וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המס והקנס

שני גורקביץ'

17.12.2010 / 0:06

לראשונה בתולדות 40 שנות פרס ראש הממשלה לספרות, ייאלצו הזוכים לשלם מס הכנסה, כך גילה יו"ר קרן הפרס, אהרון ידלין. מזכיר הממשלה, צבי האוזר: "הסופרים ראויים לפרס ולא למס"

נראה שבישראל 2010, לאנשי הספרות אין רגע אחד של נחת. הם נאבקים לאישור חוק הספרים הרמוס, הם נלחמים בקשר בין הוצאות הספרים לרשתות וכעת נראה כי גזירה חדשה נחתה גם על אלו מהם שנחשבים למצליחים: אמש (חמישי) הוענק פרס ראש הממשלה ליצירה ל-14 סופרים ומשוררים, אך בטקס שנערך בתל אביב התברר כי מ-2010 יאלצו הזוכים לשלם מס גם על הפרס הכספי שקיבלו.

אהרון ידלין, יו"ר הקרן לפרסי יצירה ע"ש לוי אשכול, שמטעמה נערך האירוע, הוא שהעלה את הטענות הקשות: "אני מצטער לציין, אבל אני חייב לעשות את זה", אמר ידלין, "רשויות המס בישראל החליטו ב-2010 להטיל מס על הפרס בדומה למס המוטל על הגרלות בישראל. אחרי יותר מ-40 שנה של חלוקת הפרס". ידלין, שכיהן בעברו כשר החינוך, הוסיף בציניות כי "הם טוענים שזה מתוקף חוק שחוקק בשנת 2003. לא ברור לי למה הם חיכו מ-2003 עד 2010 וצריך להעמיד אותם לדין על אי מילוי החוק".

ידלין סיפר כי מנוסח החוק עולה ששר האוצר רשאי להכריז על פרסים כפטורים ממס, וכבר פנה בנושא לשר ולמזכיר הממשלה. "אני לא מסוגל להבין מדוע פרס הניתן במסגרת ציבורית, מתקציב המדינה, חייב במס", סיכם.

"הסופרים ראויים לפרס ולא למס"

אחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא הגיע ונפקד גם מקומה של שרת התרבות והספורט לימור לבנת שהיתה אמורה להעניק את הפרסים, היה זה מזכיר הממשלה צבי האוזר, שנאלץ להשיב על הטענות בנאומו. "האמת שזו התחלה לא קלה אחרי סיפור הפרס, המס ואולי הקנס", אמר האוזר. "נראה לי שיהיה מי שיטפל בסיפור המס והקנס", ורמז לכך שהנכדה של ידלין היא יועצת למזכיר הממשלה.

לאחר מכן, האוזר החמיא ליוצרים ולחשיבות פועלם לחברה הישראלית ולחוסנה ואמר: "אנחנו רוצים לראות עולמות אחרים ולטעום טעמים אחרים, ולכן אתם הסופרות והסופרים ראויים לכל הפחות להערכה, ולפרס ולא למס".

בפרסים זכו המשוררים: הרב אלחנן ניר (שהיה גם הזוכה הצעיר ביותר), עינה ארדל, ישראל פנקס, מאיר ויזלטיר וגבריאלה אלישע. בתחום הפרוזה הוענק הפרס לאורלי קסטל-בלום, יצחק בר יוסף, יעל הדיה, יניב איצקוביץ' ואסף גברון. עוד זכו, סופרי הילדים ישראל ויסלר (פוצ'ו), תמי שם-טוב ומירה מאיר וכן מבקר הספרות יוסף אורן.

פוצ'ו נגד הנוער

את נאום התודה בשם הזוכים נבחר לשאת ישראל ויסלר (פוצ'ו), ועשה זאת בדרכו החיוכית והצבעונית כמו בספריו. "החלטתי שלא אגיד מילה אחת על שכר הסופרים שלנו למרות שבדיוק השבוע קיבלתי דו"ח מהוצאת ספרים מכובדת וממנו למדתי כי מכל ספר שלי שנמכר בכ-50 שקלים, אני מקבל שקל ושלושים", אמר ויסלר. "על זה לא אדבר כי לנושא הזה יש בלעדיות של יורם קניוק, למרות שהוא כבר הודה בעצמו כי על כל ספר הוא מקבל כבר שני שקלים".

על מצבם של הסופרים אמר ויסלר כי "הבעיה היחידה שלנו היא שאי אפשר להתפרנס מהמקצוע 'סופר'. לא עשיתי חשבון מדויק, אבל נדמה לי ששכר הסופרים שקיבלתי מארבעים הכותרים שכתבתי אינו מגיע לסכום הפרס שראש הממשלה מעניק (65,000 שקלים - ש.ג); הפרס ממומן גם מכספי מס ההכנסה שהסופרים משלמים למדינה באמצעות העבודות הנוספות שהם נאלצים ליטול על עצמם". לסיום, הודה ויסלר בשם הזוכים על הכבוד וההערכה המגולמים במתן הפרס, "שכל סופר זקוק לה, וגם בכסף אני לא מזלזל".

עם זאת, הלין ויסלר גם על כך שהנוער לא קורא ספרים, והציע אולי להעניק פרס גם לקוראים: "אני מסופק אם במשך השנים האחרונות נתפסו בכל בתי הספר בארץ יותר מעשרה תלמידים הקוראים בספר המונח על ברכיהם".

עדכון ראשון: 16.12.2010, 23:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully