וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריאל זילבר זכה בבוררות נגד הדג נחש

עינב שיף

15.3.2011 / 13:09

השופט בדימוס תיאודור אור פסק לטובת המוזיקאי, שטען כי הלהקה העתיקה את לחן השיר "ואיך שלא" לטובת השיר "מה נעשה". סכום הפיצויים שהלהקה חויבה לשלם:100 אלף שקלים

מקרה משפטי מעניין במיוחד הגיע לסיומו היום (שלישי) בין אריאל זילבר ללהקת הדג נחש. זילבר ביקש לפעול משפטית נגד הלהקה, בטענה כי האחרונים העתיקו חלק מהלחן של "ואיך שלא", מלהיטיו הגדולים, לשירם "מה נעשה" מתוך האלבום "חומר מקומי". זילבר לא טען רק להפרת זכויות היוצרים שנעשתה לו, אלא גם לפגיעה בזכותו המוסרית על השיר, בשל תוכנו של "מה נעשה" - שיר שעוסק בתרבות השימוש בסמים קלים.

בפסק הבוררות שנתן השופט העליון בדימוס תיאודור אור, נקבע כי זילבר, באמצעות עו"ד ברק בר שלום, הצליח להוכיח את הפרת זכות היוצרים שלו בשתי הטענות. עוד קבע השופט כי קו ההגנה של הלהקה, אינו מקובל עליו: לדבריו, עדויותיהם של שאנן סטריט ודודוש קלמנס "אינן מהימנות" וכי הוכח מעל לכל ספק כי הלחן הועתק מהשיר הספציפי של זילבר. בנוסף, טענה הלהקה כי עצם השיהוי בהליך המשפטי בין זמן יציאת השיר (2004) לזמן תחילת ההליך (2010) שומט את הקרקע מתחת טיעוניו של זילבר. השופט דחה טענה זו באמירה שזכות יוצרים אינה זכות שיש עליה התיישנות כלשהי.

בסיכום פסק הדין, קבע השופט אור כי על הלהקה לשלם לזילבר סכום של 100 אלף שקלים בסך הכל - 75 אלף שקלים על הפרת זכויותיו השונות ו-25 אלף שקלים בגין שכר טרחה והוצאות הבוררות. בנוסף, חויבה הלהקה לשלוח מכתב לתחנות הרדיו השונות וידוען כי אין להשמיע את השיר בשתי גרסאותיו, האחת באלבום "מה נעשה" והשנייה באלבום ההופעה של הלהקה. כמו כן, תידרש הלהקה לאסוף את האלבומים בהם נמצא השיר מהחנויות בתוך 60 יום.

"אם זה קרה לביטלס, זה יכול לקרות להדג נחש"

"מדובר בפסק דין תקדימי וצודק שקיבל למעשה את כל הטענות שלנו הן לגבי העתקת הלחן של זילבר במסגרת השיר של 'מה נעשה' והן לגבי הפגיעה בזכות המוסרית הכרוכה בשימוש בלחן של אריאל ללא אישור, במסגרת שיר שיש לו קונוטציות חברתיות שליליות ביותר, המעודדת שימוש בסמים, באופן שפגע קשות וגרם לזילות יצירתו של זילבר, כמו גם לפגיעה בכבודו וברגשותיו של זילבר", כך מסר עו"ד ברק בר שלום, בא כוחו של זילבר, לוואלה! תרבות.

"בשנות השמונים קבע ביהמ"ש באנגליה שג'ורג' הריסון מהביטלס העתיק תוך כדי חיבור השיר 'My Sweet Lord' את הלחן של השיר 'He's So Fine' של להקת השיפוננס, שאותו שמע שש שנים לפני כן, כשהשיר היה פופולרי מאד בארה"ב ובאנגליה", הוסיף עו"ד בר שלום. "אם זה קרה לביטלס זה יכול לקרות גם להדג נחש. חבל שנאלצנו לנהל הליך משפטי ארוך עם מומחים ואסמכתאות כדי שהבורר יקבל החלטה שכל אחד ששומע את השיר ישר מזהה".

הדג נחש נמצאים בארה"ב לרגל סיבוב הופעות, רותי מרום, אשת יחסי הציבור של הלהקה מסרה בשמם: "אנחנו מקבלים את הכרעת הדין באופן מלא ונפעל על פיה בהקדם. מדובר בטעות בתום לב, האלום המדובר יצא לפני 7 שנים. מבחינתנו העניין כעת סגור מאחורינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully