וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשירו צ'יז: לכבוד שבועות - השירים הכי צ'יזיים בעברית

עינב שיף

7.6.2011 / 17:00

לרגל חג עוגות הגבינה, נזכרנו בשירים הכי צ'יזיים שיש למוזיקה הישראלית להציע, מאורי פיינמן ועד שלום חנוך, ומדויד ברוזה ועד קובי פרץ

החברים של נטאשה - "שני סיפורי אהבה קטנים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זה נחמד? זה נחמד? זה לא. החברים של נטאשה בגלגול מאוחר יחסית ./מערכת וואלה!, צילום מסך

מיכה שטרית וארקדי דוכין פרצו לרוק הישראלי בתור נביאי הזעם והכאב של ישראל השנייה, אלו עם האמא החולה והאבא חסר האונים. יוסי אלפנט גילה להם את תל אביב ב"שינויים בהרגלי צריחה", אלבומם השני והמפורסם, שבתוכו, לא ברור איך, נשתל השיר הדביק והמיותר הזה. "מהכאב הזה לא נמות", שר דוכין שם, "אבל גם לא נחיה בשקט", ונראה שהוא התכוון בעצם להשפעה של השיר עצמו.

רמי וריטה - "שבועה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התאגיד שהתפרק. רמי וריטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למי שתהה אז כן, מדובר בעסקת פשרה שנועדה לצמצם את ההכרח להשתמש גם בשיר של רמי וגם בשיר של ריטה בכתבה זו. בנוסף, לתלמידי הכלכלה שביניכם – זה מה שקורה כששני תאגידים המומחים בתחומם משלבים כוחות לכדי מכה אחת מהממת וקטלנית שהדרך היחידה לצאת ממנה היא גירושים.

אורי פיינמן - "נערת הכפר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כן, זה אמיתי. אורי פיינמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אורי פיינמן לשירי הצ'יז הוא כמו האייפוד לנגנים האישיים: שדרוג אבולוציוני שכמובן שאפשר להתקדם ממנו, אבל אחריו שום שיר מהתחום לא נשמע אותו הדבר. לא סתם פיינמן היה לאליל נערות כשפרץ אי שם בסוף שנות ה-80: היה לו את הקול, המראה והחומרים (שירים של אהוד מנור, יואב גינאי וכו') שהפכו את שיריו לרומנטיקה מהסוג שמדהים להאזין לה כיום ולתהות – על מה בדיוק מתלוננים ביחס לדביקות של המוזיקה המזרחית?

קובי פרץ - "כמה אהבה"

קובי פרץ בהופעה בהיכל נוקיה. נמרוד סונדרס
נושא דגל של תרבות שלמה שעדכנה את מוסד הצ'יז. קובי פרץ/נמרוד סונדרס

למעשה, המוזיקה המזרחית השתלטה לא רק על המיינסטרים, שוק הרינגטונים וכל תוכניות הטלוויזיה של הזכיינית רשת; כוכבי המוזיקה המזרחית הם למעשה סמן הצ'יז הרשמי של הפופ בישראל, עם ראש חץ של שני פרצים – קובי ומשה. "כמה אהבה" של קובי, אולי להיט הצ'יז הגדול ביותר בישראל בחמש השנים האחרונות, נושא דגל של תרבות שלמה שעוד תלך ותימרח.

שלום חנוך - "קרן שמש מאוחרת"

שלום חנוך. נמרוד סונדרס
צ'יז, הגרסה האיכותית. שלום חנוך/נמרוד סונדרס

אחת הסיבות שאנשים המשיכו לאהוב את שלום חנוך במשך שנים, היא שלשירי האהבה שלו כן היתה איכות אחרת, חלקלקה, שנמנעה מקיטש והימרחות. "קרן שמש מאוחרת" הוא דוגמה יוצאת דופן דווקא בגלל שהוא קיטשי ולכאורה מטופש, אבל הוא כן סימן לצ'יז איכותי. עצם הביטוי, "קרן שמש מאוחרת", הוא הברקה לשונית כזו שגם אם העיבוד המוזיקלי של השיר לא בדיוק שורד את מבחן הזמן, עדיין מדובר ברגע מפתח ברוק הישראלי הרומנטי.

אביב גפן - "אהבנו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאיפה באה היציאה הלא ברורה הזו? אביב גפן, המודל הישן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדומה למה שנכתב על מורו ורבו לעיל, גפן הצטיין במהלך השנים בשירי אהבה שדיברו בגובה העיניים לציבור מאזיניו – בתחילה בני הנוער ("שנינו שווים" המקסים, למשל) והמבוגרים לאחר מכן ("לילות לבנים" המרשים). בדרך, בתקופת הביניים של הקריירה שלו, השחיל גפן את "אהבנו", שיר מקושקש שמונע מהדרמה קווין שגפן תמיד היה, ובין הנער הפרוע שחושב שאם אתה צורח – שומעים אותך טוב יותר. גפן כבר לא נוטה לבצע את השיר הזה בהופעות, וטוב שכך.

גלי עטרי - "השיר שיביא לך אהבה"

גלי עטרי.
תהיי חזקה, לבדך. גלי עטרי

איך מזהים שיר צ'יז של זמרת? נסו לחשוב בכמה בת מצוות שמעתם אותו. "השיר שיביא לך אהבה" הוא רק סמל אחד מהרפרטואר של מלכת הבת-מצוות בעברית, שכולל גם, כמובן את "חזקה מהרוח" ואת "רק מה שאת אוהבת" ועוד. אגב, אם עד היום חשבתם שמדובר באותו שיר – באמת שאינכם לבד.

משינה - "בואי וניפול"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קוראים לזה מבוכה. משינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לכאורה, לא צריך יותר ממשפט אחד כדי להסביר עד כמה עוגת הגבינה הזו עפה לפנים – "בואי נתעלס על עור של ברדלס". תקראו את זה שוב, ועוד לפני שתגיעו לפזמון ("כשאת עושה לי אהבה", כן?), נסו לחשוב על "אהובתי", אחד מהשירים הרומנטיים הכי מדהימים שנכתבו בעברית. יש שם לתחושה שמציפה אתכם כרגע. מבוכה קוראים לה.

דויד ברוזה - "מתחת לשמיים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגדרה בפני עצמה. ברוזה במצדה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדומה לפער שבו הימין ייקח את הבחירות הבאות בישראל, כך "מתחת לשמיים" מקדים את מתחריו במירוץ לתואר השיר הצ'יזי בתולדות המוזיקה הישראלית. התואר אגב, לא הוענק לשיר עם יציאתו, אי שם בתחילת שנות ה-90; המילים שכתב מאיר אריאל (נתון שעדיין מדהים אנשים רבים) אמנם היו התשובה הטקסטואלית לזיעתו של כורה פחם צ'יליאני, אבל רק כשהגיע קליפ ההופעה המפורסם במצדה, זה שערוץ 2 הקרין לא פחות פעמים מפרקי "היפים והאמיצים", "מתחת לשמיים" הפך רשמית לנייר הלקמוס שחוצה אוכלוסיות בישראל ומאבחן בין סוגי זוגות ואוהבי מוזיקה ישראלית.

אין הרבה שירים ישראליים שיכולים להגיד משהו על כל נושא שבעולם. "מתחת לשמיים" מצליח להגיד כל כך הרבה דברים על ישראליות, אהבה ישראלית ומוזיקה ישראלית, שרק על כך מגיע לו להיזכר לדורי דורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully