וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טקס האוסקר 2011: דקה אחר דקה

28.2.2011 / 6:26

מי אמרה "פאק" על הבמה, מי חולל את ההפתעה הגדולה של הערב ומי היו אחראים למבוכה הגדולה? זה מה שקרה בטקס האוסקר, דקה אחר דקה

(2:38) אבנר שביט: עוד 45 דקות ייצא לדרך בלוס אנג'לס טקס האוסקר ה-83, וכפי שכבר נאמר רבות בימים האחרונים, זהו אחד מהטקסים המותחים והמסעירים אי פעם. ברוב הקטגוריות המרכזיות התחרות פתוחה לחלוטין, והדבר היחיד שבטוח זה שהולכים להיות כאן הרבה פרצופים נרגשים ונאומים בוכיים. לאורך כל הלילה הלבן הזה, אתם מוזמנים לעקוב כאן אחרי כל הדיווחים והפרשנויות על מה שקורה באולם הקודאק, וכמובן גם להגיב בעצמכם, לשאול ולפתוח דיונים. והאוסקר הולך ל...

(02:47) עינב שיף: קולין פירת וג'פרי ראש מתראיינים עכשיו על השטיח האדום וממשיכים מסורת של בריטים שמועמדים לקחת את הפרס ונראים כל כך לא שייכים למדיניות השיזוף של לוס אנג'לס, שזה קצת מצחיק. הם נראים כאילו בכל רגע הם עלולים לשלוף מטריה.

(2:49). אבנר שביט: מראיינים את ריס וויתרספון לקראת הטקס ומזכירים שהיא לקחה פסלון על "הולך בדרכי", אבל לא מזכירים שבדיוק כמו האלי ברי, שרליז תרון ורבות אחרות, זה עשה לה רק רע לקריירה. האמת שלטווח-הארוך, עדיף לנטלי פורטמן להפסיד הערב לאנט בנינג.

(2:56) אבנר שביט: לוח זמנים קצר, למי שתהה: בשלוש תתחיל הספירה לאחור, בשלוש וחצי הטקס ייצא לדרך, ובשלוש וארבעים יעלה טום הנקס ויחלק את שני הפרסים הראשונים של הערב.

(3:08). אבנר שביט: והאוסקר ליחסים הכי לא פרופורציונליים בין שחקנית לבעלה הולך ל...ניקול קידמן.

הספירה לאחור

(3:11) אבנר שביט: הופה! האוסקר מתחיל להשתמש בפלאי הטכנולוגיה: אחד מהמגישים המגוחכים של !E מציגים לגווינת פאלטרו שאלה מהטוויטר - עם מי היית רוצה לעשות דואט. תשובתה: כריס מרטין. סתאם, ג'יי-Z. עם כמויות השיזוף שלה, בקרוב כבר לא יהיו ביניהם הבדלים בצבע העור.

(3:14) אבנר שביט: האמת, אין לי כוח לדיאלוג הפתיחה "החמוד" שודאי יהיה לפרנקו ולהאתוויי. כמה "חמודים" שלא יהיו, אני פשוט אסרב לחייך. סורי.

(3:23) אבנר שביט: טום הנקס שהתראיין עכשיו הוא מי שיחלק את שני האוסקרים הראשונים של הערב - ככל הנראה לעיצוב האמנותי ולצילום הטוב ביותר. נכון שאלה קטגוריות שלכאורה פחות מעניינות את הקהל, אבל הן חשובות משתי סיבות: ראשית כל, אם "נאום המלך" יזכה באחת מהן, זו יכולה להיות סנונית ראשונה בדרך לשרשרת ניצחונות שלו הערב. סיבה שנייה: הפייבוריט בפרס הצילום הוא רוג'ר דיקנס, הצלם הקבוע של האחים כהן שגם עבד איתם ב"אומץ אמיתי". הוא היה מועמד כבר המון פעמים, ואף פעם לא זכה, וכל כך מגיע לו לקחת פסלון. הלוואי שזה יקרה.

(3:30) אבנר שביט: זהו, אחד הערבים היפים של השנה יצא לדרך!

הטקס - מהעיצוב האמנותי ועד סרט האנימציה

(3:34) אבנר שביט: טוב, נכנעתי! אני מודה שסרטון הפתיחה של אן (מסרב להסתבך עם שם המשפחה המציק שלה) וג'יימס היה מעולה. בילי קריסטל לא היה עושה זאת טוב יותר. והדילוג בין הסרטים הוכיח איזו שנה מופלאה זו היתה לקולנוע. גם מונולוג הפתיחה מסתמן כשנון ומדויק בינתיים.

(3:37) אבנר שביט: הסבתא של ג'יימס - אחת ההברקות הגדולות במונולוגי הפתיחה של השנים האחרונות. כנ"ל לגבי בדיחת הלסביות. המחווה לקלאסיקות של הקולנוע האמריקאי - ראויה להערכה, בעיקר לאור העובדה שאין למפיקי הטקס זמן מיותר לבזבז. אוקיי, הקטגוריה הראשונה - עיצוב אמנותי. האם "נאום המלך" יתחיל כאן ערב מושלם מבחינתו, או שמא "אליס בארץ הפלאות" יוכיח שבקטגוריה הזו לאף אחד לא אכפת מהתוכן ורק הצורה החשובה? ואולי דווקא "התחלה" או "אומץ אמיתי" יפתיעו? אני הולך על אליס.

(3:40) אבנר שביט: בול פגיעה! "אליס" לקח. סוויפ של "נאום המלך"? תשכחו מזה. התחשבות באיכות הסרט כשמחלקים פרסים בקטגוריות הטכניות? תשכחו מזה גם.

(3:42). אבנר שביט: יאללה תנו את הצילום לרוג'ר דיקנס מ"אומץ אמיתי". מגיע לו לזכות סוף סוף.

(3:43) אבנר שביט: לא ייאמן! רוג'ר דיקנס שוב הפסיד. הוא פשוט השמעון פרס של הצלמים. כמה אפשר? "התחלה" לוקח. גם הוא ראוי כמובן, ובכל זאת, טעם מר בפה. עכשיו עוברים לשחקנית המשנה, עם אחד הקרבות הצמודים של הערב - היילי סטיינפלד תביא אוסקר ראשון ל"אומץ אמיתי"? מליסה ליאו או איימי אדמס מ"פייטר" יביאו את הפסלון הראשון לדרמת האיגרוף? הלנה בונהם-קרטר תתן ל"נאום המלך" את הספתח? ואולי דווקא ג'ייקי וויבר האוסטרלית מ"ממלכת החיות" תיקח?

(3:53) זה היה קצת מביך, זה היה קצת עצוב, אבל הדקות האחרונות בכיכובם של קירק דאגלס, שחילק את הפרס לשחקנית המשנה, ומליסה ליאו (האמא הרעה מ"פייטר"), שלקחה אותו, היו פשוט מהיפות בהיסטוריה של טקס האוסקר.

(3:56) איך נתנו לה לנאום כל כך הרבה? ועכשיו לסרט האנימציה – עם כל אהבתי ל"צעצוע של סיפור 3" הייתי שמח להפתעה מצד "הדרקון הראשון שלי", אבל הסיכויים לכך קלושים ביותר.

(4:01) כשנחזור מפרסומות יחלקו את הפרסים לתסריטים. ארון סורקין זוכה ודאי בקטגוריית התסריט המעובד על "הרשת החברתית", אבל בתסריט המקורי המירוץ פתוח: רוב החזאים חלוקים בין "נאום המלך" ו"התחלה", שהזכייה שלו בפרס הצילום מחזקת את ההערכה שהאקדמיה אוהבת אותו. ואני בכלל הולך על סנסציה של "הילדים בסדר". בכל מקרה, ג'סטין טימברלייק היה חמוד להפליא בהגשת פרסי האנימציה, וההתבדחות שלו על כך שהוא בנקסי מחזקת את אופיו של הטקס הזה כאירוע שובב.

הטקס - מהתסריטים והלאה

(4:09) אבנר שביט: זה חבייר ברדם או שמישהו בלע אותו?

(4:14) אבנר שביט: ארון סורקין על "הרשת החברתית", דיוויד סיידלר על "נאום המלך". שני הסרטים ממשיכים להיות צמודים במירוץ לפסלון, וחוץ מבקטגוריית הצילום, בטקס הזה אין עדיין הפתעות מרעישות. כיאה לשני כותבים, הנאומים של סורקין ושל סיידלר היו יפים, מלאי ענווה ומעוררי השראה. ועכשיו: לשחקן המשנה ולסרט הזר. מתגעגעים לימים שישראל היתה פה?

(4:24) אבנר שביט: סוף כל סוף צדקתי במשהו! "בעולם טוב יותר." משמח הקהל מדנמרק לקח את האוסקר לסרט הזר. הדנים טובים מאיתנו לא רק בכדורגל.

(4:26) אבנר שביט: כריסטיאן בייל או ג'פרי ראש? האח המשוגע או הדוד הנחמד?

(4:29) אבנר שביט: כריסטיאן! מי שהתחיל כילד פלא מוכיח שלפעמים הילד הולך והפלא נשאר, והנאום מלא ההדר שנתן עומד בהיפוך מוחלט לאופי של תפקידו ובכלל לתדמית הציבורית שלו.

(4:35) אבנר שביט: לא רק אצלנו: גם לאמריקאים יש נאומים סטייל ברכת יו"ר מפעל הפיס. לפחות נגמר מהר.

(4:37) אבנר שביט: כל אמריקה מדברת על הבליפ שעשו למליסה ליאו. מה לעשות, גם אם זכית באוסקר עדיין לא מותר לך להגיד "פאק" בשידור ישיר לכל בית אמריקה! ועכשיו לקרב המקוטב בקטגוריית המוזיקה המקורית - ניין אינץ' ניילס או בטהובן? "הרשת החברתית" או "נאום המלך", אני הולך עם "נאום המלך" אבל עד עכשיו ההימורים שלי לא מדויקים במיוחד בלשון המעטה :-(.

(4:40) אבנר שביט: שוב טעיתי, אולי הגיע הזמן להחליף מקצוע? האוסקר החליטו לצאת מגניבים בקטגוריית המוזיקה ונתנו את הפסלון לטרנט רזנור ואטיקוס רוס. בקצב הזה, בשנה הבאה ג'וני ליידון ייקח.

הטקס - מפרסי הסאונד ועד סרט התעודה

(4:51) אבנר שביט: "התחלה" לקח את שני פרסי הסאונד, ועכשיו הוא מוביל עם שלושה פרסים. אך אל דאגה, המצב הזה אמור להשתנות בהמשך הערב.

(4:54) אבנר שביט: סוף כל סוף אני צודק במשהו. למרות הכישלון הקופתי שלו, "איש הזאב" לוקח אוסקר, על איפור, והאמת שמגיע לו יותר מזה. מדובר בסרט נהדר, ייחודי, מרתק ועשוי היטב, שלא הוערך דיו.

(4:55) אבנר שביט: הופה! צדקתי גם בתלבושות. "אליס" לקח. אז מה אם הוא סרט איום ונורא? למי אכפת מאיכות הסרטים בקטגוריה הביזארית הזו. אין סוויפ ל"נאום המלך".

(5:03) אבנר שביט: קווין ספייסי סידר לעצמו את ג'וב המנחה בשנה הבאה.

(05:04) עינב שיף: א', טקס מאד צפוי ולא מרתק עד כה, אבל האתווי ופרנקו חמודים. ב', זה ש"נאום המלך" לקח את התסריט המקורי נותן סיכוי גם לתסריט שלי אודות ליל האוסקר במשרדי וואלה! תרבות. נקרא לו "נאום הטוקבקיסט".

(5:08) אבנר שביט: האם ג'ייק ג'ילנהול ואיימי אדמס ייתנו אוסקר לסרט התעודה הקצר על תיכון רוגוזין?

(5:11) אבנר שביט: אז הנה, המילה "תל אביב" בכל זאת נאמרה בטקס. תודה לך, תיכון רוגוזין, בזכותך נוכל להגיד שיצאנו מהטקס עם פרס.

(5:16) אבנר שביט: והנה מגיע אחד הרגעים המסקרנים של הטקס - מי ייקח את הפרס לסרט התעודה, וחשוב מזה - במקרה שהסרט של בנקסי יזכה, מי יעלה על הבמה לקחת את הפסלון?

(5:18) אבנר שביט: הו, מאזן ההימורים שלי קצת משתפר. לעולם לא נדע מה היה קורה אם בנקסי היה זוכה בפרס, כי האוסקר הלך ל"המעגל הפנימי", סרט התעודה מאיר העיניים על המשבר הכלכלי.

(5:21) אבנר שביט: הופה, הטקס מתחיל לגבש אמירות. צ'רלס פרגוסון, במאי "המעגל הפנימי", מצר על כך שאף אחד מן האחראים למשבר הכלכלי לא בכלא, והאחים כהן עושים פרצוף לנוכח בלבולי השכל של אופרה. ואחרי הפרסומות - אפקטים, עריכה, שיר מקורי, מחווה למי שמתו השנה, ואז נגיע לארבע הקטגוריות המרכזיות של הערב - במאי, שחקן ושחקנית וסרט.


הטקס - מפרס האפקטים והלאה

(5:27) אבנר שביט: טוב, עכשיו אפקטים ועריכה. זה אמור ללכת ל"התחלה" ול"הרשת החברתית", בהתאמה. כל דבר אחר יהיה מפתיע ביותר.

(5:31) אבנר שביט: אכן כן. אפקטים ל"התחלה", ועריכה ל"הרשת החברתית", כך שכרגע "נאום המלך" אוכל חצץ עם פסלון אחד בלבד לעומת השלושה שיש לכל אחד ממתחריו. ואחרי הפרסומות יבוצעו שני השירים הנוספים שמועמדים השנה בקטגוריית השיר המקורי הטוב ביותר ויחולק הפרס בקטגוריה זו. אז מגיעה המחווה המסורתית לאושיות הקולנוע שהלכו לעולמם בשנה האחרונה, ואז, חברים, יבוא פרס הבימוי.

(5:38) אבנר שביט: פלורנס וולץ' מבצעת את "If I Rise" מתוך "127 שעות", הפייבוריט שלי ובעיני השיר היחיד שמצדיק השנה את קיומה של הקטגוריה המיותרת כבר בימינו לשיר המקורי הטוב ביותר. אם היו מצביעים אחרי הביצועים בטקס ולא לפני, הוא לבטח היה זוכה.

(5:49) אבנר שביט: רנדי ניומן לוקח את הפרס לשיר הטוב ביותר, והאמת שגם לנאום קבלת הפרס הטוב ביותר.

(5:50) אבנר שביט: אלוהים לא מרחם על אנשי הקולנוע. סרטון ההוקרה המסורתי לאושיות המסך הגדול שהלכו לעולמם בשנה האחרונה מלמד כי למרבה הצער מלאך המוות לא חסך ביקורים מהוליווד. ועכשיו, אחרי ההפסקה, הילרי סוונק תגיש את הפרס לבמאי הטוב ביותר - טום הופר על "נאום המלך" או דיוויד פינצ'ר על "הרשת החברתית"? ואולי מישהו יתגנב מאחור ויפתיע אותם? אני בכל זאת מהמר על פינצ'ר.

הטקס - מפרס הבמאי ועד פרסי השחקנים

(5:59) אבנר שביט: וואו, לא ייאמן. טום הופר הבריטי מפסיד את הפרס של האקדמיה הלאומית שלו, אבל לוקח את הפרס של האקדמיה האמריקאית לקולנוע. איך דפקו את פינצ'ר. בכל מקרה, לחובבי הופר אני ממליץ לחפש את "לונגפורד", דרמת הטלוויזיה המפעימה שביים לפני כמה שנים, שהיא טובה פי כמה מ"נאום המלך". הא, וכמובן שזה אומר שהדרמה הבריטית תיקח גם את הפרס לסרט.

(6:04) אבנר שביט: מה שכן, כפי שאחד מהצייצנים האמריקאים ציין, לאור העובדה שקתרין ביגלו חילקה את הפרס, טום הופר הוא היחיד מבין המועמדים שלא היה נראה כמו גמד בצד הבמאית. ועכשיו - לפרסי השחקן והשחקנית. זה אמור ללכת לנטלי פורמן ("ברבור שחור") ולקולין פירת ("נאום המלך"), וכיוון שאין בטקס הזה הפתעות מי יודע מה, אין סיבה שזה לא יקרה כך.

(6:10) אבנר שביט: בנינג, לורנס, קידמן, וויליאמס ופורטמן - שנה נהדרת לשחקניות אמריקאיות, בעיקר אם לוקחים בחשבון את העובדה שהתפקיד של היילי סטיינפלד ב"אומץ אמיתי" הוא בעצם תפקיד ראשי. בכל מקרה, הפרס הולך ל...

(6:12) אבנר שביט: נטלי פורטמן. וכל הזדמנות לשמוע את המוזיקה מ"אגם הברבורים" היא דבר טוב. נו, תגיד "שלום" בנאום או לא?

(6:13) אבנר שביט: מי שהימר שהיא תזיל דמעה על הבמה יכול לעשות חאפלה היום. חוץ מזה, נאום צנוע ומלא הוקרת תודה, אבל די משעמם האמת, ובלי מילים בעברית.

(6:16) אבנר שביט: טוב, יאללה, סנדרה בולוק תתן עכשיו את הפרס לקולין פירת, ואז יגיע סטיבן ספילברג וייתן את פרס הסרט ל"נאום המלך". פיהוק!

(6:19) אבנר שביט: הא, כן, סנדרה בולוק ראתה את "ביותיפול". בטח, אין שאלה. ו"ספיד 2" היה שובר קופות, ברור.

הטקס - הפרס לסרט הטוב ביותר

(6:26) אבנר שביט: וכשנחזור מהפרסומות, סטיבן ספילברג ייתן את הפרס ל"נאום המלך" של המפיק הערמומי הארווי ווינסטיין. די אירוני בהתחשב בעובדה שבזמנו "שייקספיר מאוהב" מבית היוצר של ווינסטיין, מעין "נאום המלך" של שנות התשעים, גנב את האוסקר ל"להציל את הטוראי ריאן" של ספילברג.

(6:29) אבנר שביט: מצאו דרך חסכונית ויפה להציג את עשרת הסרטים המועמדים, האמת. בכל מקרה, קדימה, עייפים, בוא נגמור עם זה.

(6:33) אבנר שביט: וואו, כמה בריטים על במה אחת. "נאום המלך", כפי שהיה צפוי מזה שבועות רבים, לא בזז את האוסקר אבל יצא ממנו כזוכה הגדול. עכשיו הכל מוכן לחתונה של וויליאם וקייט. שהאל ינצור את המלכה!

(6:34) אבנר שביט: ווי, איך המוזיקה עלתה על נאום התודה הסופי, לא מכובד ולא יפה לגמור ככה את הטקס. טוב, היה ערב בסדר, לא משעמם אבל לא מסעיר, לא מביך אבל לא מבריק. מקהלת הילדים שביצעה בסיום את "אי שם מעבר לקשת" מ"הקוסם בארץ עוץ" מסמלת את האופי של הערב הזה: קלאסי, הולך על בטוח, פוליטקלי-קורקט ומתחנחן, ובכל זאת עם מידה של קסם. תודה לכל מי שעקב במשך הלילה אחר הדיווח הזה, מקווה שיהיה לכם בוקר טוב ומלא בחלומות על מלכים שלא מגמגמים. בעוד כמה שעות תוכלו למצוא כאן סיכום נרגן למדי של הטקס. להתראות באוסקר 2012!

*עדכון ראשון: 02:58

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully