וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוזיאון יוסף באו נפרץ: עשרות יצירות נגנבו

שני גורקביץ'

20.1.2011 / 12:46

קריקטורות, איורים ומצלמות מיוחדות מעזבונו של באו המנוח, מראשוני תעשיית האנימציה בישראל, נגנבו מהמוזיאון התל אביבי. בתו: "אני בהלם. זו ההיסטוריה של הקולנוע הישראלי"

עשרות יצירות וציוד מראשית תעשיית האנימציה בישראל נגנבו ממוזיאון יוסף באו בתל אביב, כך גילו הבוקר (חמישי) בנותיו של היוצר המנוח שהלך לעולמו בשנת 2002. באו חי ופעל בכל שנותיו בארץ בסטודיו במרכז תל אביב, ולאחר מותו הפך המקום למוזיאון. לפני חודשיים אף תלתה העירייה שלט הנצחה מיוחד במקום וערכה טקס לזכרו.

בין היתר נגנבו עשרות ציורים, קרירטורות ואיורים, וכן מצלמות מיוחדות שבנה באו עם עלייתו לארץ לאחר מלחמת העולם השנייה. בנותיו קראו לפושעים להשיב את היצירות, שהן מורשתו הגדולה של אביהן ובלעדיהן ייגרם נזק לזכרו. "זה כנראה היה בלילה", מספרת בתו צלילה בשיחה עם וואלה! תרבות. "זה היה שוד מוזמן כנראה, כי מי שנכנס ידע בדיוק מה הוא רוצה לגנוב. נכנס מישהו שמבין, הוא ידע מה אורגינל ומה לא".

באו מספרת כי הפורצים גנבו מצלמות, מכונת אנימציה שבנה אביה, ציורים ועבודות גרפיקה משנות החמישים והשישים. "אני בהלם", סיפרה באו. היו המון סרטים ועכשיו כל הקופסאות הפוכות. זה היסטוריה, הכל היסטוריה של הקולנוע הישראלי. הם הפכו הכל. הכל על הרצפה והם ידעו מה לחפש. היתה חצובה של מצלמה עתיקה ואפילו את זה הם גנבו".

באו, ניצול שואה שאף הציל יהודים רבים בעצמו, מוכר לרבים בעולם כמי שסיפור חתונתו עם רעיתו רבקה במחנה הריכוז פלאשוב הונצח ב"רשימת שינדלר". את דמותו בסרט גילם רמי הויברגר. בישראל, יצר באו את סרטי האנימציה הראשונים, אייר ספרים, ואף היה אחראי להוצאתם לאור של כמה מהם. עיסוקו העיקרי היה ביצירת פרסומות לטלוויזיה ולקולנוע וכותרות לסרטים ("קזבלן", "סלאח שבתי", "שמונה בעקבות אחד"). באו אף רתם את יכולותיו האמנותיות לטובת המוסד, ובין היתר היה אחראי ליצירת המסמכים ששימשו את המרגל אלי כהן בשהותו בדמשק. במהלך השנים זכה באו בפרסים רבים, ויצירותיו הוצגו בארץ ובחו"ל. תערוכת קבע מיצירותיו מוצגת בהיכל ההנצחה לחללי קהילת המודיעין.

  • עוד באותו נושא:
  • יוסף באו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully