וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנת לוועדת השרים: "אל תהרסו את פריחת הספרות העברית"

שני גורקביץ'

26.12.2010 / 1:54

במאמץ אחרון לפני ההצבעה על חוק הספרים, שלחה שרת התרבות מכתב בו היא טוענת כי דחיית החוק משמעה פגיעה אנושה בתעשיית הספרות: "אסור לנו למשוך את ידינו", כתבה לבנת

היום (ראשון) בצהריים תתכנס ועדת השרים של הכנסת לדון בעתידה של הצעת חוק הספרים, ובמאמץ אחרון לקדם את החוק שלחה שרת התרבות והספורט לימור לבנת מכתב חריף לחברי הוועדה.

לדבריה, על השרים לא לקבל החלטה על בסיס הדו"ח של פרופסור חיים פרשטמן, היועץ הכלכלי לוועדת השר פלד שבדקה את החוק שיזם ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ). לטענת לבנת, הדו"ח "מתבסס על מטרות שגויות ביסודן... גם ההנחות של פרופסור פרשטמן בחלק מהמקרים מוטות ומטעות ובעלות סתירה פנימית ביניהן". לדבריה של שרת התרבות, "לא ניתנו לחברי הוועדה די נתונים על ידי הרשות להגבלים עסקיים, וגם מקצת הנתונים שניתנו, הוצגו באופן מטעה". לבנת ציינה כי היא מקווה כי הנתונים שהוצגו באופן שגוי הוצגו כך "בתום לב".

אחת מאותן מטרות מוטעות, טוענת לבנת, היא "מחירים נמוכים אשר לגישתו מגדילים את רווחת הצרכנים. בפועל, אף אחד לא קבע ולא ניסה מעולם להגדיר זאת כאחת המטרות של חוק הספרים וכלל לא בטוח כיצד הניח פרופסור פרשטמן הנחה כה מוטעית".

למעשה, אחת המטרות הגדולות שהציב לעצמו החוק, אם לא המרכזית בהן, היא ביטולן של ההנחות המאסיביות על מחירי הספרים וביטולם של מבצעי ה-4 ב-100 למיניהם. כל זאת, מתוך הבנה שבשל תמחור כה נמוך, הופכים תמלוגי היוצרים לאפסיים. לדברי השרה לבנת, לפרופסור פרשטמן לא היו די נתונים כדי להגיע למסקנות בנושא התמלוגים, כפי שהודה הפרופסור עצמו: "לא ברור לי כיצד הסכים פרופסור פרשטמן להמשיך בחיבור הדו"ח ללא הנתונים הללו - שהרי אלו בדיוק הסיבה לצורך בחקיקת החוק החדש", כתבה לבנת.

"יש פגמים בהצעת החוק"

לבנת שבה ודחתה את הצעת מחבר הדו"ח, שקרא לדחות את הצעת החוק והציע פתרון בדמות הקמת קרן מלגות ממשלתית שתקציבה יהיה 5% מתשלומי המע"מ על מכירת הספרים. "זו לא יותר מהצעה מעליבה לכל אותם יוצרים ואנשי ספרות שבסך הכל מבקשים שהרשתות הגדולות יפסיקו לעשוק אותם, ויאפשרו להם להתפרנס בכבוד ולקבל תמורה הוגנת ליצרות התרבות שלהם", כתבה לבנת לשרים.

"אני מסכימה שהצעת החוק הנוכחית איננה מושלמת, אך נכון להשתמש בה כפלטפורמה לדיון מעמיק", כותבת השרה, כשלדבריה לאפשרות של דחיית החוק משמעויות הרסניות: "הצבעה נגד הצעת החוק משמעה אמירת לאו! להמשך פריחת הסופרים הגדולים והספרות העברית", כותבת השרה לבנת. "אסור לנו למשוך את ידינו ולהשאיר נושא זה ללא פיתרון כמו שבורח 'כי זה מסובך'".

לעומת לבנת ומרבית המו"לים התומכים בחוק, עומדים יו"ר ועדת הבדיקה של החוק, השר יוסי פלד וכן בעלי רשתות השיווק סטימצקי וצומת ספרים. בין היתר, מנסה החוק לפרק את אחיזתן של שתי הרשתות בשוק, לא מעט בשל העובדה שבעליה של צומת ספרים הם גם בעלי הוצאת כנרת-זמורה ביתן. את עתידה של ההצעה יכריעו ככל הנראה חברי הוועדה מטעם ישראל ביתנו והשר גלעד ארדן, שעמדתם עדיין לא ידועה.

"הצעת החוק פועלת לרעת הצרכנים"

מהממונה על רשות ההגבלים העסקיים רונית קן נמסר בתגובה: "רשות הגבלים העסקיים ערכה ניתוח תחרותי מלא ושלם של תחום הספרים מספר פעמים בשנים האחרונות. הרשות אף הניחה את עמדתה המפורטת בהקשר לתחרות בתחום הספרים הישראלי בפני ועדת השרים. המסקנות הברורות המתקבלות מבחינת מכלול העובדות הן כי קיימת תחרות ערה בתחום הספרים הפועלת להפחתת מחירי הספרים לצרכן ולהגדלת הפדיון הכולל בענף.

"הרשות סבורה כי הצעת החוק פועלת לרעת התחרות, לרעת הצרכנים ולרעת המשק בכללותו. תוצאתה המסתברת תהייה עליית מחרירי הספרים, הפחתת כמות הספרים הנקנים על ידי הצרכנים ומכאן גם פגיעה ישירה בערך התרבותי עליו היא מתיימרת לשמור. גם פרופסור פרשטמן שערך ניתוח עצמאי של השוק הגיע למסקנות דומות. לא למותר לציין כי הפרופסור פרשטמן פנה לקבל נתונים גם מהרשות להגבלים עסקיים אשר העבירה לו בסייגים המתחייבים כל נתון שנתבקש ונמצא על ידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully