וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טריילרים לספרים: "המטרה היא להכניס רגל בדלת למח של אנשים"

שני גורקביץ'

25.1.2011 / 12:05

לילה חשוך ומושלג. כל שניתן לראות זו השמשה הקדמית של המכונית בה אנו נוסעים, מחצית מההגה ואת אורות הנסיעה. "אלו ימים מוזרים להיות יהודי. אלסקה היא המולדת החדשה - קרה, חשוכה, עקרה, מבוזבזת. החיים קשים, אבל מתי הם לא היו? הרבנים פונים לפשע, הפושעים פונים לאל והבלש מאיר לנדסמן פונה לבקבוק", כך נפתח הטריילר לספר "איגוד השוטרים היידים" של הסופר האמריקאי מייקל שייבון. זו אינה שגיאת הקלדה, מדובר בטריילר לספר, מגמה מתפתחת ברחבי האינטרנט, שזולגת גם לישראל.

הדיווחים הראשונים על טריילרים (או קדימונים) לספרים החלו עוד ב-2002, אולם רק כאשר אתר youtube.com עלה לאוויר, החלו יותר ויותר סופרים והוצאות ספרים להצטרף ליוזמה, ויש אפילו חברות שמתמחות בנושא. בימינו נראה כי המגמה מתקדמת, אך בהתחשב בזמן שעבר מאז החלה ובמהירות הגידול בכמות הטריילרים, ניתן לומר בבטחה שלעת עתה היא אינה שועטת קדימה.

ואיך זה נראה? ובכן הטריילרים נעים ממצגות פאוור-פוינט פשוטות ולא מרשימות במיוחד ועד להפקות מושקעות עם שחקנים שממחיזים קטעי מפתח מהעלילה. כמובן שיש גם תחום ביניים, בו הסרטונים מקדשים את הדמיון של הקוראים ולא מראים אף דמות או סצנה מתוך הספר, אלא רק מהווים מעין טיזר שיגרום לצופה לרצות להתוודע לסיפור כולו - כלומר לקרוא את הספר.

אין זה מפליא כמובן כי הטריילרים שהופקו עד עתה מתייחסים רק לספרים שרלוונטיים לקבוצות שמאוד מחוברות למחשבים ולחיים באינטרנט. עד לאחרונה, מדובר היה רק בקהילת ה"גיקים" ומקורביהם, ולכן רוב הטריילרים הקיימים נוצרו עבור ספרי ערפדים ומדע בדיוני. אולם כעת נראה כי המגמה גולשת גם למיינסטרים, כאשר טריילרים מופקים ליותר ויותר רבי מכר וספרים לקהל הרחב.

בינתיים בארץ הנושא עוד בחיתוליו, ונראה שבארץ הקודש, הידועה גם בתור ארץ היזמות, ה"עשה זאת בעצמך" והקומבינות, האחראים למעט הטריילרים שנוצרו הם הסופרים עצמם.
"בגדול, אני לא איש וידאו אבל יצא לי כבר להכין מדי פעם סרטונים קצרים לחברים ולחתונות", אומר הסופר יואב בלום שאחראי לטריילר לספרו החדש "מצרפי המקרים". "אחרי שנתקלתי בנושא של הטריילרים בחו"ל - שם זה ממש מפותח עם שחקנים וכו' - חשבתי שזה ממש מתאים לספר, ועשיתי מה שאני יכול בתוכנות עריכה שיש לי בבית".

הסופר שי עמית, שספרו "ברמן" יצא לאור החודש בהוצאת שבלול, נעזר באחיו – סטודנט לקולנוע באוניברסיטת ברקלי בניו יורק – כדי להפיק לעצמו טריילר. "המטרה הייתה באמת לעשות טריילר לספר, כמו טריילר לסרט", אומר עמית. האחים כתבו את התסריט, והחליטו לצלם את הסרטון במקומות בהם מתרחשת עלילת הספר: תל אביב, ניו יורק ולוס אנג'לס.

אז מיני סרט או טיזר?

"בדרך כלל הטריילר הוא לא עיבוד קולנועי של תכני הספר, ולרוב גם אין בו דמויות מתוך הספר. הוא יותר מעביר אווירה, ונותן לנו רמז לגבי מה שקורה בספר", אומרת ראש מדור ספרות ילדים ונוער, בהוצאת "כנרת-זמורה-ביתן", יעל מולצ'דסקי.

"טריילר לספר צריך שהמילה תהיה במרכז ולא יכול שהאימג' יהיה במרכז, כך שזה יותר מורכב", אומר בלום. "היה לי חשוב שזה יהיה פשוט, אלגנטי ולא צעקני מדי", אמר בלום. "הטריילרים שיצא לי לראות בחו"ל הם או חסרי טעם ונראים כמו סרט סוג ז', או שהם באמת עם גרפיקה ועשויים בטוב טעם, כמו זה שנעשה לספרו של מייקל שייבון". הוא הגדיר את הסרטון שיצר ככזה "שמצד אחד יוצר עניין ומצד שני לא נכנע לתכתיב של גירוי ויזואלי, ויש בו גם שימוש במילה".

לעומתם, עמית דוגל באספקט הקולנועי: "המטרה הייתה שזה יראה כמו טריילר קולנועי לספר. שמישהו יגיד אני רוצה לראות את הסרט הזה - אבל זה ספר. כי בינינו מי קורא היום? המטרה הייתה לגרום גם לאנשים שפחות קוראים ספרים לרצות לקרוא את זה ולהגיד 'וואו יש פה משהו מעניין'".

ומה עם הדמיון? האם הוויזואליה לא גובה מחיר מהקוראים, כשהיא מגבילה אותו?

"טריילר חכם הוא מעורר דמיון ולא לוקח משהו מהקורא, הוא דווקא פותח בפניו עולמות חדשים ומגרה את הדמיון שלו", אומרת מולצ'דסקי. בנושא הזה כולם מסכימים. "אם עושים טריילר נכון שלא חושף או מגלה דברים על הדמויות, אלא רק מגרה אותך ללכת ולקנות את הספר", אומר עמית.

בלום הביא את המוצר המוגמר להוצאת "כתר" שם שילבו אותו באסטרטגיית השיווק של הספר. "לדעתי הוא עשה משהו מאוד מקסים", אומרת העורכת הראשית של ההוצאה, איריס מור, "זה בא ממנו, כי זה עולמו. זה ספר שאנשים צעירים יכולים מאוד להתלהב ממנו. זה אימננטי לספר".

בכתר מרוצים, "התגובות היו מאוד טובות", אומרת מור. אולם לטענתה, האספקט השיווקי הזה לא מתאים לכל ספר או סופר ולכן היא לא צופה הצפה של השוק בסרטונים. "לעשות טריילר לכל ספר זה לא נכון. אם היינו עושים טריילר ליומנים של ורג'יניה וולף זה לא היה מתאים, אבל 'מצרפי המקרים' זה ספר שהאלמנט האינטרנטי הוא חלק ממנו, לכן זה מאוד מתאים לו".

התגובות

"רוב האנשים הסתקרנו ורוצים בזכות זה לקרוא את הספר. המטרה היא להכניס רגל בדלת של המוח של אנשים, ולגרום לזכור ולזהות את הספר. זה נועד לגרום לסקרנות ראשונית וגם לתת מושג לגבי מה הספר", אומר בלום.

גם עמית מדווח על תגובות חיוביות מאוד "זה יצר התעניינות שקידמה את הספר בצורה הרבה יותר מהירה מאשר אם הייתי עושה את זה בצורה מסורתית. אני יודע חד-משמעית שהטריילר עזר לי".



"אני חד משמעית יודע על אנשים שהלכו לקנות את הספר בגלל שהם ראו את הטריילר. זה או זה או 4 במאה, ואני מעדיף לשמור על איזושהי יושרה", סיכם עמית.

  • עוד באותו נושא:
  • טריילרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully