וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הן רוצות רק שעות של ריאליטי וחרא"

שני גורקביץ'

6.1.2011 / 23:50

בכינוס של איגודי הבמאים והתסריטאים, תקף הבמאי רני בלייר את זכייניות הטלוויזיה. "צריך להתחזק מול הגופים המטורפים האלה"

יו"ר איגוד במאי הקולנוע והטלוויזיה, רני בלייר, לא חסך בסופרלטיבים כשהאשים את זכייניות הערוצים בכך שאינן משקיעות בהפקות מקור: "הן רוצות רק שעות של ריאליטי וחרא", אמר בלייר בכינוס שערכו הערב (חמישי) בתל אביב איגוד הבמאים ואיגוד התסריטאים, במטרה לשכנע את חבריהם להצטרף להסתדרות העובדים.

"צריך להתחזק מול הגופים המטורפים האלה, מול הגופים שמחזיקים עורכי דין במיליארדים של שקלים, מול קבוצה של יוצרים שהמובילים שלהם מתנדבים. זה פער", אמר בלייר בשיחה עם וואלה! תרבות. "אין לי ספק שזה יהיה מאבק שיגרום בסופו של דבר לייצוב התעשייה. כשלאנשים יהיה ביטחון תבוא גם יצירה שתהיה יותר מעניינת. אין מה לעשות, קולנוע וטלוויזיה זו יצירה שעולה כסף. זו תעשייה של 4,000 איש שצריכים לפרנס משפחות. כולנו התבגרנו ויש לנו אחריות. אנחנו צריכים להסתכל על העתיד שלנו ועל ההווה של המבוגרים".

לדבריו, הצעד הראשון לאחר ההצטרפות להסתדרות יהיה חתימת הסכמי שכר עם המפיקים העצמאיים. "הסוציאליזם הולך ונמוג, אולי היצירה והאמנות הם המבצרים האחרונים של הסוציליזם הישראלי. זה קרב על תרבות, זה קרב על איכות של תרבות", אמר בלייר.

המהלך הוא האחרון בשרשרת של הפגנות, מחאות ומאמצים רבים מצד שני הארגונים להסדיר לחבריהם שכר מינמלי קבוע, ובהמשך גם תנאים סוציאליים, ביטוח לאומי והפרשות לפנסיה. במהלך המשא ומתן עם הזכייניות התברר להם כי כאיגודים של יוצרים, אסור להם לנהל משא ומתן על הסכמי שכר, שכן זו למעשה עבירה על חוק ההגבלים העסקיים. הפתרון היחידי הקיים הוא הצטרפות להסתדרות.

"עלינו לכנסת ונלחמו כדי שהזכיינים יתחילו לשחרר את מה שהם התחייבו לו. נלחמים על הערוץ הראשון, נלחמים שהחוק יהיה חוק. הכסף שאנחנו מקווים שיגיע צריך להיות מנווט כך שכולם יהנו ממנו. צריך להיות ברור לכולם כמה במאי צריך להרוויח כשהוא מביים סדרת דרמה, כמה תסריטאי צריך לקבל לכל פרק. מדובר על שכר מינימום", אמרה בכינוס יו"ר איגוד התסריטאים, ליאורה קמיצקי. "אני חושבת שזה יעשה טוב לכולם, גם לזכיינים".

אחד ממובילי המהלך, יו"ר איגוד התסריטאים לשעבר,עמית ליאור, אמר: כי "מצד אחד אנחנו בשיא של התעשייה, יש יותר ויותר ערוצים שנפתחים כל יום ויותר ויותר פלטפורמות להעביר את האמנות שלנו דרכן, אנחנו אמורים להיות במצב הכי טוב. אבל בפועל אנחנו לא יודעים כמה אנחנו מרוויחים בסוף החודש".

בשני הארגונים יחדיו חברים כ-800 אנשי מקצוע, ובסיום הכנס התפקדו להסתדרות כ-170 מהם. לדברי יזמי המהלך, יש צורך כמעט בכמות כפולה של מצטרפים (כשליש מחברי האיגודים) על מנת שההסתדרות תוכל לייצג אותם. האם תהיה היענות? ראשי הארגונים אופטימיים מאוד "אני מאמין שתוך שבועיים כבר יהיו לנו יותר מתפקדים משצריך", אמר בלייר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully