וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזוכה הגדולה בפסטיבל ברלין: אירן

שני גורקביץ'

19.2.2011 / 21:33

בצל ההתקוממות במדינה, הסרט "Nadar and Simin, A Seperation" זכה בפרס דב הזהב, והפרסים לשחקן והשחקנית הטובים ביותר הוענקו בצעד חריג לכל הקאסט של הסרט

את משמרות המהפכה הם אולי עוד לא ניצחו, אבל הלילה (שבת) כבשו אנשי הקולנוע האירני את פסטיבל ברלין. דב הזהב, פרס הראשי בפסטיבל שניתן לסרט הטוב ביותר, הוענק לסרט "Nadar and Simin, A Seperation" של הבמאי האירני אסגר פרהאדי. בצעד חריג, הוענקו הפרסים לשחקן הטוב ביותר ולשחקנית הטובה ביותר לאנסמבל השחקנים של הסרט, כאשר מולם מתמודדים שמות כמו ראלף פיינס וונסה רדגרייב. שני הפרסים מוענקים בדרך כלל לשחקנים בודדים, אך בצעד חסר תקדים בחר חבר השופטים להעניק אותם לכל האנסמבל של הסרט.

לא יהיה זה מוגזם לומר שבחירותיו של חבר השופטים, בראשותה של השחקנית איזבלה רוסליני, אינן מנותקות מההתעוררות האזרחית שחווה במזרח התיכון בימים אלו ונועדו כמסר לשלטון באירן. עם זאת, יש לציין כי הסרט נחשב למועמד מוביל מיד לאחר הקרנתו, כאשר קיבל ביקורות מזהירות מכלל המבקרים.

בנוסף, פרס דב הכסף הוענק לבמאי הגרמני אולריך קולר על סרטו "Sleeping Sickness", פרס מטעם חבר השופטים הוענק לבמאי ההונגרי האגדי בלה טאר ("הרמוניות וורקמייסטר", "סטאנטאגו"), ודב הכסף על התסריט הוענק לג'ושוע מרסטון האמריקאי על "The Forgiveness of Blood".

נוכחות הקולנוע האירני הודגשה מאוד בפסטיבל כולו וכמובן גם בטקס, כאשר צוינה בהבלטה היעדרותו של הבמאי ג'פאר פנאהי, ואף הוצב כסא ריק באולם. פנאהי הוזמן להשתתף בפאנל השופטים של הפסטיבל אולם נכלא לפני כחודשיים בארצו לאחר שנגזרו עליו שש שנות מאסר. בנוסף נאסר עליו לצאת מגבולות ארצו או לעשות סרטים במשך 20 שנים. במהלך הפסטיבל הוקרנו חמישה מסרטיו, בהם גם הסרט "אופסייד" שזכה בדב הכסף ב-2006.

ובינתיים, בגזרה הישראלית: ציונים לשבח

אמנם הסרט "אודם" של יהונתן סגל, שהתמודד אף הוא בתחרות הראשית, לא זכה, אך הפסטיבל הביא עמו הצלחות נאות ביותר לקולנוע הישראלי, כאשר הן "מבול" של גיא נתיב והן "לא רואים עלייך" של מיכל אביעד זכו לציונים לשבח מטעם חברי השופטים של הקטיגוריות שבמסגרתן הוקרנו בפסטיבל. בשני הסרטים מככבת רונית אלקבץ, שמסתמנת כקמע המזל של הקולנוע הישראלי.

אושר מדהים", אמר נתיב בשיחת טלפון נרגשת עם וואלה! תרבות בתום טקס הפרסים. "גם לנועה ברמן, שכתבה את התסריט, וגם לי. זאת סגירת מעגל מדהימה כי זכינו פה לפני תשע שנים בפרס עם הסרט הקצר 'מבול' ועכשיו אנחנו זוכים עם הסרט באורך מלא".
הסרט, בכיכובם של אלקבץ, רוטמן, צחי גראד ומיכאל מושונוב, מגולל את סיפורה של משפחה המתמודדת עם שובו הלא-צפוי של בנה האוטיסט, בשל סגירתו של המוסד הטיפולי בו שהה.

"זה כיף אדיר", אמרה מצידה אביעד בשיחה עם וואלה! תרבות לאחר היוודע דבר זכייתו של "לא רואים עלייך". "את עושה סרט, את באה איתו לפסטיבל ומקבלת ביקורות נהדרות ואז גם מישהו נותן לך פרס? החרדות שלי נגמרו. כשאנשים באמת מבינים ומעריכים את הסרט שלך, זה באמת מרגש".

סרטה של אביעד, בו מככבת יבגניה דודינה לצד אלקבץ, מגולל את סיפורן של שתי שנאנסו לפני 20 שנים ומגלות כי מדובר באותו אנס. הסרט מביא את סיפור המפגש ביניהן, הקשר שמתפתח כתוצאה ממנו וההתמודדות של השתיים עם הטראומה שחוו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully