וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבד בפסגה: על "איש קטן, לאן?" של הנס פאלאדה

מרט פרחומובסקי

10.1.2011 / 14:30

הנס פאלאדה כתב את "איש קטן, לאן?" לפני שהנאצים שברו אותו והוא כתב את "לבד בברלין" המופתי. גם הפעם הוא מתגלה כסופר הומני ורגיש

הנס פאלאדה הוא כנראה אחד השמות החמים היום בספרות העולמית, כמו גם בישראל. זאת למרות העובדה המצערת שהאיש הלך לעולמו לפני יותר משישים שנה. פאלאדה היה סופר גרמני מצליח והומניסט, שבזמן מלחמת העולם השנייה בחר להישאר בגרמניה למרות התנגדותו למשטר הנאצי.

בעקבות סירובו לשתף פעולה עם מכונת התעמולה של גבלס, ספג פאלאדה השפלות והתעמרויות שונות, ששיאן היה אשפוז כפוי בבית חולים לחולי נפש. אחרי המלחמה פאלאדה נותר שבר כלי ומת ב-1947, בגיל 53 בסך הכל. זמן קצר לפני שמת, כתב פאלאדה בהתפרצות די פסיכוטית של השראה את "לבד בברלין", ספר בן יותר מ-600 עמודים שהשלים תוך 23 יום, על ניצני ההתנגדות לשלטון בברלין של ראשית שנות ה-40. לפני שנתיים הספר זכה לראשונה למהדורה אנגלית והפך לרב מכר היסטרי, שגם זכה למעמד מיידי של יצירת מופת.

בעקבות הפופולריות העצומה - גם בישראל - של "לבד בברלין", גם כתביו המוקדמים יותר של פאלאדה זוכים לפתע לעניין מחודש. מתוך תקווה לבנות על ההצלחה של המתחרים (ידיעות ספרים במקרה זה), הוציאו בזמורה-ביתן מהדורה חדשה של "איש קטן, לאן?", הרומן הכי מפורסם של פאלאדה, שיצא כאן לראשונה ב-1987. בהוצאה גם לא שכחו להוסיף לכריכה את הכיתוב "מאת מחבר רב-המכר 'לבד בברלין'", כדי שלא נתבלבל.

אז אם לסכם את העניין, הספר הוא לא באמת חדש, והדבר ניכר בתרגום היפה אך המעט מליצי מדי, לפי הסטנדרטים של היום, של צבי ארד. עם זאת, הספר הוא מפגן מרתק של כתיבה ריאליסטית משובחת, שגם משלים ומעשיר מבחינות רבות את הקריאה ב"לבד בברלין".

תל אביב - ברלין

בדומה לאופן שבו "לבד בברלין" מהווה דיווח אותנטי של מי שחווה על בשרו את החיים תחת המשטר הנאצי, "איש קטן, לאן?" הוא דיווח מרתק לא פחות מגרמניה של ראשית שנות ה-30 של המאה העשרים, רגע לפני עליית היטלר לשלטון. כמו במקרה של "לבד בברלין", ההקשר שבו הספר נכתב מהמם לא פחות מאיכויותיו הספרותיות. פאלאדה מספר את סיפורם של פינברג וטליה, זוג צעיר שהתחתן בעקבות כניסתה של הבחורה להריון ומנסה לקיים את עצמו בעיר הגדולה על רקע המצב הכלכלי הקשה של שלהי רפובליקת ויימאר. הם עוברים בין דירות עלובות יותר ופחות ובין עבודות זמניות וקבועות, ובין לבין מתמודדים עם הקשיים הרגילים של זוג צעיר ולא מאוד מבוסס.

הדילמות שעומדות בפני פינברג וטליה דומות להפליא לדילמות שגם זוג צעיר בתל אביב דהיום מתמודד איתם: חוסר הפרופורציה בין שכר הדירה הגבוה למשכורות הנמוכות, המגורים העלובים שהעיר הגדולה מציעה לצעיריה, המרדף אחרי המשרה המשתלמת והצורך לאזן את תקציב המחייה בכל מחיר. ההבדל העיקרי בין ברלין של פאלאדה לתל אביב של היום הוא ששם הנאצים כבר בתמונה, וגורלו של פינברג, היהודי במוצאו, פחות או יותר ברור לנו, גם אם אינו ברור עדיין לא למחבר ולא לדמויותיו.

האקדח מהמערכה הראשונה

האותות לעתיד האפל של גרמניה מחלחלים בין השורות של פאלאדה וחונקים את הגרון. זוהי המערכה הראשונה בהיסטוריה של גרמניה הנאצית, והאקדח שיירה במערכה האחרונה כבר נמצא שם: בהתבהמות של בני האדם, בשחיתות המוסרית, בחוסר החמלה כלפי החלש. פאלאדה כותב את העולם הזה באיפוק מרהיב, שנינות מלאת אנדרסטייטמנט וכמויות מסחריות של אהבת אדם.

ב"לבד בברלין" הרגישו כבר את הלב השבור של הכותב. ב"איש קטן, לאן?" הלב הזה עדיין שלם, אוהב ואופטימי. בין שני המצבים האלה נפרשת ההיסטוריה של גרמניה הנאצית. כדי לרדת אל שורשי ההיסטוריה הזאת, שתוארה על-ידי פאלאדה באמוק יצירתי בלתי נשלט ב"לבד בברלין", רצוי מאוד לקרוא את "איש קטן, לאן?".

הנס פאלאדה, "איש קטן, לאן?", תרגום: צבי ארד, 275 עמ' // זמורה ביתן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully