וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרה ירוקה: על הסרט "הצרעה הירוקה"

16.1.2011 / 10:00

הקונספט מבריק, הליהוק מצחיק והבמאי מדליק, אז למה סרט גיבורי-העל "הצרעה הירוקה" בכל זאת לא מצליח לעקוץ? אבנר שביט הדבורה מאיה

הרבה לפני ספיידרמן וסופרמן ואפילו לפני באטמן הוותיק יחסית, עקבו האמריקאים אחר מעלליו של הצרעה הירוקה (אמנם בעברית צרעה היא נקבה, אבל במקרה דנן מדובר בגבר). גיבור העל כיכב כבר בתחילת שנות השלושים בשורה של תסכיתי רדיו, ולאחר מכן גם עמד, איך לא, במרכזן של לא מעט סדרות קומיקס וסרטוני טלוויזיה קצרים. אבל אף שהלידה שלו הצטלבה בעלייתו של הסרט המדבר ואף שבתור הזהב הנוכחי של הז'אנר כמעט כל גיבור-על אפשרי זכה לגלגול קולנועי, מקומו של אחד מחלוצי הסופר-הירוז נפקד עד עתה מן המסך הגדול.

רק עכשיו, לאחר שמונה עשורים של המתנה, מגיע הצרעה הירוקה לקולנוע, ובעקבות התזמון חווה טרנספורמציה מוחלטת באופיו. כדי להתאים את עצמם לרוח הזמן, עיצבו אותו יוצרי הסרט לפי האבטיפוס המודרני ביותר של סופר-הירו – גיבור הולל, שלא לוקח את עצמו ברצינות יתרה. סוג זה של גיבור-על קולנועי נולד לפני שלוש שנים ב"איירון מן", שהציג מודל חדש של גבורה סקסית ומלאת שמחת חיים בסוגה שנשלטה עד כה בידי דמויות ילדותיות מצד אחד ומלנכוליות מצד אחר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיותרת. קמרון דיאז עם סת' רוגן ב"הצרעה הירוקה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שביים את "איירון מן" היה ג'ון פברו, נציג של חבורת הקומיקאים הפוחזים שהשתלטה על הקולנוע האמריקאי בעשור האחרון, וגם הכוח היצירתי מאחורי "הצרעה הירוקה" משתייך לחבורה זו – הפעם מדובר בסת' רוגן ("הדייט שתקע אותי"). רוגן הפיק וכתב את "הצרעה הירוקה" וכן מככב בתור הגיבור שלה, שמזכיר את איירון מן לא רק באופיו אלא גם ברקע שלו. בדומה לו, גם הוא פלייבוי עשיר כקורח הבז לכל מי שאינו גבר אמריקאי לבן. כמוהו, גם הוא לובש על עצמו בלילות את האלטר-אגו שדואג לשלום העולם.

גם כן בדומה לאיירון מן (ובעצם לכל גיבור-על אחר), נושא הצרעה הירוקה מטען של עניינים לא פתורים עם אביו המנוח, שהיה מו"ל של אחד מן העיתונים המרכזיים בלוס-אנג'לס. הדרך היחידה לפתור את כל העניינים הללו היא להשלים את משימתו הלא גמורה של האב, שביקש לנקות את עיר המלאכים מפושעיה. לשם כך יידרש הצרעה לחסל את הארכי-נבל שאביו לא הצליח למגר. כנהוג בז'אנר, גם הפעם יוצא הגיבור למשימה בסיוע עוזרו הנאמן )ג'יי צו) ומזכירתו הבלונדינית (קמרון דיאז).

אמנם הסיפור הזה והאופי של הדמויות מזכירים את "איירון מן", אבל רוגן לוקח את סרטו לכיוון קומי עוד יותר. עם זאת, הוא אינו גולש לרגע למחוזות הפרודיה – "הצרעה הירוקה" לא מבקש לצחוק על ז'אנר גיבורי-העל אלא להפוך אותו למצחיק. זהו רעיון מעורר הערכה ואף נחוץ לסוגה החבוטה, וכזוהי גם ההחלטה להפקיד את שרביט הבימוי בידיו של מישל גונדרי, היוצר עתיר שאר הרוח של "שמש נצחית בראש צלול" ושל "מדעי החלום", בין השאר. אם כך, הקונספט של "הצרעה הירוקה" מוצלח מכל בחינה, אבל מובן כי השאלה החשובה באמת היא אם גם הסרט כזה. התשובה, למרבה האכזבה, שלילית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בזבז את כל הארטילריה שלו ב"ממזרים חסרי כבוד". כריסטופר וולץ ב"הצרעה הירוקה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסיבה לכך היא שכל מה שהיה כאן טוב על הנייר לא מצא את הדרך הנכונה אל הבד. למען האמת, שום דבר לא עובד בסרט הזה. כך, למשל, הבדיחות שרוגן פולט ללא הרף פשוט לא מצחיקות, ובהקרנה שבה הייתי, למשל, הקהל צחק בדיוק פעמיים. גם הדינמיקה של הגיבור עם סביבתו בעייתית – העוזר שלו דומיננטי מדי לעומתו, והדבר אינו עומד לטובת הסרט, שכן מדובר בדמות חסרת כריזמה. יתרה מכך, הניסיון ליצור מתח מיני בין הגיבור ומזכירתו אינו מבשיל, והדמות הנשית כאן לחלוטין לא מפותחת ולמעשה גם מיותרת.

עוגן חלש עוד יותר הוא האיש הרע בסרט. כריסטוף וולץ, שמגלם אותו, בזבז ככל הנראה את כל הארטילריה שלו על דמות הקצין הנאצי הסדיסט שגילם ב"ממזרים חסרי כבוד" (תפקיד שעליו זכה באוסקר), וכאן הוא מציג נבל חסר כל זימה ותחכום. היו כבר סרטי סופר-הירוז שבהם איזן רשע מוצלח את חיוורונו של הגיבור, אבל במקרה של "הצרעה הירוקה", שני צדי המתרס חיוורים באותה מידה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אפילו סצינות האקשן לא עשויות כהלכה. מתוך "הצרעה הירוקה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אכזבה גדולה עוד יותר מתצוגת המשחק של וולץ היא עבודת הבימוי של גונדרי. היוצר רב ההמצאות היה אמור להעניק ל"הצרעה הירוקה" ערך מוסף, אבל הוא דווקא גורע ממנו – לא זו בלבד שאין כאן הברקות, אלא שבאשמת חוסר המיומנות של גונדרי בסרטים מסוג זה, גם סצינות האקשן הבסיסיות ביותר אינן עשויות כהלכה. וכך, מצד אחד "הצרעה הירוקה" לא מסעיר כפנטזיית פעולה נטו ומצד אחר גם לא משעשע כקומדיית גיבורי-על, והתוצאה סתמית ואף משעממת למדי. אם כך, מתברר כי מי שמחבר בין "איירון מן", "שמש נצחית", "הדייט שתקע אותי" ו"ממזרים חסרי כבוד" מקבל מינוס אחד גדול.

בהתאם לכך, התגובות ל"הצרעה הירוקה" היו שליליות כבר בהקרנות הראשוניות של הסרט, והתחזית היא שלא יצליח בסופו של דבר לכסות בקופות את ההשקעה הגדולה בו, 150 מיליון דולר. אם אכן כך יקרה, המשמעות היא שלא נזכה לראות סרט המשך, וחבל שכך. אחרי הכל, גם אם הפרק הראשון אינו ראוי לאהדת הקהל, מגיעה הזדמנות נוספת לקונספט וליוצרים עתירי הפוטנציאל שעמדו מאחוריו. הצרעה הירוקה כבר קיבלה כנפיים – עכשיו היא רק צריכה למצוא את העוקץ שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully