וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשמקול 104

אמיר אגוזי

24.3.2011 / 8:30

עם הרגליים בדטרויט והראש באלקטרו, הקאסט של אגוזי מוציא אתכם לעוד סוף שבוע עצבני וסוער. לא לשכוח להגביר את הווליום

קרל קרייג. Monty Luke, Creative Commons
אין כמו נבחרת החלומות של דטרויטר כדי להוציא אותנו לדרך מאוטופיה לדיסטופיה. קארל קרייג/Creative Commons, Monty Luke

את האופוריה של חג פורים המעולה והמפגש המעניין עם ביל דראמונד בתחילת השבוע מחליפות מאז אתמול (רביעי) כותרות עצובות ומעיקות על פיגוע בירושלים, חוק הנכבה, חוק הג'ובים והדרום שעל סף התלקחות ומקרקעות אותנו חזרה למציאות הבעייתית שהיא מנת חלקנו במזרח התיכון. התגובה שלנו – המהדורה הכי אלקטרונית, אפלה ועצבנית של רשמקול מאז תחילת 2011, ושמלבד שניים מורכבת כולה מקטעים טריים שיצאו מאז תחילת השנה. 80 דקות אורכה, ובתוכם 22 קטעים של מיטב ההאוס, טכנו, UK גאראג', דאבסטפ ואלקטרו, שרק המתינו בסבלנות לתורם להישמע – ורצוי בעוצמה רבה.

ואם אנחנו עם מעברים כואבים מאוטופיה לדיסטופיה, אין כמו נבחרת החלומות של דטרויט - ההרכב אורבן טרייב של שררד אינגרם, קני דיקסון ג'וניור (הלא הוא מודימאן), קארל קרייג ואנתוני "שייק" שאקיר - כדי להוציא אותנו לדרך. והם עושים זאת תוך כדי שהם מצטטים את הקלאסיקה הכואבת של גיל סקוט-הרון, "We Almost Lost Detroit", שנכתבה בעקבות המשבר בתחנת הכוח הגרעינית בעיר ב-1966.

רוחה של עיר המכוניות והטכנו גם שורה על חלקים נכבדים נוספים של המיקס, עם לא מעט קטעים שעמוק בד.נ.א שלהם ספוג האלקטרו של ההרכב האגדי דרקסיה (Drexciya). יש גם קטע של ניקו מארקס מ-2003, שיצא בלייבל פלאנט E של קארל קרייג, שחוגג כעת 20 שנה להיוסדו, וכמו שהבטחנו בעבר, נפזר במהדורות לאורך השנה ממיטב קטעי הארכיון שלו. ובאותו עניין, אל תפספסו את המיקס של ריקלוס שפה בלינקים, אחד האמנים האהובים עליי שצמחו מתוך הלייבל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האלבום שקדם לנקודת האפס של האלקטרו. עטיפת האלבום "Trans Europe Express" של קראפטוורק/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלקטרו, כפי שציינו כבר רבים לפניי, הפך למושג בעייתי בשנים האחרונות, כשאת משמעותו והקשרו המוזיקלי המקוריים איבד לטובת גל האלקטרו-קלאש של אמצע העשור הקודם והיום משמש ככינוי שכיח למה שהוא בעצם אלקטרו-האוס, או סתם כינוי כללי למוזיקה אלקטרונית. אך, למעשה, אלקטרו כז'אנר הוא זרוע של דאנס שיצאה מתוך ההיפ הופ, ושנקודת האפס שלו מיוחסת ל-"Planet Rock" של אפריקה במבטה, בו סומפלו שני קטעים שונים של ההרכב הגרמני החלוצי קראפטוורק. מקצביו בדרך כלל שבורים במידה מסוימת, והם לרוב תולדת מכונות התופים 808 ו-909 של חברת רולאנד.

הז'אנר היה לאחד המקורות העיקריים על הטכנו הדטרויטי הצעיר, כשהרכבי אלקטרוניקה חלוציים של העיר כמו סייבוטרון, מודל 500 ו-Aux 88 בעצם ראו עצמם כממשיכיו הטבעיים. בין הלינקים שמפוזרים כאן, נמצא גם אחד למיקס חדש (והראשון אי פעם) של היינריך מיולר, אחד הפסבדונימים של ג'רלד דונאלד, שמזה שנים רבות הפך את גרמניה למקום מושבו (ולכן הפסבדונים) ושבעברו היה שותף מרכזי בהרכבים המיתולוגיים דרקסיה ודופלר אפקט. המיקס גם דרך לא רעה לקבל מושג כלשהו על הז'אנר מידי אחד מחלוציו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעכשיו אמרו אלקטרו וגם אמרו פירסון סאונד. רמדאנמאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל להתעסקות שלנו כעת באלקטרו האוריגינלי יש גם הקשר אקטואלי, והיא חזרתו המסתמנת מכיוון לא כל-כך צפוי – סצינת הבס האנגלית. בשנה האחרונה פורצת חזית המפיקים הכי מתקדמת ומעניינת שיש לז'אנר להציע עם סאונד חדש ומרענן, שהוא כולו אלקטרו פר אקסלנס. כך אנו שומעים את צלילי ה-808 ו-909 בשפע בהפקותיהם האחרונות של רמדאנמאן (שנמצא בעיצומו של תהליך החלפת שמו לפסבדונים Pearson Sound ובדיוק חוגג את צאתו של מיקס בסדרה של מועדון הפאבריק); צמד המפיקים Instra:Mental (שהם גם בעלי הלייבל Nonplus שמיוצג פה פעמיים), ובעצם כמעט כל התפוקה של הלייבל הלהוט Swamp 81 של הדיג'יי לואפה (Loefah).

לא אלאה במה שעדיף לשמוע באוזניים מאשר לקרוא בעיניים, ולשם כך אפנה אתכם לחלקו השלישי של הקאסט, אי שם בסימן השעה. בנוסף, כנסו ללינקים פה מתחת לקטעים האחרונים בלייבל Swamp 81 המדובר, שמככב בכל תקליטייה שמכבדת את עצמה כבר מאז הריליס הראשון שלו, "Footcrab" של אדיסון גרוב משנה שעברה (שהופיע גם אצלנו בסיכום 2010, רשמקול 99).

וויל סול. Creative Commons
חוגג 50 ריליסים. וויל סול/Creative Commons

ובקצרה –

- תחילת המיקס באווירה האוסית, עם קטעים חדשים של מוטור דראם אנסמבל (ברמיקס נפלא של ג'ון רוברטס המעולה); וויל סול וטם קופר (ברמיקס של סיידשואו) מתוך הריליס ה-50 והחגיגי של Simple, הלייבל של סול, שגם מרבה לבקר בארץ; והוצאה מחודשת ונהדרת לקטעם מ-1993 של שז דמייר וסטייסי פולן,"Forever Monna".

- בהמשך, "101" מסמן חזרה מרשימה של מפיק הדראם'נ'בייס המוערך פוטק, שחוזר לשחרר מוזיקה עם אי.פי מעולה שכולל קטעים על כל הטווח שבין האוס, אלקטרו ודאבסטפ.

- לבון ווינסנט, מכוכבי ההאוס-טכנו הגדולים של השנים האחרונות, חוזר עם ריליס חדש - "Tyler" הכה מיוחד - לאחר שנת הפסקה.

- המייל שלנו:
rashamkolrashamkol@walla.co.il

Photek. Creative Commons
חוזר. פוטק/Creative Commons

Urban Tribe – A1 (We Almost Lost Detroit) // Mahogani // 0:01

Will Saul & Tam Cooper – Hi Lo (Sideshow remix) // Simple // 5:00

Motor City Drum Ensemble – Monorail (John Roberts remix) // MCDE // 9:00

Chez Damier & Stacey Pullen – Forever Monna // Core (1993)/Slow to Speak // 14:10

Herman – Rock Your Body // Fine Art // 17:00

Photek – 101 // Photek // 22:00

Gesaffelstein – The Voice // Ed Banger // 26:00

Om Unit – The Timps (Hrdvsion remix) // Civil // 28:00

Lowtec – Looser // Nonplus // 31:30

Levon Vincent – Tyner // Soul People // 36:00

Niko Marks – Chune // Planet E (2003) // 40:00

Ossie – Tarantula // Lightworks // 46:00

Norrit – N Gbekinho (Martin Kemp remix) // Party Guy // 50:00

Kavsrave vs Joy Orbison – Untightled // mp3 // 52:30

Pangaea – Won’t Hurt // Hessle Audio // 55:30

Instra:Mental – When I Dip // Nonplus // 59:00

Hardrive – Deep Inside (Pearson Sound remix) // Night Slugs // 62:30

Objekt – Tinderbox // Objekt // 65:00

Kromestar & Jay 5ive – Bass 96 // Bass’n’Love // 69:00

MJ Cole – Manta // Prolific // 72:00

Becoming Real – Closer // Cold World Industries // 74:00

How to Dress Well – Ready for the World (XXXY remix) // Tri Angle // 77:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully