וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתוך עשור: השקעת מפעל הפיס בתרבות קוצצה ב-50%

שני גורקביץ'

19.1.2011 / 15:45

ב-2001 עמד תקציב מועצת התרבות והאמנות של הפיס על 25 מיליון שקלים, אולם השנה יעמוד התקציב על 12 מיליון בלבד. יו"ר המועצה, מוטי ששון, מאשים את משרד האוצר

תקציב מועצת הפיס לתרבות ולאמנות הצטמצם בעשור האחרון ביותר ממחצית: מ-25 מיליון שקלים חדשים ב-2001 ירד התקציב ל-12 מיליון בתקציב הבסיסי לשנת 2011. "זה בגלל סחטנות של משרד האוצר", אמר הבוקר (רביעי) יו"ר המועצה, מוטי ששון, במהלך כינוס שנערך בתל אביב, בו נחשפה תוכנית העבודה של המועצה על רקע קיצוצים אלו.

"בשנים האחרונות יש תהליך של הלאמה של מפעל הפיס על ידי האוצר", אמר ששון מאוחר יותר בשיחה עם וואלה! תרבות. "הם מנהיגים מדיניות לפיה בכל פעם שחסר להם כסף, הצעד הוא לקחת מגורמים חיצוניים, לקחת מהרשויות", מסביר ששון שחבר במועצה מתוקף תפקידו כראש העיר חולון.

"מפעל הפיס צריך עכשיו לבנות למדינה אלפי כיתות לימוד וזה לא חלק מהמנדט שלו, אבל המדינה פשוט אומרת 'אני לא מאריכה לך את הזיכיון להגרלות' ולא מותירה בפניו ברירה. אני חושב שזו התנהלות בריונית", הוסיף.

מפעל הפיס הוקם על ידי הרשויות המקומיות, ולדברי ששון, הכנסותיו נעות בין 500 ל-700 מיליון שקלים בכל שנה. את הרווחים היו הרשויות משקיעות בבניית מבני תרבות ומועדונים לנוער ולקשישים או ברכישת ציוד ומחשבים. כספים אלו, למשל, סייעו להקמת מבני תיאטראות בתל אביב, ביניהם הקאמרי במשכנו החדש וכן המשכן המתהווה של הבימה.

"האוצר לקח יותר מחצי מהרווחים של המפעל", אומר ששון. בין היתר, מתבטא הצעד במה שיכול דירקטוריון מפעל הפיס להקצות למועצת האמנות והתרבות. "אם בעבר היו 20 ומשהו מיליון שוהקדשו לתרבות, אז עכשיו, כשהרווחים קטנו בגלל האוצר שלקחו חצי מהרווחים, מחלקים פחות לאמנות ולתרבות ומחלקים פחות לרשויות המקומיות. יש פחות לתת לאמנים", מאשים ששון.

תגובת משרד האוצר: "תפקיד משרד האוצר הינו לפקח, בין היתר, על קצב גידול הכנסות מפעל הפיס ולדאוג לכך שגידול זה יישמר ברמות סבירות. הכנסות מפעל הפיס גדלו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים ולראיה, רק במעבר בין השנים 2008-2009 גדלו הכנסות מפעל הפיס ב- 14%. משרד האוצר אינו קובע את אופן חלוקת ההכנסות של מפעל הפיס לגורמים השונים ולפיכך טענתו של מר ששון הינה תמוהה. יש להדגיש כי הכנסות מפעל הפיס מתקבלות מהאוכלוסיה על כל שכבותיה, לרבות האוכלוסיות החלשות וגידול לא סביר בהכנסות משמעותו הגדלת הוצאות משקי הבית על הימורים".

ובכל זאת - 30 מיליון שקלים לתרבות

בפן החיובי, חשפה הבוקר המועצה את תוכנית העבודה שלה לשנה הקרובה, וממנה עולה כי במהלך השנה תשקיע כ-30 מיליון שקלים באמנות ותרבות. איך זה יתאפשר עם הקיצוץ המדובר? מסתבר כי המועצה כלל לא השתמשה בתקציב 2010 כיוון שערכה בחינה מחודשת של אמות המידה להקצאות לפרויקטים. בנוסף, נותר כסף מפרויקטים ישנים שלא הושלמו למרות תמיכת המועצה.

במקרה שכזה, על פי תקנון המועצה, הכסף חוזר למועצה ונצבר לשנה התקציבית הבאה. במפעל הפיס אמרו היום כי בחלוקת התקציב השנה יינתן דגש על תמיכה ישירה ביוצרים ולא במוסדות, פנייה לנוער כיוצרי אמנות וצרכניה וכן נגישות לפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully