וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוקי וייס: "הכי קל זה לוותר על התרבות"

שני גורקביץ'

1.2.2011 / 12:28

ועדת החינוך של הכנסת דנה בביטולי ההופעות של אמנים מחו"ל, אבל המפיק שוקי וייס חושב שהדיון מיותר: "הרכבת כבר עברה". יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס מילר: "צריך להגן על המפיקים"

ועדת החינוך של הכנסת התכנסה היום (שלישי) כדי לדון בביטולי הופעות של אמנים מחו"ל, ביוזמת חברת הכנסת רונית תירוש (קדימה) ובהשתתפות מפיקים מהתחום. בסיכום הדיון, אמר יו"ר הוועדה אלכס מילר (ישראל ביתנו) כי יש להקים ועדה בין - משרדית שתגיש מסקנות בנושא תוך 90 יום לוועדת החינוך וכן הוא וח"כ תירוש יעבדו על הצעת חוק לביטוח מפיקי הופעות מביטולים על רקע פוליטי. "חשוב שהמפיקים ידעו שמדינת ישראל תדע גם להגן עליהם, ושאנחנו מכירים במאמץ שלהם להביא את האמנים הגדולים כאן לארץ כדי שהקהל ייחשף אליהם", אמר מילר, שביקש גם לקיים פגישה בין איגוד המפיקים עם משרדי החוץ, התרבות והתמ"ת.

הקול המרכזי בדיון היה של המפיק שוקי וייס שאמר כי מבחינתו, הדיון כבר אינו רלוונטי: "אנחנו בבחינת הנוסעים בתחנה כשהרכבת כבר עברה", אמר וייס. "אין מדובר בארגונים, הם מסוג של מלבי שריפה קטנה שקיימת כבר. מדובר כבר באנשים מהשורה שמצייצים ומשתמשים בפייסבוק ובאינטרנט ובמייל. לכל אמן יש אתרים ואתרי משנה, והם מוצפים. הדבר הזה היה כבר לפני שנה ושנתיים ושלוש נפגשתי עם שרי התרבות והחינוך ונפגשנו ונפגשנו ונפגשנו, ולא נעשה שום טיפול על ידי מדינת ישראל. על התרבות נורא קל לוותר. כשלהקת כנסיית השכל מקליטה בלונדון וגרה באשבורי רואוד, כל השכונה מוצפת בכרזות מודפסות 'כאן לא מוכרים מוצרים ישראלים'".

"אני ספוג ביטולים, מכיסי הפרטי, אינני נתמך", הוסיף וייס. "בדרך הזו שאנחנו ממשיכים אנחנו גורמים לטרנד עולמי כך שאמנים נוספים יתגייסו ויחרימו את ישראל. האמנים שמחרימים היום את ישראל הם מהשורה הראשונה. זה פחות גופים מאורגנים, אלא אנשים עם הרבה השפעה. מבית הלורדים התקשרו לאלטון ג'ון, דזמונד טוטו התקשר ללהקת המחול של דרום אפריקה. צריך להבין שיש הרבה מאוד אמנים וזה במגמת עלייה גדולה מאוד ב-10 השנים האחרונות שלא רוצים לבוא לישראל". וייס חתם ואמר כי "המדינה עד היום לא השכילה להעמיד ביטוח לביטול אירועים. זה מחייב שינוי חוק. היינו בנושא הזה בקשר עם הממשלה במשך 10 שנים ולא נעננו ושום דבר לא קרה".

כצהל'ה מאשים את התקשורת

הדיון נפתח עם דבריה של היוזמת, ח"כ רונית תירוש: "אני לא יודעת מה היכולות החוקיות שלנו לפעול נגד החרמות האלה, אבל אם נשתוק, ניתן לדברים הללו לקרות", אמרה תירוש. "חשוב מאוד שנרים קול צעקה כנגד הנושא הזה בעיקר שמדובר בארגונים שמגיעים מתוך מדינת ישראל".

עוד התייחסה תירוש לנושא הארגונים הדורשים להטיל חרם על ישראל ואמרה כי "מדובר בצעירים, ואותם צעירים שזה עתה סיימו את שירותם הצבאי והם יודעים היטב איך צה"ל פועל בצורה הכי הומנית שניתן במהלך המאבק בארגון הטרוריסטי". עוד ביקשה תירוש לבדוק אפשרות לסייע למפיקים שניזוקו מהביטולים השונים. "אני חוששת שהנזק יגרום להם לא ליזום מופעים מחו"ל ואנחנו נינזק".

יעקב כ"ץ (האיחוד הלאומי) בחר לתקוף במילים קשות דווקא את התקשורת: "התקשורת הישראלית עסוקה יום ולילה בהצדקת הגורמים שמחרימים את מדינת ישראל, ויש להם קושי רב אח"כ לעמוד מול אמנים שמחרימים את מדינת ישראל ולומר להם 'למה אתם מחרימים את מדינת ישראל?', אמר כץ. "יש כמה דיקטטורים בתקשורת הישראלית כמו משה נגבי, רזי ברקאי ואריה גולן שבאופן שיטתי עומדים מאחורי הארגונים שמחרימים אמנים בישראל, איזו אמתלה מוסרית יש להם?".

ברקאי הגיב בחריפות בשיחה עם וואלה! ואמר כי "אם כצל'ה היה אמיץ מספיק, והיה מוותר על החסינות שלו, הייתי תובע אותו על הוצאת דיבה". מקול ישראל נמסר בתגובה לדברים: "אריה גולן הוא מגיש הרדיו הטוב בישראל ואין עוררין על מקצועיותו והגינותו. משה נגבי הינו מבכירי הפרשנים המשפטיים בישראל ומהטובים שבהם, חבל שח"כ יעקב כ"ץ בוחר להשתלח בעובדי ציבור העושים עבודה הוגנת ומקצועית ללא מורא וללא משוא פנים ושבוחרים שלא להתנצח עימו".

"3 חודשים אנחנו עובדים כמו קוקו וביום אחד מבטלים"

לאחר שגם יו"ר הוועדה וגם ח"כ תירוש ביקשו לבדוק מה משרד החוץ יכול לעשות בנושא, אמר נציג המשרד כי להם אין כמעט אפשרות לסייע במקרים של ביטולי הופעות: "כשיפנה אלינו מפיק אחרי שמישהו כבר הודיע על ביטול, היכולת שלנו לשנות את דעתו היא מאוד קטנה", אמר נציג המשרד. "יש להניח שפנייה של שגרירות ישראל לאמן לא תגרום לו לשנות את ההחלטה".
"יש לנו באמת בעיה עם משרד החוץ שלנו שאולי אין לו מספיק אנשים שאולי לא יכול להתייחס מספיק נקודתית לסוגיה", אמר ח"כ ניסים זאב (ש"ס). "ההתמודדות היא מאוד מאוד קשה ובגלל זה אנחנו מקיימים דיונים וועדות".

המפיק דויד שטרן, שיזם את הגעתה של ונסה פאראדי לישראל, פתח במונולוג נסער אודות ביטולה של הזמרת הצרפתייה: "זו היתה הפתעה בשבילי כשקיבלתי טלפון מהמנכ"ל של משרד ההפקות מפריז ב-22 בינואר בערך והוא אמר לי 'סליחה אבל יש ליהוק גדול באמריקה בשביל ונסה והיא מבטלת'", סיפר שטרן. "אנחנו עובדים 3 חודשים כמו קוקו וביום אחד היא מבטלת. אני חי בדמוקרטיה בשם מדינת ישראל ואף אחד לא יוכל לסתום את פי, ואני אדבר מכל ליבי היום".

שטרן שחזר את הנסיבות שקדמו לביטול וציין את הקמפיין של ארגון BDS שקרא פומבית לפאראדי ובעלה, ג'וני דפ לבטל את ההופעה. "ונסה קיבלה מכתב לבית של אמא שלה שאני לא יודע מה כתוב בו, ואחרי 48 שעות אני מקבל טלפון שיש לה ליהוק באמריקה", סיפר שטרן. "אני מרגיש פגוע כי זה המופע הראשון שאני מפיק בארץ".

*עדכון ראשון: 11:05

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully