וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כלבת" נגד הצנזורה

7.12.2010 / 11:32

"זה דירוג הזוי שפוגע בשכבות גיל שלמות", אומר במאי הסרט אהרן קשלס על הגבלת הצפייה בו לבני 16 ומעלה, אבל בצנזורה מתעקשים: "טובי הפסיכולוגים קבעו את הדירוג הזה"

מה יעלה בגורלך אם אתה ילד בן 15 שמעריץ את עפר שכטר, רן דנקר או יעל גרובגלס ורוצה לראות אותם בסרט האימה הישראלי החדש, "כלבת"? ובכן, במקרה זה, הקופאי בקולנוע ישלח אותך הביתה, שכן למרות הערעורים של מפיקי הסרט, הצפייה בו הוגבלה לגילאי 16 ומעלה, מה שהותיר ילדים ונערים רבים מתוסכלים בימים האחרונים.

"דף הפייסבוק של 'כלבת' התמלא בתגובות עצבניות של גולשים צעירים שרצו לראות את הסרט אבל לא התאפשר להם לעשות זאת כי אין להם תעודת זהות", אומר אהרן קשלס, שביים את הסרט עם נבות פפושדו. "זה דירוג הזוי שפוגע בשכבות גיל שלמות".

אכן, כיאה לסרט אימה, יש ב"כלבת" ממד ארוטי בולט וגם לא מעט רגעים אלימים, אבל הוא זוועתי הרבה פחות מסרטים רבים אחרים שהצפייה בהם הותרה השנה גם לשכבות גיל צעירות יותר - כך, למשל, לדברי קשלס, "פיראנה", סרט אימה אמריקאי שבו דגים רצחניים מבתרים למוות מאות אנשים ואף בולסים אבר מין גברי, הוגבל רק לבני 14 ומעלה, ו"קיק-אס", שבו ילדה מן היישוב יוצאת למסע קטל אכזרי, הוגבל לבני 12 ומעלה (וכותב שורות אלה יכול להעיד כי הוא ישב בהקרנה מסחרית ב-yes planet בסמוך לילדים בגיל זה).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המועצה לביקורת סרטים: "לא משנה לנו אם זה סרט הונגרי, אמריקאי או ישראלי". מתוך "כלבת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה פשר האיפה ואיפה הזו? שלא לייחוס, אומרים גורמים במועצה לביקורת סרטים, האחראית על הדירוגים הללו, כי הרציונל מאחורי פערי הדירוג בין "כלבת" ו"פיראנה" הוא שב"פיראנה" מי שאחראים לזוועות הם דגים ולא אנשים, ולכן אין חשש שהסרט ישמש מקור חיקוי. לדברי סוניה חדד-אלמליח, רכזת המועצה, "את הדירוג קובעים מיטב הסוציולוגים, הפסיכולוגים והמחנכים, ואנחנו לא מתווכחים איתם".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

לאור העובדה שמדובר בסרט ישראלי, ועוד בהפקה עצמאית וייחודית שזקוקה לכל תמיכה, הקיפוח שלה לעומת "פיראנה" ודומיו אכזרי במיוחד.

"אנחנו בוחנים כל סרט לגופו לפי התוכן שלו, ולא משנה לנו אם זה סרט הונגרי, אמריקאי או ישראלי".

את לא חושבת שבימינו הפעילות של המועצה מיותרת? הרי ילד שמגורש מהקולנוע יכול אחרי זה להוריד בנוחות את הסרט ולצפות בו בביתו.

"זה אכן קורה, וזה מצער אותי מאוד. כל העניין של ההורדות מעציב, אבל בנוגע לזה אין לנו סמכות לפקח ואין לנו שיניים לפעול. הורים צריכים להיות אחראים על הילדים שלהם וליישם בבית את הגבלות הגיל שיש בקולנוע".

מפיקי "כלבת" כבר עירערו בפניכם פעם אחת והצליחו להוריד את הגבלת הצפייה מגיל 18 לגיל 16. עכשיו הם מתכננים לערער עוד פעם. יש להם סיכוי?

"עוד לא קיבלנו את הערעור. כשהוא יגיע, נדון בו ונשקול את העניין. בכל מקרה, אנחנו הערכאה האחרונה בנושא זה ומעלינו יש רק בג"ץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully