וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהו המורה הקולנועי הגדול ביותר?

מרט פרחומובסקי

27.8.2011 / 6:04

המורים הקולנועיים, מ"הארי פוטר" ועד "ללכת שבי אחריו" תמיד היו סקסיים וחכמים יותר מאלו שהכרנו בבית הספר. עם עליית "מורה רעה" החלטנו להכריע - מי המורה הגדול מכולם?

כמה שאנחנו אוהבים סיפור חניכה טוב בקולנוע, זה שבו תלמידים פראי אדם אך בעלי פוטנציאל, לומדים לגלות כנגד כל הסיכויים את הכשרונות הנסתרים שלהם. הסיפורים האלה, של האנדרדוג שהופך לסופר-דוג הם סוחטי דמעות מובטחים, שגורמים לנו לקוות שאולי גם מאיתנו בסוף ייצא משהו. בשביל שזה יקרה, כל מה שצריך זה מורה טוב-מורה לחיים, שיראה את הגאונות המפעמת בנו וידע לתעל אותה לכיוונים טובים.

מעטים הם המורים בחיים האמיתיים, שיש להם סקס-אפיל כמו למורים קולנועיים - כי שם הם תמיד יודעים הכי טוב, מקריבים את טובתם האישית כדי להילחם בממסד האטום ובסוף גם משנים חיים של אנשים. כלומר, בדיוק ההיפך מרוב המורים שלנו יצא להכיר בתקופת בית הספר שלנו. לרגל יציאתו לאקרנים של "מורה רעה", בכיכובה של קמרון דיאז, קבלו את טורניר המורים הגדול, שבסופו ייבחר המורה הקולנועי האולטימטיבי.

שלב הניפוי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מורה טוב, מורה חייזר. יודה מתוך "מלחמת הכוכבים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקולנוע מלא בדמויות של מדריכים רוחניים, מפקדים בצבא, מורים פרטיים ועוד כהנה וכהנה וריאציות על דמות המורה הקלאסי. לטובת מיקוד הטורניר, נאלץ להיפרד מהם בלב כבד כבר בשלב הזה. אז לך לך לשלום, יודה מסרטי "מלחמת הכוכבים", החייזר הירוק הכי חכם בגלקסיה. אמנם בזכות אימוני הכוח שלך לוק סקייווקר הצליח להביס את האימפריה, אבל אתה לא מספיק מורה בשביל הטורניר שלנו.

כנ"ל לגבי המורה לקרטה מיסטר מיאגי מ"קרטה קיד", השוטרגנן ג'ון קימבל (ארנולד שוורצנגר) מ"שוטר בגן ילדים", מאמן האגרוף הקשיש מיקי מ"רוקי", והמורה לפסנתר אריקה (איזבל הופר) מ"המורה לפסנתר". כולן דמויות חינוכיות מקסימות, אבל לא באמת מורים בהגדרה המקובלת. עצוב, אך הכרחי. ועכשיו לטורניר הגדול.

רבע גמר 1

טורניר המורים. imdb
הכי מגניב מול הכי ערכי. סוורוס סנייפ מ"הארי פוטר" פרנסואה מארין מ"בין הקירות". אילוסטרציה/imdb

סוורוס סנייפ מסרטי "הארי פוטר" (אלן ריקמן) נגד פרנסואה מארין מ"בין הקירות" (פרנסואה בגודו)

סנייפ הזומם של אלן ריקמן הוא אולי הדמות הכי מגניבה מסרטי "הארי פוטר", משום שהוא יודע לעשות קסמים ויש לו צד אפל. בקיצור, הכי רחוק מדמות המורה המשמים, שאנחנו מכירים אותה מהיום יום. פרנסואה מארין מ"בין הקירות", זוכה פסטיבל קאן ומועמד לאוסקר, הוא מצד שני אחד המורים הכי אמיתיים בתולדות הקולנוע. לא פלא, היות ופרנסואה בגודו, מי שמגלם אותו בסרט, משחק בעצם גרסה של עצמו בסיפור האישי שלו. אבל אין מה לומר, בהתמודדות בין פנטזיה למציאות, הפנטזיה לוקחת בגדול.

המנצח: סוורוס סנייפ

רבע גמר 2

טורניר המורים. imdb
נוער עבריין נגד סאמר סקול לואן ג'ונסון מ"סיכון מחושב" מול פרדי שופ מ"קיץ 1987". אילוסטרציה/imdb

לואן ג'ונסון מ"סיכון מחושב" (מישל פייפר) מול פרדי שופ מ"קיץ 1987" (מארק הרמון)

את "סיכון מחושב" הגרוע, שבו מורה משקיענית מצליחה כנגד כל הסיכויים עם כיתה בעייתית בשכונת מצוקה, כולם משום מה זוכרים. את "קיץ 1987" המדליק, שבו מורה להתעמלות עצלן מקבל על עצמו ללמד בקיץ כיתת לא יוצלחים במקום לצאת לחופש, כולם משום מה שכחו. אולי זה קשור לעובדה שבאחד מהם כיכבה מישל פייפר בשיא יופייה הבלונדיני, בעוד שבשני הופיע מארק הרמון (מי?). אנחנו, בכל אופן, נלך עם הרוב.

המנצחת: לואן ג'ונסון

רבע גמר 3

טורניר המורים. imdb
קרב האציליים. ג'ון קיטינג מ"ללכת שבי אחריו" מול מארק ת'קרי מ"לאדוני באהבה". אילוסטרציה/imdb

ג'ון קיטינג מ"ללכת שבי אחריו" (רובין וויליאמס) מול מארק ת'קרי מ"לאדוני באהבה" (סידני פואטייה)

שניים מהמורים הכי אציליים בתולדות הקולנוע מגיעים לקרב ראש בראש. ת'קרי הוא המהנדס השחור שמנסה למצוא דרך אל לבם של בני נוער פוחזים ממעמד הפועלים בלונדון, ומלמד אותם להתנהג כמו מבוגרים. קיטינג הוא המורה המגניב והמורד, שמעודד את תלמידיו בבית ספר שמרני לצאת מהנורמות ו"לתפוס את היום". אנחנו כמובן נלך עם הלוחם נגד הממסד ולא עם הקונפורמיסט, ולא רק בגלל שאנחנו אוהבים את רובין וויליאמס יותר מאת סידני פואטייה.

המנצח: ג'ון קיטינג

רבע גמר 4

טורניר המורים. imdb
אין תפקידים קטנים. מיס סטאבס מ"לחנך את ג'ני" מול המורה לאוניד מ"אלכס חולה אהבה". אילוסטרציה/imdb

מיס סטאבס מ"לחנך את ג'ני" (אוליביה וויליאמס) מול המורה לאוניד מ"אלכס חולה אהבה" (לאוניד יופיטר)

ברוכים הבאים לקרב בין דמויות המשנה. היא בריטית רצינית, טובת לב ומלאת כוונות טובות, שעוזרת לג'ני, גיבורת הסרט, לעשות בחירות נכונות בחייה. הוא – אחת מדמויות הקאלט הפרועות של הקולנוע הישראלי, שאין ילד שלא יודע לצטט. אז מי אתם חושבים שהולך לקחת בקרב הזה?

המנצח: המורה לאוניד

חצי גמר 1

טורניר המורים. imdb
הבלונדינית מול המכשף האפל. אילוסטרציה/imdb

סוורוס סנייפ מול לואן ג'ונסון

לואן ג'ונסון היתה צריכה אמנם להתמודד ב"סיכון מחושב" עם תלמידים חמושים באקדחים, אבל סנייפ לעומתה התמודד לאורך לא פחות משמונה סרטים עם תלמידים חמושים במטות קסמים ושיקויים קטלניים. משום מה, התחושה היא שהוא עבד קצת יותר קשה.

המנצח: סוורוס סנייפ

חצי גמר 2

טורניר המורים. imdb
לכל אחד מהם היה מוטו לחיים, מוצלח יותר או פחות. אילוסטרציה/imdb

ג'ון קיטינג מול המורה לאוניד

"קארפה דיאם" של קיטינג מול "בחורות עירומים זה כולרה" של לאוניד. ללא ספק אחת הבחירות הקשות. הלב אומר לאוניד, אך הראש מתעקש קיטינג. בכדי שלא יסקלו אותנו באבנים, הפעם נלך עם הראש.

המנצח: ג'ון קיטינג

הגמר הגדול

טורניר המורים. imdb
מלחמת בני האור בבני החושך. אילוסטרציה/imdb

ג'ון קיטינג מול סוורוס סנייפ

הקרב של האור מול האופל, של כישוף מול האמונה הכנה ברוח האדם. אפילו שבמדד המגניבות סנייפ לוקח בגדול, לא נוכל לתמוך בערפול האידיאולוגי שהוא מייצג בימים המהפכניים האלה. קיטינג הוא המורה הכי טוב שאפשר לחלום עליו, מורד בממסד המאובן ומקור השראה אדיר לתלמידיו. שלא לדבר על העובדה שרובין וויליאמס נותן שם את אחת מההופעות הטובות שלו אי פעם.

מנצח הטורניר: ג'ון קיטינג מ"ללכת שבי אחריו"

סייע בהכנת הכתבה: עדן גוריון

"מורה רעה": איפה ומתי רואים את הסרט?

חשבתם על עוד מורים קולנועיים ענקיים? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully