וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנידין היה גזען?

17.7.2011 / 7:59

כולנו גדלנו על ספרי "דנידין" הרואה ואינו נראה, אבל האם הבחנו במסרים הגזעניים והמיליטנטיים שבהם? הצצה לקומיקס חדש שמצייר בדיוק את הצדדים האלו

סדרת ספרי הילדים "דנידין" שנכתבה על ידי און שריג (שם העט של הסופר שרגא גפני), סיפרה את סיפורו של ילד מיוחד, שאין מי מאיתנו שלא רצה לפעמים לדמות לו - ילד רואה ואינו נראה.

כולנו גדלנו על הסיפורים הארץ ישראלים שגוללו את סיפורו של הילד שהיה גם בלש לעת מצוא, סוכן סמוי, וסוג של ג'יימס בונד זעיר בזכות עצמו. את הדמות כולנו זוכרים, אבל האם אנחנו זוכרים באיזה סוג של עלילות לקח הילד חלק?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "דנידין במלחמת ששת הימים" מאת הילה נועם/מערכת וואלה!, צילום מסך

הילה נועם, סטודנטית במסלול איור במגמה לתקשורת חזותית בבצלאל, התחקתה אחר הספרים המקוריים וגילתה בהם שלל מסרים שניסו להטמיע בקוראים הצעירים. הממצאים המפתיעים האלו קיבלו ביטוי בקומיקס שהיא החליטה לאייר לפיהם.

במהלך 29 הספרים בהם כיכב הילד הרואה ואינו נראה (שכזכור הפך לכזה לאחר ששתה נוזל היעלמות סגול שפרופ' קתרוס המדען הניח על אדן חלון) מ-1961 ועד ל- 2001 הוא לקח חלק במלחמות ישראל השונות, ובמבצעים סודיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך הספר "דנידין במטוס החטוף" מאת הילה נועם/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין היתר דנידין הילד לחם בצנחנים ובחיל השריון, נחטף, קיבל צל"שים ועיטורים והרג במפורש את אויבי ישראל. בין הספרים הרבים שעסקו בצבא, הגנה על המולדת, מחבלים מרגלים ואויבים, מצאה נועם לא מעט מסרים גזעניים, מיליטנטיים, ורוויי שנאה.

"הדמות של דנידין המשמשת כמקור הזדהות לילד הקורא, משתתפת בהרבה מן הסיפורים באירועים קשים של מלחמה, חטיפות, שבי, ובאירועים נוספים של סכנת חיים ממשית, תוך התנדבות", סיפרה נועם. "זאת בעוד שהעלילה עצמה מתוארת במשחקיות ובשעשוע שובבי. הניגוד הזה, בין הסכנה, האלימות והגזענות ובין אווירת המשחקיות בסיפורים, ליווה אותי לכל אורך העבודה על הפרויקט".

בנוסף, לאחר שבמהלך התחקיר שערכה על סדרת הספרים, מצאה בספר "דנידין לוכד המחבלים" קדימון לספר שעתיד היה לצאת לאור, ושמו אמור היה להיות "דנידין מתנחל בהר הפלאות". הספר לא ראה אור לבסוף, ובהסתמך על הסגנון הדנידיני ועל התמות שחזרו בספרים, החליטה לכתוב את הספר הגנוז בעצמה ולאייר אותו במלואו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "דנידין מתנחל בהר הפלאות" - איורים וטקסט מאת הילה נועם/מערכת וואלה!, צילום מסך

הילה נועם היא סטודנטית במסלול איור של המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. את העבודות שלה ניתן יהיה לראות בתערוכות סוף השנה של בצלאל, שנפתחות ביום חמישי הקרוב 14/7 בקמפוס בצלאל בירושלים.

מה אתם זוכרים מדני דין? בואו לספר לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully