרק יושב ומנחה תוכנית טלוויזיה, למרות שהיה קל מאד ליפול לרדידות שם".

אתה חושב שככל שהחשיפה שלו גדלה, כך גדל גם הצורך שלו להביע את עצמו יותר בנושאים פוליטיים וחברתיים?

ויצמן: "אני לא חושב של'האח הגדול' יש קשר. אסי לא התיימר להיות דוקומנטריסט או פילוסוף. 'האח הגדול' זה דבר לגיטימי מבחינתו וזה פשוט האדם שהוא. לא נראה לי שהוא בא לפרסום בשביל לקבל מתנות באירועים של סלבס".

זה לא בדיוק הכיוון אליו הולכים טאלנטים בישראל.

ויצמן:"אני לא מופתע מזה בקטע של אסי. אלו בהחלט צעדים נועזים למנחה ואני לא רואה את זה אצל מנחים אחרים. אסי מייצג דור אחר, דור שיכול לדבר. אם בעולם הישן, אנשים פחדו להגיב ולהשמיע את דעתם כי זה יפגע להם בקריירה, נראה לי שבעולם החדש שבו יש טוויטר ופייסבוק, אסי הוא המייצג של הדור הזה, שמותר לו להשמיע דעה ואם צריך להעביר ביקורת על משהו שלא מוצא חן בעיניו, אז הוא יכול לעשות את זה".

"דווקא העובדה שהוא בעל אג'נדה אישית ומדי פעם משחרר אותה לאוויר בלי פחד ומבלי להתחשב בשיקולי רייטינג ובשאלת מה תגיד אמא קשת, הופכת אותו לקצת פחות פלקטי בעיניי וגם משאירה את הסיכוי להישרדותו", אומר יועץ התקשורת שלומי לאופר, לשעבר בעל מדור "העלוקה" בידיעות אחרונות. "אנשים עם אג'נדה הם בהכרח יותר מעניינים וזה לא כולל את אריאל זילבר".

פפראצי - אסי עזר בים עם חברים, מאי 2010. שוקה כהן
ואנחנו שואלים: זה לא גוף של פרזנטור? עזר/שוקה כהן

אבל לא הכל ורוד בגישה בה בחר עזר. למעשה, הגעתו ל"האח הגדול" נעשתה אחרי שמספר תוכניות אותן הוביל נכשלו, חלקן דווקא הכילו ניצוץ סאטירי, נשכני ואפילו אקטואלי, רחמנא ליצלן. כך היה עם "מלכוד 24", שהפכה להיות "דבר עם הסוכן שלי" אחרי שנכשלה בערוץ 24 ועברה לערוץ ביפ, שם ירדה לאחר 18 פרקים. גם "מה ש'תה שומע", ששודרה בערוץ 24, ירדה אחרי עונה אחת בלבד וגם "בואו נדבר על זה", תוכנית התרבות שהנחה עזר עם פאנל דוברים, יצאה לחופשה לאחר ארבע תוכניות בלבד. המשותף לכולן הוא שעזר יכול היה לומר בשלל התוכניות האלו מה שרצה פחות או יותר, החל מכתבה בנושא "מדוע אין זמר המזרחי הומו" ("בואו נדבר על זה") ועד כניסות בוטות בדמויות כמו עידו תדמור ("דבר עם הסוכן שלי"), אלא שהציבור כנראה לא ממש רצה לשמוע. לצד אלו, התוכנית "תשיר את זה", שצולמה עבור רשת בטרם חתם עזר על חוזה בקשת, נכשלה גם היא – לא שהווייתו האקטיביסטית של עזר באה בה לידי ביטוי, התוכנית סתם נכשלה.

"אסי הוא כנראה ההומו הכי בקונסנזוס אבל באותה מידה הוא מתחיל להיות בלחץ", אומר גורם בתעשייה. "עברי לידר תמיד היה רוקר 'נישתי', אבל פוליקר וסקעת, למשל, לא פחות ממלכתיים ממנו. לכן המניה של אסי נמצאת עכשיו בירידה וסרט היציאה מהארון שלו ('אבא, אמא, יש לי משהו להגיד לכם' – ע.ש) לא הגיע בטיימינג אקראי. הוא כבר ידע אז שסקעת עובד על סרט עתידי ושפוליקר קרוב להיחשף. תשאל גם עוד שאלה מעניינת – איך זה שעד היום הוא לא לוהק לקמפיין משמעותי מסחרי?"

איך זה באמת?

"ההימור שלי הוא שהציבור הרחב פשוט לא מת עליו, למעט נשים סטרייטיות שחושבות שהן ליברליות".

"יש משהו אניגמטי באסי עזר, על אף החשיפה שלו ועל אף היציאה מהארון. יש תחושה שקודם כל מדובר בשחקן חדש במגרש, אבל מעין שחקן חדש במגרש שכבר היה פה", מסכים גורם בכיר בעולם הפרסום. "הוא לא מצליח לסחוף אחריו הילה תקשורתית שכל מותג היה שמח לקחת. אני לא יכול לאפיין את אסי במשהו – לא בהיותו חתיך הורס, ולא בהיותו אינטליגנט גדול".

הוא כן מביע את דעתו בנושאים פוליטיים וכן עושה סרטים, למשל.

"עולם הפרסום לא מת על זה בכלל. עולם הפרסום לא מת על מעורבות פוליטית. אם מישהו נושא על עצמו אג'נדה פוליטית, הוא גם גוזר על עצמו ייצוג של מחנה מסוים וכשאתה עושה קמפיינים, אנחנו לא רוצים מחנות אלא כמה שיותר קהל. אבל מעבר לכך, שים לב ששום דבר לא נדבק אליו. גם 'האח הגדול' לא נדבק אליו אלא לארז טל. שים אותו בתור האח הגדול ליד ארז טל, אתה מרגיש שהוא סוג של שוליה שלו. שים אותו בתוכנית כמו 'בואו נדבר על זה' ואתה מרגיש שהוא שוחה בבריכה שהיא לא שלו. הוא צריך לאפיין את עצמו – אקטיביסט פוליטי או מנחה תוכניות בידור. האם הוא נושא דגל הגייז או שמתחשק לו להגיש את המהדורה המרכזית. מבחינת בניית האישיות התקשורתית שלו הוא מבולבל".

ולכן אין מי שירצה אותו כפרזנטור, בעצם?

"הרי מה זה פרזנטור? מישהו שאתה לוקח את הערכים שלו והמותג יושב על הכתפיים. אם לשם העניין – בר רפאלי נתפסת כדוגמנית יפהפיה ומצליחה בעולם, פוקס לוקחים אותה ומשליכים את הערכים האלו על הבגדים שלהם. במקרה של אסי עזר – אנחנו לא יודעים מיהו או מהו. האם מרכז הכובד שלו הוא היותו הומו, הצהרותיו הלוחמניות, או 'האח הגדול'? למרות היותו אדם מפורסם, אסי יורה לכל הכיוונים,מבלי לדעת מה הבאנקר שלו וזו הבעיה הכי גדולה שלו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כמו בכל הקריירה שלו, הוא יכבוש את המקום אליו הוא ירצה להגיע". מעזר וטל/מערכת וואלה!, צילום מסך

עתה, רגע לפני שובה של "האח הגדול", עזר עומד בפני המבחן הגדול בקריירה שלו. קשה להאמין שדעותיו יפגעו ברייטינג הצפוי לתוכנית, אולם חשוב לזכור שזה בגלל שהמשיכה איננה לעזר כמו שהיא למציצנות שהריאליטי הלוהט מספק. השאלה היא האם הצלחה נוספת של הסדרה תסייע לעזר למנף את דמותו כסלב-תוכן שדבריו מעניינים יותר מתמונות פפראצי שלו בים בחזה חשוף; ויותר מכך – האם עזר יעז לזנוח את עסקי הבידור לטובת הובלת תכנים שקרובים יותר לאג'נדה שלו מאשר למעיין חודדה ואלין לוי.

"אני חושב שהמינון כרגע הוא הנכון לאסי", אומר העורך רונן נויפלד, שעבד עם עזר בעבר. "הוא עושה את הדברים לאט לאט ומממש את עצמו בתחומים שמעניינים אותו. כמו בכל הקריירה שלו, הוא יכבוש את המקום אליו הוא ירצה להגיע".

מקשת נמסר בתגובה לכתבה: "אסי הוא מהמגישים הבולטים והאהובים שיש על מסך קשת. יחד עם זאת, הוא גם אדם פרטי עם עמדות והתבטאויות המייצגות את העולם הערכים האישי שלו".

אסי עזר בחר שלא להתראיין ולא להגיב לכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully