וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קואליצית ארגוני תרבות מזרחיים: "אפליה במשרד התרבות"

שני גורקביץ'

14.4.2011 / 17:23

בדו"ח חדש של קואליציית "ליבי במזרח" נטען כי תקציבי המשרד מחולקים בצורה לא שיוויונית, המפלה דווקא את התרבות המזרחית. משרד התרבות בתגובה: "אין אפליה"

ישנה אפליה במשרד התרבות נגד יוצרים מזרחים ואמנות מזרחית, כך נטען בדו"ח חדש של קוליאציית "ליבי במזרח", המאגדת ארגוני תרבות מזרחית. הדו"ח עצמו ייחשף בפסטיבל "ליבי במזרח" שייערך ב-20 וב-21 באפריל בתל אביב.

"הרבה אמנים ויוצרים מזרחים שעוסקים באמנות מזרחית מרגישים שהמאבק על השגת תקציב הוא כמעט בלתי אפשרי, זה בעצם גוזר מוות תרבותי על התרבות הזו", אמרה הערב (רביעי) דוברת קואליציית ליבי במזרח, אורטל בן דיין בשיחה עם וואלה! תרבות.

לטענת אנשי הקואליציה, הניתוח שנעשה בדו"ח מעלה ממצאים מדאיגים, המצביעים על אפליה בוטה, שיטתית ונרחבת. "התקציבים הולכים בדרך כלל למוסדות מחוזקים ממילא ולקבוצות מסוימות, בדרך כלל מוסדות שמייצגים תרבות מערבית", אומרת בן דיין. "גם היוצרים גם התכנים וגם הצרכנים הם מערבים, ובמצב כזה, שיותר מחצי מהאזרחים במדינת ישראל הם לא אשכנזים, יוצא שהתקציבים מחולקים בצורה לא שיוויונית על פי כל סוגי החתכים, מגדרית, אתנית ולאומית".

מדו"ח הקואליציה עולה כי הקצאת המשאבים לתיאטרונים, תואמת למה שאנשי "ליבי במזרח" מגדירים כייצוג היתר של אשכנזים במדור התיאטרון במנהל התרבות. "יש להדגיש כי האיוש של מדור זה מורכב ברובו מדמויות המגיעות מהתיאטרונים הדומיננטיים והמתוקצבים ביותר בישראל", הם אומרים. לטענת הקואליציה, כמעט רבע מתקציב התרבות הופנה לתקצוב התיאטרונים בישראל, כאשר 49% מהסכום התחלק בין הבימה, הקאמרי ובית לסין, ואילו תיאטרוני באר שבע, חיפה, החאן וגשר קיבלו נתח של 28.3% מהתקציב. "כל התיאטרונים האלו מנוהלים אמנותית וכלכלית על ידי אשכנזים", אומרים בקואליציה.

"עולם של תרבויות מזרחיות הולך ונעלם"

בן דיין מספקת את הקריטריונים לקבלת תקצוב לתזמורות כדוגמה נוספת לאפליה, ומציינת כי הם בנויים על פי אופיין של תזמורות מערביות - מה שדוחק אל מחוץ להגדרה את התזמורות המזרחיות. הדו"ח, שייחשף במלואו בכנס, יציג ניתוח של מדורים נוספים.

"מה שיוצא בפועל זה דבר מאוד עצוב שעולם רחב מאוד של תרבויות מזרחיות הולך ונעלם כי אין תקצוב ואין משאבים להשאיר אותו בחיים בעצם", אומרת בן דיין. "הקואליציה פועלת כבר כמעט שנתיים, ובשנה שעברה אף נפגשו נציגיה עם שרת התרבות והספורט, לימור לבנת.

את הכנס השנה תנחה נטלי עטייה וישתתפו בו רונית אלקבץ , ארז ביטון, שולה קשת, פרופסור יוסי יונה, דוקטור קציעה אלון, פרופסור חביבה פדיה ועוד אמנים ואנשי רוח. במסגרת הכנס ייערכו דיונים ופאנלים, וכן יוקרנו במסגרתו "כיכר החלומות", של בני תורתי, "ולקחת לך אישה", של רונית אלקבץ והסרט המרוקאי "לאן הלכת משה", שביים חסן בנג'לון.

משרד התרבות: "מבחני התמיכה פתוחים לכולם"

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה כי הוא "מעניק תמיכה שוטפת לגופים ומוסדות תרבות בהתאם לקריטריונים ומבחני תמיכה הקבועים בחוק ופתוחים לכולם ללא כל קשר למוצאם, שפתם, דתם, השתייכותם האתנית, מיקומם, וזהותם של היוצרים או זהות מנהלי הגופים שמקבלים תמיכה. יודגש כי התמיכות נקבעות על סמך קריטריונים הקבועים בחוק הנסמכים על אומדן מקצועי בלבד".

"בתחום התיאטרון, לדוגמא, הקריטריונים לתמיכות שמעביר משרד התרבות והספורט שונו בעשור האחרון על מנת לתת מענה לפריחה ולשגשוג של יוצרים וקבוצות תיאטרון שאינם נכללים בתיאטראות הגדולים. מ-18 גופים שנתמכו ב- 1999 ב-6.9 מיליון שקלים ל-81 גופים ב-2009 שנתמכו בכ-28 מיליון שקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully