וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים תמליץ: "לדחות את הצעת חוק הספרים"

עינב שיף

12.12.2010 / 18:21

מכה נוספת לשרה לבנת: הצוות בראשות השר יוסי פלד החליטה להמליץ לוועדת השרים לענייני חקיקה לדחות את הצעת החוק הנוכחית. ח"כ הורוביץ: "זו סטירת לחי לסופרים"

מכה נוספת לחוק הספרים: צוות השרים שהוקם לבחון את הצעת חוק הספרים שהגישה שרת התרבות לימור לבנת ימליץ לוועדת השרים לענייני חקיקה לדחות את ההצעה. זאת משום שהיא "ככל הנראה לא תיתן מענה לבעיות שנוצרו בענף הספרים", כפי שנמסר מלשכתו של השר יוסי פלד, שעמד בראש הצוות. "לחלופין", נמסר מלשכתו של השר, "ימליץ הצוות לוועדת השרים לענייני חקיקה לקבל הצעת חוק אחרת, שתסייע ליוצרים ולכלל העוסקים במקטע ההוצאה לאור".

ההחלטה לדחות את הצעת החוק התקבלה בדיון שערך היום (ראשון) צוות השרים סביב מסקנות הדו"ח בנושא שהגיש היועץ הכלכלי פרופ' חיים פרשטמן לפני כשבוע וחצי. בלשכת השר פלד ביקשו להדגיש כי ההצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה לא תהיה על המלצות היועץ הכלכלי אלא על הצעת החוק המקורית, אותה הגה חבר הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ) ואימצה שרת התרבות.

על פי מסקנות דו"ח פרשטמן, הפתרון לבעיות בשוק הספרים אינו נמצא בהגבלת מחירי הספרים בשנתיים הראשונות, כמו גם לא בשבירת הבעלות האנכית בין צומת ספרים להוצאת כנרת זמורה-ביתן. לחילופין, הציע פרשטמן מנגנון לפיו יוקצו כשליש מתקבולי המע"מ על ספרים לטובת קרן ממשלתית לעידוד היצירה הספרותית שתתגמל סופרים, מתרגמים, מאיירים ושאר העוסקים במלאכה. הצעתו השנייה היא לאסור על חנויות ספרים לתגמל את המוכרים בחנויות על המלצות ספרים.

"השרה לבנת הופתעה לשמוע"

הודעתו של השר פלד תפסה בהפתעה את שרת התרבות והספורט לימור לבנת, שהשתתפה בישיבה היום, שם אמר השר פלד שלא יביא הצעה להחלטת ועדת השרים לענייני חקיקה בשל חוסר היכולת של הצוות להגיע להחלטה בעניין. "השרה הופתעה לשמוע שזו ההודעה שהוציא השר פלד, כיוון שבישיבה של הצוות היום הודיע השר פלד שלא יביא הצעה להחלטה ואי לכך לא התקבלה כל החלטה", נמסר מלשכתה של השרה לבנת.

"השרה לבנת מתכוונת להמליץ לוועדת השרים לענייני חקיקה להעביר את ההצעה לקריאה טרומית, כדי שהצעת החוק תהווה פלטפורמה לדיון בוועדת החינוך של הכנסת", הוסיפו בלשכתה. "שם, יישבו ויישמעו נציגי היוצרים, המתרגמים, ההוצאות לאור, הממונה על ההגבלים העסקיים וחברי הכנסת. משם, תצא הצעת חוק המקובלת על כל הצדדים, שתשים סוף לעושק הסופרים".

"סטירה בפני הסופרים"

"הדו"ח הוא מכה קשה לענף הספרים וסטירת לחי לסופרים וליוצרים", הגיב יוזם החוק, חבר הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ). "זהו דו"ח דל, חלקי מאוד, בלתי מעשי, וכלל אינו מטפל בבעיות העיקריות בענף הספרים".

"הדבר בולט במיוחד משום שהדו"ח דווקא מצביע בבירור על כשל השוק החמור בענף הספרים: הסחטנות של דואופול רשתות הספרים מול הוצאות הספרים והסופרים וצניחת תקבולי המו"לים והסופרים כתוצאה מכך", הוסיף הורוביץ. "אך הפתרון שפרשטמן מציע הוא לקוי ובלתי ישים ולא ייתן כל מענה לבעיות שהוא עצמו מעלה".

עוד הוסיף הורוביץ כי "הרעיון של קרן ממשלתית לתמיכה ביוצרים הוא לקוי מיסודו. הסופרים אינם נזקקים, והדבר האחרון שהם צריכים זו קרן שתנוהל על ידי פוליטיקאים ותקבע במי לתמוך. הסופרים ושאר היוצרים בענף הספרים זכאים לקבל גמול הוגן על-פי המכירות של ספריהם. במצב הנוכחי, הגמול המגיע להם נעשק על ידי רשתות הספרים".

"עתה ברור מהדו"ח שתיאור השוק כפי שהוצג על ידי הוא התיאור המדויק", סיכם הורוביץ. "מאז המצב רק החריף. הפתרון שניתן בהצעת החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל עונה למרבית הבעיות שהעלה פרשטמן. אך בניגוד להצעותיו הבלתי ישימות, הצעת החוק אוחזת את השור בקרניו ומטפלת במוקד הבעיה: הסחטנות של רשתות הספרים. אי לכך אני עומד על קידום הצעת החוק המקורית, ואינני מקבל את גישתו השגויה של הפרופ' פרשטמן. רק הצעת החוק המקורית מתמודדת עם האתגרים המרכזיים בענף: תשלום הוגן ליוצרים, עידוד מגוון של ספרים, שמירה על איכות הספר וקיום חנויות עצמאיות והוצאות ספרים רבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully