וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזל סרטון: על תופעת הטריילרים לספרים

שני גורקביץ'

25.1.2011 / 14:00

כולנו רגילים לטריילרים לסרטים אבל בשנים האחרונות החלו להופיע יותר ויותר קדימונים לספרים. שיווק שמותאם לשנות ה-2000 או פגיעה אנושה בחופש הדמיון?

לילה חשוך ומושלג. כל שניתן לראות זו השמשה הקדמית של המכונית בה אנו נוסעים, מחצית מההגה ואת אורות הנסיעה. "אלו ימים מוזרים להיות יהודי. אלסקה היא המולדת החדשה - קרה, חשוכה, עקרה, מבוזבזת. החיים קשים, אבל מתי הם לא היו? הרבנים פונים לפשע, הפושעים פונים לאל והבלש מאיר לנדסמן פונה לבקבוק".

כך נפתח הטריילר לספר "איגוד השוטרים היידים" של הסופר האמריקאי מייקל שייבון. קראתם נכון: טריילר לספר, מגמה מתפתחת ברחבי האינטרנט, שזולגת גם לישראל. דיווחים הראשונים על טריילרים לספרים החלו עוד ב-2002, אולם רק כאשר יוטיוב עלה לאוויר, החלו יותר ויותר סופרים והוצאות ספרים להצטרף ליוזמה.

אופי הטריילרים נע ממצגות פאוור-פוינט פשוטות ולא מרשימות במיוחד ועד להפקות מושקעות עם שחקנים שממחיזים קטעי מפתח מהעלילה. כמובן שיש גם תחום ביניים, בו הסרטונים מקדשים את הדמיון של הקוראים ולא מראים אף דמות או סצנה מתוך הספר אלא רק מהווים מעין טיזר שאמור לגרום לצופה לרצות להתוודע לסיפור כולו - כלומר לקרוא את הספר.

אין זה מפליא, כמובן, שרוב הטריילרים שהופקו עד לאחרונה מתייחסים רק לספרים שרלוונטיים לקבוצות שמאוד מחוברות למחשבים ולחיים באינטרנט: הלא הם הגיקים ומקורביהם. זאת הסיבה שרוב הטריילרים גם נוצרו עבור ספרי ערפדים ומדע בדיוני. אולם כעת נראה כי המגמה גולשת גם למיינסטרים, כאשר היום יש כבר חברות שמתמחות בנושא וטריילרים מופקים ליותר ויותר רבי מכר וספרים לקהל הרחב.

יהודי, צלם עברית!

גם בישראל החלו להפיק את הסרטונים המדוברים, אך התחום עדיין נמצא בחיתוליו. אך מכיוון שהעם הספר הוא גם עם ה"עשה זאת בעצמך" והקומבינות, האחראים למעט הטריילרים שנוצרו עד כה הם הסופרים עצמם.

"בגדול, אני לא איש וידיאו אבל יצא לי כבר להכין מדי פעם סרטונים קצרים לחברים ולחתונות", אומר הסופר יואב בלום שהפיק בעצמו את הטריילר לספרו החדש "מצרפי המקרים". "אחרי שנתקלתי בנושא של הטריילרים בחו"ל - שם זה ממש מפותח עם שחקנים וכו' - חשבתי שזה ממש מתאים לספר, ועשיתי מה שאני יכול בתוכנות עריכה שיש לי בבית".

הסופר שי עמית, שספרו "ברמן" יצא לאור החודש בהוצאת שבלול, נעזר באחיו – סטודנט לקולנוע באוניברסיטת ברקלי בניו יורק – כדי להפיק לעצמו טריילר. "המטרה היתה באמת לעשות טריילר לספר, כמו טריילר לסרט", אומר עמית. האחים כתבו את התסריט והחליטו לצלם את הסרטון במקומות בהם מתרחשת עלילת הספר: תל אביב, ניו יורק ולוס אנג'לס.

צילום תולדות הזמן

"טריילר לספר צריך שהמילה תהיה במרכז ולא יכול שהאימג' יהיה במרכז", אומר בלום, "כך שזה יותר מורכב. היה לי חשוב שזה יהיה פשוט, אלגנטי ולא צעקני מדי. הטריילרים שיצא לי לראות בחו"ל הם או חסרי טעם ונראים כמו סרט סוג ז', או שהם באמת עם גרפיקה ועשויים בטוב טעם, כמו זה שנעשה לספרו של מייקל שייבון". לכן, לדבריו, הקפיד שהסרטון שיצר לספרו שלו "מצד אחד ייצור עניין ומצד שני לא ייכנע לתכתיב של גירוי ויזואלי ויכלול גם שימוש במילה הכתובה".

לעומתו, עמית דוגל מצדו באספקט הקולנועי: "המטרה היתה שזה ייראה כמו טריילר קולנועי לספר: שמישהו יגיד אני רוצה לראות את הסרט הזה - אבל זה ספר. כי בינינו מי קורא היום? המטרה היתה לגרום גם לאנשים שפחות קוראים ספרים לרצות לקרוא את זה ולהגיד 'וואו, יש פה משהו מעניין!'".

כמו, בלום, גם יעל מולצ'דסקי, ראש מדור ספרות ילדים ונוער בהוצאת כנרת-זמורה-ביתןף חושבת שהטריילר חייב לשמור על הבחנה בין קולנוע לספרות. "בדרך כלל הטריילר הוא לא עיבוד קולנועי של תכני הספר, ולרוב גם אין בו דמויות מתוך הספר", היא אומרת. "הוא יותר מעביר אווירה ונותן לנו רמז לגבי מה שקורה בספר".

הסיבה, לדבריה, היא שהמחשה ויזואלית של הדמויות בספר מגבילה את החירות האישית של הקורא לדמיין אותן כאוות נפשו. "טריילר חכם מעורר דמיון, הוא לא לוקח משהו מהקורא אלא דווקא פותח בפניו עולמות חדשים ומגרה את הדמיון שלו", היא אומרת. וגם כאן, היא ובלום מסכימים: "בעיניי חלק חשוב מהספר הוא דמיון ואני לא רוצה שיהרסו לי אותו בספר, אז אני לא אוהב שחלק מהספר מומחז על ידי שחקנים", הוא אומר.

עמית, לעומת זאת, חושב שהטריילרים הם חלק משינוי שהרגלי הקריאה החלו – וימשיכו – לעבור עם הגידול בתפוצת הספרים האלקטרוניים והאיי פדים. "בעוד חמש שנים חווית הקריאה הולכת להשתנות", הוא אומר. "סופרים יכתבו ספרים לאיי פד – המילים ייפלו, אתה תקרא על גשם ויופיעו טיפות על הדף. אולי יגידו שזה פוגע בדמיון, אבל פעם ספר נכתב עם נוצה על קלף. סופר כותב למדיה שבה הוא נקרא - עוד מעט לכל אחד יהיה איי פד. זה לא רק ספר אלקטרוני, זה ישנה את חווית הקריאה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

וירג'יניה וולף - פריים משלה

לדברי העורכת הראשית של הוצאת כתר, איריס מור, האספקט השיווקי של הטריילר לא מתאים לכל ספר או סופר ולכן היא לא צופה שתהיה הצפה של השוק בסרטונים. "לעשות טריילר לכל ספר זה לא נכון. אם היינו עושים טריילר ליומנים של ורג'יניה וולף זה לא היה מתאים, אבל 'מצרפי המקרים' זה ספר שהאלמנט האינטרנטי הוא חלק ממנו, לכן זה מאוד מתאים לו".

"אני חושב שהדור שמקבל את המידע שלו מהמחשב בצורה ויראלית הוא האוכלוסייה שסוג כזה של הספרים יעניין אותה", אומר בלום, "הייתי קורא לה בעיקר אוכלוסיית הגיקים והמעגל השני שלהם, אבל ככל שהזמן עובר כולנו נחשפים לזה, בין אם מהמחשב או מהאיי פד. זה מתחיל להיות חוצה דורות", אומר בלום.

בכנרת-זמורה-ביתן, לעומת זאת, החליטו שקהל היעד הרלוונטי לטריילרים הוא ילדים: "יש משהו בוויזואליה של ספרי ילדים שהוא יותר מיידי ויותר מזמין את זה. יש אופציה להציג הרבה איורים מהספרים", אומרת מולצ'דסקי. בהוצאה כבר הכינו טריילרים לסדרה שנקראת "הנרי הנורא", ומיועדת לילדים בני שש ומעלה, ולספר הילדים "מלאכי השינה" של תלמה אליגון. "אנחנו מתכוונים לעשות בזה שימוש גדול יותר. זה אמצעי חשוב ואנחנו רוצים לעשות את זה בצורה מקצועית ומרתקת", היא מספרת.

גם מור צופה גידול במספר הטריילרים לספרים שיוצאים בארץ ובעולם כולו: "זה נעשה הרבה יותר מקובל, אבל אני לא חושבת שזה יהיה גורף כמו בסרטים", היא אומרת. "לסרטים תמיד יש טריילר, שלפעמים גורם לך לראות סרט ולפעמים גורם לך להתרחק ממנו. יש משהו מאוד מפתה או מרתיע בהם, אבל זה תלוי בטריילר ולמי הוא רוצה לפנות".

עדיף על 4 במאה?

אך עד שלכל ילד יהיה איי פד ולכל ספר טריילר, נשאלת השאלה עד כמה הטריילרים שנעשו עדכה הצדיקו את עצמם. "רוב האנשים הסתקרנו ורוצים בזכות זה לקרוא את הספר", אומר בלום. "המטרה היא להכניס רגל בדלת של המוח של אנשים ולגרום להם לזכור ולזהות את הספר. זה נועד לגרום לסקרנות ראשונית וגם לתת מושג לגבי מה הספר. גם עמית מדווח על תגובות חיוביות מאוד: "זה יצר התעניינות שקידמה את הספר בצורה הרבה יותר מהירה מאשר אם הייתי עושה את זה בצורה מסורתית. אני יודע חד-משמעית שהטריילר עזר לי".

מור מצננת מעט את ההתלהבות. "אנחנו עוד לא יודעים אם זה הוכיח את עצמו, בדומה לכך שאי אפשר לדעת אם מודעה הוכיחה את עצמה", היא קובעת בנוגע לספרו של בלום. "אנחנו גם לא נדע אם זה עבד, אבל זה מה שהתאים לספר וכך פעלנו". בינתיים בכתר צפוי רק עוד טריילר אחד לספר שייצא בקרוב, והם לא מתכננים פתיחת מחלקה מיוחדת לנושא. "כשיהיו לנו ספרים שנחשוב זה נכון ומתאים להם, אז בהחלט נעשה את זה", אומרת מור.

עמית לעומתה, שספרו יצא כאמור בהוצאת קטנה, מספר על הצלחה גדולה במכירות שאותה הוא מייחס לטריילר. "אני חד משמעית יודע על אנשים שהלכו לקנות את הספר בגלל שהם ראו את הטריילר. זה או טריילר או מבצע '4 במאה', ואני מעדיף לשמור על איזושהי יושרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully