וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקאמרית מנגנת וגנר בגרמניה: "זו הכחשת שואה-לייט"

שני גורקביץ'

26.7.2011 / 14:45

צעירים הפגינו היום נגד הופעת התזמורת הקאמרית בפסטיבל בביירוית' עם יצירות המלחין הנאצי: "כשברנבוים ניגן וגנר, עשינו עליו חרם", הם אומרים

כ-30 בני אדם, רובם בני מכינות קדם-צבאיות, מחו היום (שלישי) בצהריים ברחבת מוזיאון תל אביב לאמנות, נגד כוונתה של התזמורת הקאמרית הישראלית לנגן יצירה של המלחין הגרמני ריכרד וגנר, במסגרת הופעה בביירוית' שבגרמניה. המפגינים קראו קריאות "אוי לבושה!" ו"לא תומכים בוגנר", ונשאו שלטים עליהם נכתב בין היתר: "הקאמרית מנגנת ואגנר. 6 מיליון לא מנויים אבל מי סופר אותם?" ו"נגנו יודן, נגנו".

אחד ממארגני ההפגנה הוא ראש המדרשה למנהיגות חברתית תבור בנצרת עלית, עמיחי שיקלי, שטוען כי המחאה החלה מהידיעה שניצולי השואה מתנגדים להופעה. "הם הלכו וביקשו ועל אפם ועל חמתם הלכו ועשו את הדבר הזה", הוא אומר. שיקלי מסביר שלפשעי השואה נדרש רקע, תרבותי ואידאולוגי "וגנר היה דמות מפתח בזה. אנחנו היום תופסים מוזיקה קלאסית כמשהו של פנסיונרים אבל וגנר היה היום כמו איימי וויינהאוס, ויותר".

ורדה, מתנדבת מהשומר הצעיר, מחזיקה שלט "די לתסמונת שטוקהולם", סיפרה שהגיעה להפגין "כי אני חושבת שזה מטומטם שתזמורת ישראלית יהודית הולכת לנגן יצירה של מישהו שפשוט שונא אותנו, וחושב שהתרבות שלנו צריכה להיות מושמדת. אז ללכת לנגן בפסטיבל לכבודו? אין גבול לטמטום".

הפגנה נגד נגינת יצירותיו של וגנר בגרמניה, יולי 2011. שי אוקנין
גם וגנר היה פעם איימי וויינהאוס. הפגנה נגד נגינת וגנר בתל אביב/שי אוקנין

שיקלי יוצא גם נגד עצם השתתפותה של התזמורת בפסטיבל, שלטענתו היה אהוד מאוד על בכירי הרייך השלישי. "זה פסטיבל שאני חושב שגוף ציבורי, ישראלי, יהודי אין לו מה לחפש שם. זה משהו שמעורר שאט נפש, ובעייני זו הכחשת שואה-לייט", הוא אומר.

ואתם חושבים שמישהו יקשיב לכם?

"לי זה לא כל כך שינה כשהחלטתי לבוא לפה", אומרת ורדה, "אני אומרת את דעתי, וזה נכון שיש עכשיו המון, המון הפגנות חברתיות וקצת נקעה נפשם של אנשים וגם זו שעה שקשה לאנשים להגיע, אבל זו דעתי". שיקלי מוסיף, "זו לא הפגנת המונים אבל אנחנו פה בשם האנאלפביתים שלא יודעים היסטוריה, ושם האנשים שיודעים אבל אין להם כח לבוא ולהפגין, ואלו הם ניצולי השואה, שאני בטוח שמזועזעים מזה".

הפגנה נגד נגינת יצירותיו של וגנר בגרמניה, יולי 2011. שי אוקנין
הפגנה נגד נגינת יצירותיו של וגנר בגרמניה, יולי 2011/שי אוקנין

אזרחים קשישים שעוברים בסמוך מעודדים את המפגנים בשמש הקופחת. ומה הם מצפים שיקרה? "אנחנו קוראים לכל המנויים בקאמרית לבטל את המנוי כמחאה על הבושה שתזמורת ישראלית מנגנת בפסטיבל וגנר בעיר הולדתו", אומר ראש המדרשה למנהיגות חברתית בתל אביב, יובל כאהן, "הטענות שלנו הם קודם כל לתזמורת הקאמרית. אנחנו קוראים למנהל הקאמרי להתפטר. קוראים גם לשרת התרבות להתערב. אני מקווה שלפחות חמישים אחוז מהמנויים של הקאמרית יבטלו את המנוי. כשדניאל בירנבוים ניגן וגנר עשו עליו חרם, הכנסת החרימה אותו, אז המנויים צריכים ללמד את התזמורת דרך הכיס שיש גבול למה שאפשר לעשות".

את תגובת התזמורת הקאמרית לדברים לא ניתן היה להשיג עד מועד פרסום הכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully