וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב הנסתר: על "פנים אמיתיות" של אמנון לוי אודות הרב עובדיה יוסף

עינב שיף

11.2.2011 / 7:29

"פנים אמיתיות" של אמנון לוי הבטיחה לחשוף את "הרב עובדיה יוסף שלא הכרתם" ובפועל סיפקה כתבה שטחית, שהוכיחה שעם רמה דוקומנטרית כזו, עדיף לראות טראש

ככל שהמשדרים הדוקומנטריים הולכים ותופסים מקום קבוע בטלוויזיה הישראלית המסחרית, הולכת ומתפתחת לה גם מערכת חוקים לא כתובים, שמאפשרת לסווג ולסמן את המשדרים האלו, בהם "הרב עובדיה יוסף", המשדר שפתח אמש (חמישי) בערוץ 10 את התוכנית "פנים אמיתיות" עם אמנון לוי. אם, למשל, מבטיחים לכם "סרט", תקבלו מוצר בינוני שנראה פחות טוב מכתבת מגזין נורמלית בכל תוכנית תחקירים שמכבדת את עצמה; אם הסרט עוסק בדמות מסוימת והוא נפתח בשאלה "מי אתה איקס?" ומתיימר להבטיח לכם לחשוף את "איקס שלא הכרתם", סביר להניח שריצה לוויקיפדיה תהיה יעילה יותר.

כך, לוי ואיתי דנקנר, שביים בפועל את "הסרט", עשו ויש שטחי וממוחזר על כל מה שמי שאי פעם התעניין ברמה כלשהי ברב עובדיה יוסף מעבר לכותרות, הספיק לטחון אינספור פעמים: כן, הוא תלמיד חכם בסדר גודל היסטורי; כן, הוא הגיע למעמדו על חשבון תפקידיו כאבא; כן, הוא מהפכן חברתי ופוליטי חשוב שבלעדיו לא היתה ש"ס וכן, הוא ביקש לערוך משתה ביום ששולמית אלוני תמות ובאופן מדהים, זה מעצבן אותה. כל הדברים הללו היו ידועים וחדשים בערך באמצע שנות ה-90 וההתיימרות בהם לספק איזושהי חשיפה על "פניו האמיתיות" על הרב עובדיה יוסף היא סוג של יריקה בעין של צופה שלא עלה אתמול לישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יריקה בעין. הרב עובדיה, מתוך הסרט עליו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מילא זה, גם באותה רמה וויקיפדית בה התהדר המשדר הזה, הוא התגלה כעבודה של תלמיד חטיבת ביניים ממוצע: בכל הסרט לא מצאו היוצרים לנכון להזכיר פרטים כמו המאבקים האינסופיים בין בניו של הרב עובדיה יוסף, נושא שבאותו ערוץ ממש הפך לכתבת מגזין מופתית דווקא במגזין סוף השבוע הכושל שהנחה מיקי רוזנטל.

בנוסף, מרואיין אינטגרלי כמו השר אלי ישי פשוט נעלם לעומת מרואיינים כמו אריה דרעי והשר אריאל אטיאס, שדבריהם יותר צפויים מהנפילה של הסרט הזה. ולסיום, סרט שמתיימר להאיר צדדים בפניו של הרב עובדיה יוסף ולא עוסק בטענה החמורה ביותר נגדו ונגד חצרו, כפי שהעלה ח"כ חיים אמסלם מש"ס (שאמר בהרצאה שנשא כי "הרב עובדיה הוא כלי שרת בידי בני משפחתו") זה הוכחה שהחילונים אולי לא יודעים מי זה הרב עובדיה יוסף, אבל מי שהקרין בפניהם את המשדר הזה בטוח שהם מפגרים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

עדיף כבר "האח הגדול"

כל זה היה עוד כישלון סביר של יוצרי הדוקו בטלוויזיה הישראלית, לא משהו חדש ובוודאי לא בערוץ 10, אלמלא כמה מהטכניקות המניפולטיביות והמרגיזות שכאילו הצדיקו את השטחיות של "הרב עובדיה יוסף": כך, בתחילת המשדר, נעשה משאל רחוב בשדרות רוטשילד בתל אביב, בו עברו בין 4-5 אנשים מהם עלה כי הם לא ידעו שהרב עובדיה יוסף זכה בפרס ישראל ולא בחידון התנ"ך העולמי.

מכאן, עלתה המסקנה שהציבור החילוני הוא "בור" ביחס לפעילותו של הרב עובדיה יוסף ולכן לא מצליח להכיל את כל דמותו, שנעה בין פועלו המופתי בפרשת התרת עגונות מלחמת יום כיפור ועד דבריו נגד הציבור המוסלמי. בהתאם לחוסר היודע שיוחס לציבור החילוני, אמנון לוי אף הטעים טון חיובי יחסית כלפי הרב עובדיה ותוך כדי גם העלים כמעט לחלוטין צדדים בעייתיים באישיותו, מעבר לאותם ציטוטי סטנד-אפ שחוקים ולעוסים.

המהלך הזה הראה שבעבור יוצרים פסאודו-דוקומנטריים, צופי הריאליטי וצופי סרטים על הרב עובדיה יוסף הם אותם צופים. בשם ניסיון לכסות על רדידות תחקירית ותוצאות למטה מבינוניות, יוצרי "הרב עובדיה יוסף" ניסו לשכנע אתכם ששמתם ידיים על העיניים ב-25 השנים האחרונות וכרגע אתם נתקלים לראשונה בסיפורו של אחד האישים המרכזיים בשיח הציבורי בישראל.

בינתיים, בערוץ המקביל, "עובדה" סיימה את הליקוק השבועי שלה למערכת הביטחון (שבוע למוסד, שבוע לצה"ל ובטח גם יובל דיסקין כבר על הקו) ומבין שתי האופציות האלו, נראה שבמצב הנוכחי עדיף לוותר על היומרות ופשוט להודות שבטלוויזיה המסחרית עדיף לראות טראש ברמה גבוהה מאשר יצירה דוקומנטרית ברמה של טראש.

"פנים אמיתיות - הרב עובדיה יוסף", ערוץ 10, 21:15

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully