וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים באר על סגירת הספרייה בקריית שמונה: "הרס החברה הישראלית"

שני גורקביץ'

22.6.2011 / 12:16

הסופר חתם על מכתב בנושא שנשלח לשרת התרבות ולשר החינוך, ובשיחה עם וואלה! אמר: "תפקידנו להעיר את לבנת"

עשרות סופרים ואנשי תרבות שלחו השבוע מכתב לשרת התרבות לימור לבנת ולשר החינוך גדעון סער, בו הם יוצאים בחריפות נגד סגירת הספרייה בקריית שמונה. בנוסף, קוראים החותמים על המכתב ליזום תיקון לחוק התרבות לפיו "כל ילד במדינת ישראל זכאי שיפעלו ספרייה ציבורית (קבועה או ניידת) ובית קולנוע במרחק סביר מביתו".

"אנו החתומים מטה רואים בחומרה רבה את סגירתה של ספריית קריית שמונה", כתבו דויד גרוסמן, חיים באר, עמוס עוז, סמי מיכאל, לאה איני ויתר החותמים. "כידוע, בכל עיר יש שירותי רפואה, חינוך ודת. אסור שמקומה של הספרייה הציבורית ייפקד מבין אלה. הספרייה היא היכל התרבות הראשוני של העם היהודי כעם הספר, עליו נסמכות יתר האמנויות. הקריאה והספרים הם לב ליבה של תרבותנו, שאנו חפצים להנחיל לילדינו. סגירת ספרייה בקריית שמונה היא פגיעה אנושה בילדי העיר ובעתידה".

"אני חושב שזה מצב בלתי נסבל שלא תהיה ספרייה בכל יישוב", אמר הסופר חיים באר בשיחה עם וואלה! תרבות. "יש משפחות שלא יכולות להרשות לעצמן לקנות ספרים, יש ילדים שקוראים ספרים רבים וספרייה ציבורית היא חלק מהדברים המינימליים שחברה צריכה להעמיד לרשות חבריה. קיומן של ספריות ציבוריות הוא אחד מהגילויים של תרבות מודרנית, במיוחד במקום כמו קריית שמונה בו באופן טבעי אנשים מנותקים או רחוקים מהמרכז ורמת ההכנסה לא גבוהה שם. כשאין ספרייה זו עוד מכה, מכה נוראה לאיכות החיים שלהם, ובעצם זה הולך והורס את החברה הישראלית ומבחינתי זה דבר בלתי נסבל".

שבוע הספר בקריית שמונה: הספרן כבר מתגעגע

"קריאת השכמה ללבנת"

"סגירת הספרייה היא דוגמה כאובה אחת להזנחה מתמשכת של שירותי התרבות באזור הצפון", הוסיף באר. "לא ייתכן שבין חיפה לקריית שמונה אין אף בית קולנוע שפועל באופן סדיר. מדינת ישראל מרחיקה בכך אזרחים רבים מתרבותה". אנשי התרבות, שקראו לעגן בחוק את הפעלת הספריות ובתי הקולנוע, טוענים עוד כי "בלעדי אלה ילדים רבים ברחבי הארץ נמצאים בתת-תזונה תרבותית שמותיר אותם מחוץ למעגלי התרבות הישראלית".

באר מקביל את בתי הקולנוע לספריות וטוען ש"אם יהיה קולנוע אז יציגו בקריית שמונה את פליני וגם את 'הערת שוליים' וקלאסיקות אחרות וגם דברים לא כל כך טובים. אבל תהיה במה. ברגע שאין בתי קולנוע ואין ספריות זה דבר נורא". לדבריו, הוא טרם קיבל תגובה מהגורמים אליהם מוען המכתב, אך מציין כי שרת התרבות ליממור לבנת היא "בעלת ברית להרבה דברים חשובים, למרות המחלוקות הפוליטיות. אני חושב שצריך להעיר אותה, והתפקיד שלנו זה להעיר. זה כמו השמש בבית הכנסת בירושלים, שהיה דופק על החלונות וקורא 'קומו יהודים לעבודת הבורא', אז התפקיד שלנו זה להגיד לשרת התרבות, ולהעיר אותה".

משלכת השרה נמסר בתגובה:

"המכתב האמור לא התקבל עד כה בלשכת השרה. לגופו של עניין, משרד התרבות והספורט בראשות השרה לימור לבנת הציב בשנה האחרונה במקום גבוה מאוד בסדר העדיפויות שלו את נושא קידום ועידוד צריכת ויצירת התרבות ביישובי הפריפריה זאת במטרה ליצור תנאים אופטימאליים להקמת מוקדי יצירה תרבותית, עצמאית, מקצועית ואיכותית בפריפריה. המשרד משקיע משאבים רבים בכל יישובי הפריפריה ובתוך כך גם בצפון הארץ בכלל ובקריית שמונה בפרט על מנת שכל ילד בישראל יהיה חשוף לתרבות הישראלית.

באשר לספרייה הציבורית בקריית שמונה, שרת התרבות לימור לבנת מבקשת להבהיר כי הספרייה הציבורית פועלת באופן מיטבי ולשביעות רצונם של התושבים כבר שנים ארוכות. יודגש כי הספרייה לא סובלת מכל בעיות כספיות וגירעונות, והסיבה לסגירתה היא העובדה שהיא פועלת בתוך המתנ"ס שנקלע לגירעון שאינו קשור בשום צורה שהיא לספרייה או למשרד התרבות. בעקבות הגירעון של המתנ"ס הורה בית המשפט על סגירתו. ביוזמת השרה לבנת הציע משרד התרבות לגורמים המעורבים להוציא את הספרייה אל מחוץ למתנ"ס ולשחרר באופן מידי את הספרים שעוקלו על מנת שהמשרד יוכל יהיה לחזור להפעיל את הספרייה באופן מידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully