וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל ופולין חידשו את הסכם שיתוף הפעולה התרבותי

שני גורקביץ'

24.2.2011 / 18:36

תוקפו של ההסכם שנחתם בשנת 1991, חודש במהלך פגישה בין שרת התרבות וסגן שר התרבות הפולני פיוטר זוקובסקי. לבנת: "בפולין קיים עניין רב בתרבות יהודית"

שרת התרבות לימור לבנת חידשה היום (חמישי) את תוקפו של ההסכם לשיתוף פעולה תרבותי עם פולין. ההסכם נחתם לראשונה ב-1991 והיום סיכמה השרה עם סגן שר התרבות הפולני פיוטר זוקובסקי את פרטי תוכנית הפעילות לשנתיים הבאות. השניים נועדו בשולי ישיבת ממשלה משותפת לממשלות ישראל ופולין שנערכה בכנסת.

"מדי שנה נערכים בפולין כ-80 אירועי תרבות שכוללים אלמנטים ישראליים", אמרה לבנת. "בפולין קיים עניין רב בתרבות יהודית וכפועל יוצא בתרבות הישראלית. אנו בממשלות צריכים לוודא שלאמנים יש את החופש המוחלט והאוטונומיה ליצור. זה מה שמאחד בין שתי המדינות שלנו שמושתות על ערכי הדמוקרטיה".

שיתוף הפעולה התרבותי בין ירושלים לורשה מתבטא בתרגומים של עשרות ספרים מעברית לפולינית, הופעות של להקות המחול הישראליות בפולין והקרנות של סרטים ישראליים בפסטיבלים. במקביל בישראל נערכים אירועי תרבות פולנית, כאשר שנת 2008 אף היתה "שנת פולין בישראל", במסגרתה התקיימו כ-150 אירועים.

גם בפולין בוחנים רגולציה בשוק הספרים

במקביל נראה כי השרה ממשיכה לגייס תומכים זרים בחוק הספרים, כאשר במהלך הפגישה עם סגן שר התרבות הפולנית סיפרה לו על מצבו של שוק הספרים בארץ. זוקובסקי מצדו סיפר כי גם בפולין בוחנים כעת אפשרות לרגולציה בתחום הספרים.

השיחה עם הבכיר הפולני מצטרפת לדבריה של לבנת בפתח יריד הספרים הבינלאומי בירושלים וכן לפגישתה השבוע עם מנכ"ל הוצאת הספרים הצרפתית "גלימאר", אנטואן גלימאר, המכהן גם כנשיא התאחדות הוצאות הספרים בארצו. גלימאר הגיע לארץ במסגרת חגיגות המאה להוצאת הספרים בראשותו, והשרה נועדה עמו כדי לשמוע על השפעת חוק הספרים הצרפתי, ששימש השראה להצעת החוק שיזם ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) בה תומכת לבנת.

"בצרפת יש תמימות דעים הן מימין והן משמאל בנוגע למחיר האחיד של הספרים, שהוא אמצעי עבור הסופרים לקבל תמורה הולמת לעבודתם. חוק הספרים בצרפת מאשר לחנויות הספרים לעשות הנחות על ספרים רק שנתיים לאחר הפרסום של הספר. אצלנו בצרפת הוויסות וההתערבות בשוק לא מנע את ההתקדמות וזה אפשר כניסה של סופרים והוצאות חדשים לשוק. מאז חוקק חוק הספרים הצרפתי הצלחנו לשלש את מספר הכותרים מכ-20 אלף כותרים חדשים בשנה לכ-60 אלף", אמר גלימאר. לדבריו, "המחיר האחיד של הספרים הציל את חנויות הספרים, שמר על הרבגוניות של המו"לים ואת התמורה שהסופרים מקבלים".

בינתיים נראה שחוק הספרים הישראלי תקוע, ועומד לפתחה של הממשלה שצריכה לדון בערר בנושא שהגיש השר יוסי פלד. השר עמד בראש ועדת בדיקה שבחנה את הצעת החוק בטרם הצביעו עליה חברי ועדת השרים לחקיקה, והמליצה לדחות אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully