וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק הימן בפרויקט "התעוררות": "להרבה אנשים קשה להכיל את המחאה"

שני גורקביץ'

11.8.2011 / 14:07

במסגרת פרויקט הדוקו החברתי "התעוררות", בחר ברק הימן לתעד את הפנתר השחור ראובן אברג'יל. שם, הוא הבין שגם במחאה החברתית יש פערים. ראיון

בטלוויזיה, ברשת, בתקשורת ובכל שיחת סלון, אפשר לדבר רק על שני נושאים: המחאה – והמחאה החברתית. מחאת האוהלים, מחאת הדיור, מחאת העגלות והמחאה בלונדון, העימותים, הדיונים, העצרות וההופעות משודרים בשידור ישיר וזמינים באופן מידי לצפייה ברשת. בתוך זה, התגייס ערוץ yes דוקו עם פרויקט "התעוררות", במסגרתו במאים דוקומנטריים בולטים יוצרים סרטים קצרים אודות, כמה מפתיע, המחאה. בתוכם, יצר ברק הימן את "חצר אחורית" (הערב, 21:00), סרט אודות הפנתר השחור ראובן אברג'יל ותפקידו במחאה החברתית הנוכחית.

"מדובר בפרויקט גרילה עם במאים רציניים, שעשו הרבה דברים בחיים שלהם, שפשוט לקחו מצלמה ויצאו לצלם בהר מירון, בג'סי כהן בכל מיני מקומות שיש בהם מחאה, וכל אחד מביא את נקודת המבט האישית שלו והם עושים את זה עכשיו, ולא בעוד שנתיים", אומר הימן.

ובכל זאת, מה שונה?

"מה שמדהים בפרויקט הזה הוא שהקהל לא צריך לחכות לפרספקטיבות ולתובנות, הוא כאילו אומר 'תנו לנו את המציאות עכשיו בפרצוף', ולבמאים אין זמן להתפייט על כל פריים. למרות זאת, כשמדובר בבמאי דוקומנטרי אתה מקבל מן זווית פחות מוכרת על המציאות המאוד מוכרת. אם אדם מאפשר לך להסתכל על המציאות שניים-שלושה סנטימטרים הצידה אתה צריך להודות לו, ומיד לרוץ לעשות על זה סרט, כדי שעוד אנשים יוכלו לראות את זה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוא היה שם קודם. ראובן אברג'יל בסרטו של הימן/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם הימן עצמו הוא לא בדיוק יוצר משועמם; את "חצר אחורית" יצר בין השתתפות בפסטיבל לבין עריכת סדרת טלוויזיה שיצר, אבל את אברג'יל, היה חשוב לו לתעד: "ליוויתי אותו מההפגנה ביום שבת, כשהוא הנהיג תהלוכה מאוד נדירה של יהודים משכונת התקווה וערבים מיפו", מספר הימן הנרגש. "הוא אמר להם 'כולנו דפוקים, כולנו מקופחים בואו נתהלך ביחד'".

"בסרט רואים את אברג'יל כשהוא מסביר לי קצת על האמביוולנטיות שלו ממחאת האוהלים הזאת, שהוא מקווה שהיא תצליח ותסחוף אבל מצד שני ליבו קצת נחמץ בקרבו, כי זו המהפכה שהוא מנהיג כבר 40 שנה, בכל רחבי הארץ, ואף אחד לא הקשיב לו והתקשורת לא פרסמה, ופתאום פה ברוטשילד התקשורת מפמפמת", ממשיך הימן. "למחרת הם הלכו להפגין מול משרדי חברת עמידר, ובדיוק תוך חמש דקות הגיעו שוטרים עם אלות וקסדות ורובים ועצרו עשרה אנשים, והוא בכללם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא צריכה להבין בכלכלה. דפני ליף/מערכת וואלה!, צילום מסך

הימן מספר על משפט שאמר אברג'יל לשוטרים במהלך אותה הפגנה מול משרדי חברת הבנייה. "הוא אמר 'הלו, נתתם לאנשים של תל אביב לחסום עיר שלמה ולא עשיתם כלום, אלא פיארתם והיללתם אותם, ופתאום אנחנו, שבאים מהחצר האחורית ובאמת קשה לנו, ואתם לא מגלים את אותה מידת סבלנות, ועוצרים אותנו תוך ארבע דקות'. יש משהו במה שהוא אומר זה חזק וכואב זו התייחסות שונה לה שקורה ברוטשילד".

ואיפה אתה במחאה?

"אני מאוד מאוד בעד זה, אני מתרגש מזה ושמח מזה. אני הולך לשם הרבה, אבל מבין שלהרבה חלקים בחברה ישראלית, בעיקר המוחלשים והמדוכאים, לא קל בהכרח להכיל את המחאה כפי שהיא, ויש להם עניין מאוד גדול שאברג'יל הוא מייצג המאוד מובהק שלו, להגדיל להעמיק ולהרחיב את מעגלי המחאה".

ואיך אתה מתייחס למנהיגי המחאה הנוכחיים, ביחס לאברג'יל. עליהם אי אפשר לומר שהם לא נחמדים.

"יש כאלו שכועסים על זה שאין לאנשים האלה רשימת דרישות מדויקת. מה, דפני ליף אמורה לתת תשובות על איך לנהל את תקציב המדינה? מה, היא למדה כלכלה? התפקיד שלה ואני מעריץ אותה על זה שהיא הצליחה להוציא עשרות אלפי אנשים לרחובות שאומרים שמספיק להם. היא לא אמורה להגיד להם איך לנהל את המדינה, היא רק מראה שמשהו לא בסדר".

"התעוררות": צפו בכל הסרטים ששודרו עד כה

yes דוקו: הפייסבוק

מחאת האוהלים ממשיכה להסעיר את ישראל

דברו על המחאה בפייסבוק של וואלה! תרבות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully