וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלת חוק המוזיאונים על יו"ש אושרה בקריאה טרומית

שני גורקביץ'

20.7.2011 / 14:38

התיקון לחוק יאפשר למשרד התרבות והספורט להעביר תקציבים למוזיאונים הנמצאים מעבר לקו הירוק. "מדובר בהצעת חוק ראויה ונכונה", אמרה השרה לימור לבנת

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את תיקון חוק המוזיאונים, המחיל אותו גם על יישובי יהודה ושומרון. את הצעת החוק יזם ח"כ אורי אריאל (איחוד לאומי), והיא נתמכת בידי הממשלה, במטרה לאפשר תקצוב למוזיאונים הממוקמים ביהודה ושומרון. 51 חברי כנסת הצביעו בעדה, ותשעה התנגדו. לא היו נמנעים.

"יש לשים סוף לאפליה", אמר ח"כ אריאל. "אם המדינה מחליטה שהיא מתקצבת ומעודדת צריכת תרבות עבור אזרחיה, יש לעשות זאת מבלי להפלות בין האזרחים. מעבר לכך, יהודה ושומרון הם ערש הולדת הלאום היהודי, והאוצרות המוצגים במוזיאונים האלה הם ההוכחה ההיסטורית לבעלותנו על הארץ. העובדה שעד כה המוזיאונים הללו לא תוקצבו היא אבסורד".

בדבריו של ח"כ אריאל תמכה שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, שייצגה את עמדת הממשלה. "מדובר בהצעת חוק ראויה ונכונה", אמרה השרה. "היא הצעת חוק שנועדה לקבוע שכל אזרחי ישראל באשר הם, בכל מקרום שבו הם גרים, הם אזרחים שווי זכויות, הם אזרחים שווי מעמד. לא יהיו אזרחי ישראל שאינם זכאים לזכויות ולשירותים כמו האזרחים שגרים במקום אחר, רק משום שהם גרים במעלה אדומים או אולי הם גרים באריאל או בקריית ארבע, או בכפר אדומים".

לא מדובר בניסיון להחלת הריבונות על שטחי יהודה ושומרון

השרה המשיכה וגוללה את סיפור הצעת החוק, כשהיא מציינת כי הטיפול בנושא נגרר כבר למעלה מעשור ומתגלגל בין משרד הביטחון והצבא. "מדובר בהצעת חוק ראויה ונכונה" אמרה השרה וציינה כי לא מדובר בניסיון להחלת הריבונות על שטחי יהודה ושומרון אלא פשוט בתיקון שיאפשר מתן תקציבים למוזיאונים שם. לבנת ציינה את מוזיאון משה קסטל במעלה אדומים ואת המוזיאון הארכיאולוגי בקריית ארבע. לדבריה, כמו שהלימודים ביו"ש מתנהלים באמצעות החלת החוקים הישראליים על האזור, "מכוח אותו הדבר ניתן להחיל את חוק המוזיאונים ביהודה ושומרון".

ח"כ נחמן שי (קדימה) שאל את השרה האם הכללת המוזיאונים מיהודה ושומרון יפגע בתמיכה במוזיאונים הקיימים. "לצערי הרב, תקציב התרבות של מדינת ישראל הוא מעליב, נמוך ושערורייתי, ואני אומרת את זה כחברה בממשלה", אמרה השרה וציינה כי כך היה הדבר בכל השנים, "למרות שהשנה הוא גדול יותר מאי-פעם" הסתייגה. "אבל זה לא משנה את העובדה שנוספים מוסדות תרבות. אז מה נעשה? נכבול אותם? מטבע הדברים יש תמיד פגיעה במוסדות הקיימים, ותמשיך להיות, עד שלא נחוקק או נעשה משהו שיגדיל את תקציב התרבות בהתאם לגידול שישנו".

"זה תקדים מאוד מסוכן"

את מתנגדי החוק ייצג ח"כ טלב א-סנע (רע"מ תע"ל) שתהה האם החלת החוק על כל אזרחי ישראל כוללת גם את אלו הנמצאים במדינות זרות, ושאל האם הממשלה מקיימת את חובותיה לגבי אזרחים החיים בתוך גבולותיה. "זה תקדים מאוד מסוכן, כשח"כ אורי אריאל אומר בצורה הכי ברורה שהוא לוקח את הפרויקט להחיל את חוקי ישראל על שטחים מחוץ למדינה", אמר אלסאנע. לדבריו "מי שבנה את המוזיאונים האלה זה ממשלת ישראל ומי שמתקצב אותם היא ממשלת ישראל ולכן החוק הזה מיותר מבחינה מעשית כי הוא רק 'שופוני'". אלסאנע קרא "לציין ולהכריז שהחוק הזה מנוגד לחוק הבינלאומי. החוק הזה הוא בלתי חוקתי".

"אין ספק שראוי לתמוך בכך שלא תהיה אפליה בין אזרחי ישראל בכל מקום שהם", סיכם ח"כ אריאל. "צריך לתמוך בחוק ההגון הזה שהיה צריך לעבור לפני 15-20 שנה". לאחר אישור החוק בקריאה טרומית הוא עבר לוועדת החינוך, התרבות והספורט לתיקונים לקראת הכנה לקריאה ראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully