וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: העליון ידון בתביעת הדיבה נגד מוחמד בכרי ו"ג'נין ג'נין"

שני גורקביץ'

7.3.2011 / 0:04

הערעור נגד הסרט של מוחמד בכרי מגיע ליישורת האחרונה בדיון הסופי בבית המשפט בירושלים. בחוץ יפגינו תומכיו: "זו רדיפה פוליטית נגדו". התביעה: "חבל שהוא לא נשאר שחקן"

ג'נין ג'נין, הסוף? היום (שני) ייערך בבית המשפט העליון בירושלים הדיון האחרון בפרשת תביעת הדיבה האזרחית נגד השחקן והבמאי מחומד בכרי, בעקבות סרטו "ג'נין ג'נין". הסרט עוקב אחר הנעשה במחנה הפליטים ג'נין ב-2002 בימים שלאחר מבצע "חומת מגן", וטוען כי חיילי צה"ל טבחו בתושביו וביצעו פשעי מלחמה. תומכיו של בכרי כבר הודיעו כי יפגינו מחוץ לכותלי בית המשפט. עם זאת, השופטים לא צפויים להכריע בתיק, אלא למסור את פסק הדין במועד אחר.

מדובר בערעור על תביעה על סך 2.5 מיליון שקלים שהגישו ב-2003 חמישה חיילי מילואים שהשתתפו במבצע חומת מגן. החמישה טענו כי הסרט מתיימר להיות דוקומנטרי ולהציג את האמת, אך למעשה אינו כזה ומהווה לשון הרע ללוחמים שהשתתפו במבצע. בית המשפט המחוזי בפתח תקווה קבע כי "ג'נין ג'נין" אכן מהווה לשון הרע, אולם מדובר ב"לשון הרע נגד ציבור" ולא נגד פרטים, ולכן נדחתה התביעה.

באמצעות עורך דינם, אמיר טיטנוביץ', ערערו החמישה לערכאה העליונה. בינואר 2010 קיבלו התובעים חיזוק מצד היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, שטען כי פסיקת בית המשפט היתה שגויה וציין כי "יישום המבחנים העולים מהפסיקה ומההיסטוריה החקיקתית לעניין זה מוביל למסקנה הברורה לפיה במקרה הנוכחי קיימת למערערים עילת תביעה פרטית לפי החוק".

מחר כאמור, צפויים הצדדים להגיש את סיכומיהם לבית המשפט העליון, לקראת הכרעתו בסוגיה. בתקופה האחרונה נערכו מספר עצרות תמיכה בבמאי בכפרים ערביים בצפון, ובבוקר יפגינו תומכיו מול בית המשפט. "כל ההצהרות שכאילו מוחמד צילם סרט חד צדדי, זה הכל שקר ורק תירוץ כדי לתקוף את מוחמד בכרי, ודרכו לתקוף גם את כל השמאלנים בישראל, במיוחד האמנים הקטנים שעושים את העבודה שלהם בנאמנות", אמר יו"ר הוועד למען מוחמד בכרי, רפיק בכרי, קרוב משפחתו.

"לתובעים אין דבר נגד בכרי"

"יש רדיפה פוליטית נגד השחקן מוחמד בכרי למעלה מעשר שנים", הוסיף בכרי. "הציבור היהודי, שמאד אהב את מוחמד בזמנו, בגלל ההסתה שיש אליו בעשר השנים האחרונות הוא כמעט ולא עובד בתיאטרון ובקולנוע הישראלי, יש כאילו חרם עליו. זה דבר מבייש. הוא מהשחקנים הכי גדולים והכי מפורסמים במדינת ישראל, שבגלל סרט שהוא הראה את האמת על הטבח שהיה בג'נין, כבר לא מקבל תפקידים. הוא נפגש עם אנשים והראה את מה שהיה בצד השני, בזמן שהמדינה מראה רק צד אחד של הדברים". בכרי סיכם ואמר "אני מקווה שהצדק ינצח מחר".

מנגד, טוען עו"ד טיטנוביץ' כי כלל לא מדובר ברדיפה אישית. "אם הוא היה בוחר לעשות סרט שלא מתיימר להיות דוקומנטרי ומשקף את המציאות, ואלמלא הוא היה מפרסם בסרט לשון הרע כל כך נוראית, הוא לא היה נתבע", אמר טיטנוביץ' בשיחה עם וואלה! תרבות. "לתובעים לא היה שום דבר נגדו, הם לא הכירו אותו. בעיניהם הוא היה שחקן מוכשר וחבל שהוא לא נשאר בגדר שחקן מוכשר אלא בחר לעשות סרט שייחס לחיילי צה"ל ביצוע של פשעי מלחמה מזעזעים".

עוד טוען טיטנוביץ' כי סעיף הייצוגיות לא אמור להוות מכשול כיוון "שמדובר באנשים שהציבור יודע שהיו לוחמים ומקשר אותם למבצע. החמישה היו חלק מפלוגה ש-13 מחבריה נהרגו להם בידיים בקרב בסמטה, והם התראיינו לטלוויזיה והיו עליהם כתבות בעיתונים עם שמות ותמונות עוד לפני הסרט של בכרי. יתרה מזאת, גם באתר האינטרנט של הסינמטק כשפרסמו את הסרט, שמו תמונה של שניים מהלוחמים - כאילו אמרו 'אלה היו בחומת מגן והסרט הוא גם עליהם'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully