וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תזמורת ישראלית מנגנת ריכרד וגנר - מהלך היסטורי"

שני גורקביץ'

26.7.2011 / 21:26

סקירה של העיתונות העולמית מגלה שמופע התזמורת הקאמרית בגרמניה הערב עורר עניין רב, אולי אפילו רב יותר מאשר בארץ

הופעתה של התזמורת הקאמרית הישראלית הערב (שלישי) בגרמניה, בעיירת הולדתו של המלחין ריכרד וגנר, עוררה סערה בארץ. היו אפילו מי שיצאו להפגין נגד התזמורת שהחליטה לנגן יצירה של המלחין החביב על הנאצים, למרות הטאבו החברתי הגדול. המהלך השנוי במחלוקת עורר סקרנות גדולה ותפס את תשומת ליבם של כלי תקשורת רבים בעולם.

"תזמורת קטנה מנגנת יצירה קטנה בעיירה קטנה בגרמניה. אתם עשויים לחשוב שזה ממש לא נושא לכותרות מסביב לעולם", כותב מרטין קטל בגרדיאן הבריטי. מדובר בטור דעה העוסק בוגנר, ישראל ובחשיבות המופע הערב. "ריכרד וגנר לא היה אלים. זה בנאלי לומר שהמוזיקה שלו מקדמת אנטישמיות, אבל הופעת התזמורת הקאמרית הישראלית בביירוית' חשובה", כתב.

ריכרד וגנר. Hulton Archive, GettyImages
הופעה חשובה. ריכרד וגנר/GettyImages, Hulton Archive

כתבה נוספת בגרדיאן נפתחה בכותרת "ריקוד עם השטן: תזמורת ישראלית בביירוית'". "הכרטיס החם בבירוית' ביום שלישי לא יהיה ' Die Meistersinger ' בפסטיפילהוס, אלא מופע תזמורת בסטאדטל הפחות רשמי", המשיך כתב הגרדיאן סטיבן מוס. "זאת בהנחה שהתזמורת הקאמרית הישראלית תמשיך עם הקונצרט שלה, כה עוצמתית היא המחלוקת שעורר ביקורה למקום בו שלטי הרחובות מכריזים כי זו עיירתו של וגנר".

נראה שהנושא עניין מאוד את הבריטיים כיוון שמדור המוזיקה הקלאסית של הטלגרף הבריטי הקדיש לא פחות משלוש כתבות לנושא, אחת סקרה את הקונצרט לפני שאירע, השנייה סיכמה את ההיסטוריה של המחלוקת המוזיקלית בארץ והשלישית בחנה את "האובססיה של היטלר עם וגנר".

התזמורת הישראלית הקאמרית מנגנת וגנר בגרמניה. AP
מנגנים וגנר בגרמניה. התזמורת הקאמרית הישראלית/AP

"מהלך היסטורי ושובר טאבו"

"תזמורת ישראלית שוברת טאבו ומנגנת יצירה של וגנר בביירוית'", קראה כותרת לה סגונדה בצ'ילה. כתבי העיתון כינו את המהלך "היסטורי" והגדירו את היצירה שנבחרה כ"יצירה החשובה ביותר במוזיקה הקלאסית הגרמנית, ואחת החשובות ביותר בזו האירופאית".

גם באיטליה, הודו וברזיל דיווחו על הקונצרט. רוב הדיווחים בעולם התבססו על סוכנות הידיעות AP שסיפרה כיצד "כ-700 צופים בביירוית', עיירתו של וגנר, הריעו בסערה לתזמורת הקאמרית הישראלית בעת ש-34 נגניה סיימו את הקונצרט שלהם עם ה'Siegfried Idyll', והפכו לאנסמבל הישראלי הראשון שניגן יצירה של וגנר בגרמניה".

סוכנות הידיעות ציינה עוד כי הקונצרט נפתח בנגינת "התקווה", ובנגינת יצירות של גוסטב מאהלר ופליקס מנדלסון שנאסרו על ידי הנאצים. "כמה מאיתנו בכו, זה היה רגע מאוד הסטורי", אמר מנהל התזמורת, ערן הרשקוביץ, לכתב הסוכנות. "לפני 60 שנים הרגו אותנו היהודים פה, לפני 60 שנים זו הייתה עיר חומה והיום הדגל שלנו מונף ברחובות".

לעומת זאת, רשת CBS האמריקאית ציינה כי "למרות האיסור, התזמורת הישראלית ניגנה ואגנר", והוסיפה ביקורת מצד איגוד ניצולי השואה האמריקאי וצאצאיהם שכינו את הקונצרט: "נטישה מבישה של ההזדהות עם אלו שסבלו זוועות שלא יתוארו על ידי נושאי דגלו של וגנר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully