וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התרבות הצרפתי: לא נציין יובל למותו של הסופר האנטישמי סלין

שני גורקביץ'

22.1.2011 / 21:30

שמו של הסופר הוסר מרשימת היוצרים שנכללים בחגיגות הלאומיות של צרפת. נשיא איגוד צאצאי היהודים: "הקלה גדולה"

שר התרבות הצרפתי, פרדריק מיטראן, הודיע אתמול (שישי) כי הורה להסיר את שמו של הסופר האנטישמי לואי פרדינן סלין מרשימת החגיגות הלאומיות. מדובר ברשימת גיבורי התרבות הלאומיים של צרפת, ובתאריכים חשובים בחייהם ובמותם, המשרד עורך אירועים כדי לציין את תרומתם לאומה הצרפתית. השנה אמור היה משרד התרבות הצרפתי לציין יובל שנים למותו.

"אחרי בחינה מדוקדקת, ללא השפעת רגשות, החלטתי לא לכלול את סלין בחגיגות הלאומיות", אמר מיטראן. השר אמר שהאחריות למהלך מוטלת כולה על כתפיו, וכי למועצה שאחראית על קביעת השמות אין יד בדבר.

צירוף שמו של הסופר לרשימה עורר כעס רב בקרב הקהילה היהודית במדינה, וגם מחוצה לה. נשיא איגוד צאצאי היהודים שגורשו מצרפת, סרג' קלרספלד, אמר כי החלטתו של שר התרבות גרמה לו ל"הקלה גדולה". "אני מברך את פרדריק מיטראן על שהיה לו האומץ לפעול בניגוד לדעת אנשי מחלקתו שהכניסו והותירו את שמו של סלין ברשימה. אני רואה את סלין כסופר גדול, אבל הוא גם מתועב. מנקודת המבט הזו, לסלין אין מקום בחגיגות הרפובליקה".

סלין כתב בין היתר את "מסע אל קצה הלילה", "מוות בתוכנית האשראי" ו"מטירה לטירה", שהשפיעו מאוד על סופרים כגון ז'אן פול סארטר. עם זאת, כשחי תחת משטר וישי, החל לכתוב טקסטים אנטישמיים כגון "זוטות בדבר רצח המוני", "בית הספר לגוויות" ו"מצב ביש". לאחר מפלת הנאצים נמלט סלין לדנמרק, שם נכלא למשך שנתיים. הצרפתים שפטו את סלין בהיעדרו, גזרו עליו שנת מאסר בגין שיתוף פעולה עם הנאצים, וזמן קצר אחר כך חננו אותו והוא שב לארצו. הוא מת ממפרצת ב-1 ביולי 1961 בצרפת, והיה בן 67 במותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully