וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גופי התרבות הערבית על סף קריסה"

שני גורקביץ'

14.3.2011 / 12:32

הרוחות סערו בדיון ועדת החינוך על תקצוב מוסדות התרבות במגזר הערבי שיזם השר לשעבר מג'אדלה. "אנחנו 20% מהאוכלוסייה ומקבלים רק 2-3% מהתקציב", טענו נציגי המוסדות

"אנחנו חלק ממשפחת ישראל והגיע הזמן להתחיל לשנות את הראייה הכוללת בכל הקשור לתמיכה בתרבות הערבית", כך אמר המנהל האמנותי של תיאטרון אל סארייא, אדיב גהשאן, בדיון בנושא מצבם של מוסדות התרבות במגזר הערבי, שנערך היום (שני) בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. "אני מבקש לתת ביטחון לאמן הערבי", הוא הוסיף.

בדיון, אותו יזמו ח"כ מוחמד ברכה וח"כ מסעוד גנאים, עלו טענות קשות של נציגי מוסדות התרבות הערבים, ובראשן הטענה כי טרם הועברו להם המקדמות של כספי התמיכות המגיעות לכלל המוסדות בארץ בכל ינואר. הסיבה לעיכוב הם הקריטריונים לחלוקת הכספים, שעודכנו בשנת 2008 אולם אז התברר כי יש לערוך בהם שינויים. כיוון שעד היום טרם גובשו קריטריונים חדשים, משרד המשפטים מסרב לאשר את העברת הכספים, לאחר שאישר זאת באופן חריג במשך השנתיים האחרונות.

"הגופים האלו הם על סף קריסה, ולא מדובר על גופים חדשים אלא על עמותות שפועלות יותר מ-20 שנה, ויקרסו בגלל חוסר תקציב", אמר בדיון יו"ר הפורום לתרבות ערבית, אלביר אליאס. "עמותות שלא קרסו עדיין, השנה הן יקרסו".

לדבריו, בעקבות דיונים עם נציגי המגזר הערבי לקח על עצמו משרד התרבות והספורט "לתקן את המעוות ולקבוע קריטריונים למגזר הערבי", אולם המהלך מתעכב וכספי התמיכות לא הגיעו. "קבענו שזה יהיה עד אפריל ועכשיו התבשרתי על ידי היועץ המשפטי שהדבר לא זז. עכשיו מרץ ועדיין אין כספי תמיכות לעמותות הערביות, ואנחנו עכשיו שוברים אמון מול הספקים שלנו", הוא אומר.

"אם אתה לא רוצה גזענות ואלימות אתה צריך לתת תרבות"

טענות נוספות שהועלו היו על אחוז התמיכה לה זוכים מוסדות התרבות הערבים מתוך תקציב התרבות, ביחס לגודלם באוכלוסיה. לטענת אנשי הארגונים, התמיכה הכוללת מסתכמת בכ-12 מיליון שקלים בלבד, המהווים כ-3% מתקציב משרד התרבות.

"אנחנו חברה מתפתחת, וצריך להתייחס אלינו כמו חברה מתפתחת וצריך לתמוך", אמר ח"כ ג'מאל זחאלקה. "אנחנו לא צריכים לקבל את התקציב לפי אחוזנו באוכלוסיה, אנחנו צריכים לקבל יותר כי אנחנו קבוצת מיעוט", הוסיף חבר הכנסת וטען גם כי יש "לקחת בחשבון את המצב הסוציו אקונומי, אנחנו לא צפון תל אביב". לדבריו, המטרה של המדינה צריכה להיות קידום התרבות הערבית: "אם לתרבות היהודית יהיה סיכוי, זה רק באינטראקציה עם התרבות הערבית. אני מציע לכם לקרוא קצת היסטוריה".

"אם אתה לא רוצה גזענות ואלימות אתה צריך לתת תרבות. איפה שיש תרבות אין גזענות", אמר שר התרבות לשעבר, ראלב מג'אדלה. "הממשלה צריכה לתת כסף נוסף והעדפה מתקנת, למצב מאוד מאוד ייחודי ולא על חשבון תרבות של יהודים ולא על חשבון תרותב יהודית כי גם שם יש קריסה צריך להוסיף תקציב נוסף, ייעודי".

"הכספים פתוחים לכולם"

מנכ"לית משרד התרבות והספורט, אורלי פרומן, ציינה בתחילת הדיון את החשיבות שרואה המשרד בפיתוח התרבות ביישובים הערבים, ואף מנתה את הפעילויות השונות שנערכו במהלך השנה החולפת בתמיכת המשרד (בעיקר באמצעות עמותת תרבות לישראל). עם זאת ציינה פרומן כי חשוב להבין את דרך עבודת המשרד, שעל פי מדיניותו "חלוקת התמיכות והכספים לגופים היא על פי קריטריונים מקצועיים ולא מגזריים. ולכן כל הכספים פתוחים לכולם".

עם זאת ציינה פרומן כי את הבעיות הגדולות עם הפניות של העמותות במגזר הערבי היא ביורוקרטית. "חלק גדול מאוד מהתיקים של התמיכות לא אושרו כי הגופים לא מעבירים את כל המסמכים. ולא מדובר בגופים חדשים שהלכו לאיבוד בנבכי הטופסולוגיה, או גוף אחד או שניים, מדובר בגופים ותיקים. אני צריכה לדעת אם את ה-10 מיליון אני מחלקת למאה גופים או לחמישים גופים. זה עניין מאוד שונה". ולמרות זאת, על פי פרומן, מתוך 157 בקשות שהגישו גופים במגזר הערבי בשנה החולפת, אושרו 105 פניות.

בנוגע לקריטריונים לתמיכה בתרבות במגזר הערבי, עדכנה המנכ"לית כי הליך גיבושם יסתיים רק ביוני, עם זאת מסרה כי כספי המקדמות למוסדות הערבים יועברו עד סוף השבוע הקרוב.

"תקציב מדינת ישראל בתרבות - קטן"

נושא חשוב נוסף שעלה, הוא היעדר אולמות מופעים במגזר הערבי מה שגורם לאנשי התיאטראות לנדוד לאולמות של קיבוצים, ויישובים ובתי ספר. "אין אולם אחד בחברה הערבית שעולה על 350 כסא. יש אחד של 250 ויש אחד של 270. אמרתי את זה לראש הממשלה והוא לא האמין לי, עד שבדק את זה בעצמו", אמר ח"כ מג'אדלה.

פרומן ציינה כי משרד התרבות לא בונה מבנים, והמליצה לדון בנושא עם אנשי מפעל הפיס. עם זאת אמרה, "אנחנו כן עוזרים בשיפוצים וגם עזרנו לגופים במגזר הערבי שהגישו בקשות. למשל באום אל פחם אנחנו תמכנו באדריכל שמתכנן את המוזיאון לתרבות ערבית בעיר".

יו"ר הוועדה ח"כ אלכס מילר סיכם את הדיון כשהוא מציין כי מקדמות התמיכה למוסדות התרבות יועברו עד סוף השבוע, ואילו הקריטריונים ייקבעו ביוני, וכי הוועדה תקבע דיון בנושא אולמות מופעים למגזר הערבי עם אנשי מפעל הפיס. "התקציב של מדינת ישראל הוא קטן גם בתרבות וגם בספורט", אמר מילר. "אני מקווה שנוכל להביא לשינוי של התפיסה של ממשלת ישראל בתחומי החינוך והתרבות בישראל, ונקווה שתהיה תוספת תקציבית. אנחנו נעמוד מול כל יוזמה שקשורה לתרבות בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully