וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשורר ארז ביטון: כתב העת "אפריון" בסכנת סגירה

שני גורקביץ'

9.6.2011 / 17:30

המייסד והעורך של כתב העת לספרות ושירה מביע חשש לגורלו כיוון שלא קיבל את כספי התמיכות מהמדינה. משרד התרבות דוחה את הטענות

כתב העת לספרות ושירה "אפיריון", שנוסד ב-1982, נמצא בסכנת סגירה, מזהיר עורכו הראשי המשורר ארז ביטון. בשיחה עם וואלה! תרבות מספר ביטון כי במהלך חמש השנים האחרונות התקציב שמקבל "אפיריון" ממשרד התרבות קוצץ ב-50%. "כתב העת יצא בזמנו שש או שבע פעמים בשנה ועכשיו הוא יוצא ארבע או חמש פעמים", אומר ביטון.

"יש השתלטות של משרד האוצר על הנהלים של משרד התרבות והם פוגעים קשה בהליכי העבודה של כתב העת, כאשר הם דורשים למעשה שלמעלה מ-50% מההקצבה שהם נותנים לנו תצא על בירוקרטיה", אומר ביטון, שמתייחס בדבריו לצורך להעסיק רואי חשבון ולהגיש דוח"ות כספיים מפורטים. "כך יוצא שרק מעט מהתקציב נותר להפקה בפועל של כתב העת".

אך הבעיה העיקרית של ביטון אינה התקציב הדל או אפילו השימוש במחציתו להפקת דו"חות אלא העובדה שמאז תחילת השנה כלל לא הועברו אליו כספים ממשרד התרבות, גם לא המקדמה שאמורה היתה להתקבל בחודש ינואר. "אני מקיים את כתב העת מהלוואות או מתרומות מעטות שמתקבלות, או בחובות שנצברים בבתי דפוס", מסביר ביטון, "אבל בלי תקציב מסודר אי אפשר לנהל כתב עת מסודר"

"אפריון" נוסד על ידי קבוצה של סופרים ומשוררים מתוך מטרה לתת ביטוי להוויות ים תיכוניות. "בזה הוא היה ייחודי", אומר ביטון, "אבל המטרה היתה להצמיח יוצרים צעירים מכל גווני הקשת אבל בדגש על יוצרים מהפריפריה". יוצרים ומשוררים רבים כגון נתן יונתן, בלפור חקק, ניסים רג'ואן, רוני סומק, יוסי אלפי, אשר רייך , יוסף שילוח ואלמוג בהר פרסמו את יצירותיהם בכתב העת, במקביל לתרגומים של טקסטים ספרותיים של יוצרים זרים ודיונים בכתיבתם של יוצרים כגון היינריך היינה ואלבר קאמי. "אז כשמדברים על 'פנינו לפריפריה' זה נראה כדבר פרדוקסלי לפגוע דווקא בכתב עת 'אפיריון', שנוסד עם הפנים לפריפריה ועם הפנים מהפריפריה", מציין ביטון.

"במציאות הזו, רוב הסיכויים שאני לא אמשיך את הפרויקט הזה, בוודאי לא יחד עם משרד התרבות", מסכם ביטון בעצב. "או שייתנו בצורה מסודרת או שיגידו שהם לא תומכים, זה עדיף מאשר שייתנו תרומה זעומה ויגידו כאילו הם תומכים במפעל ספרותי".

תגובת משרד התרבות והספורט:

"התמיכה בכתב העת 'אפריון' ... נקבעת בכפוף לאמות המידה לתמיכות המשרד. לפני חמש שנים נתמכו מכוח התקנה 'ספרות' 50 גופים ובשנה שעברה גדל מספרם ל-70. כתוצאה מכך, קטן גובה התמיכה בגופים באופן יחסי. יחד עם זאת, בניגוד לנטען, התקציב של 'אפריון' לא קוצץ במחצית בשנת 2010 ואושר לו סכום של 110 אלף שקל כתמיכה בהוצאה לאור של חמישה גיליונות, זאת לעומת 144 אלף שקלים אשר הועברו לו בשנת 2005 עבור השתתפות בהוצאה לאור של שישה גיליונות.

"משרד התרבות דוחה מכל וכל את הטענה בנוגע לעיכוב בהעברת המקדמות. בחודש ינואר השנה פנה ארז ביטון למשרד בבקשה לבצע שינוי ברישום שם העמותה המופיעה ברישומי המשרד. ... על פי נהלי המשרד התבקש מר ביטון להמציא מסמכים שונים על מנת להשלים את השינוי ברישום, אולם הוא בחר משום מה שלא להתייחס לכך. כתוצאה מכך, במשרד התרבות והספורט מנועים מבחינה חוקית להעביר את המקדמה עד להסדרת ההליך המנהלי המחייב.

"אף לטענתו של מר ביטון כי משרד האוצר 'השתלט' כביכול על נהלי משרד התרבות אין כל אחיזה במציאות. נהלים אלו נקבעו על מנת להבטיח כי תמיכת המדינה בגופים השונים תופנה לפעילות שלהם ולא לצורכי מנהלה כגון תשלום משכורות לבעלי תפקידים שונים וכו'".

  • עוד באותו נושא:
  • ארז ביטון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully