וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 למותו של יוסי אלפנט: ורד קלפטר מתגעגעת

ורד קלפטר

6.9.2011 / 8:46

במלאת 20 שנה למותו של יוסי אלפנט, המוזיקאית ורד קלפטר שעבדה איתו עדיין לא מסוגלת להרפות מהרוקר שנחת כאן מכוכב אחר וגם: מדריך היכרות עם האגדה

האזינו לשירי יוסי אלפנט מהאוסף "אוספ אלפנט" שעלה לרשת.

"יוסי Hey,

כל כך הרבה פעמים רציתי לכתוב לך, לדבר איתך, מאז כל השנים הרבות האלו שאתה לא כאן איתנו. עברו עשרים שנה, אתה מאמין?

אני לא. כל כך הרבה פעמים במשך השנים שחלפו חשבתי עליך, נזכרת בכל מיני אפיזודות ואימרות שלך, כל כך שנונות ומצחיקות. אני זוכרת כשראיתי אותך בפעם הראשונה באולפני די.בי הישן, אז בדיוק גיל (סמטנה) ואני הכרנו, ובאתי לבקר אתכם באולפן, ראיתי איזה טיפוס שלא הבנתי מאיפה נחת עלינו היצור הזה. היית כל כך אחר, עם הבגדים הניו יורק לונדון שלבשת, חולצה משובצת שחור לבן. מכנסיים שחורים צמודים, חגורת כסף מדהימה וטבעות כסף, שלא לדבר על התספורת 200 וואט המפורסמת שלך.

וואו, אמרתי לעצמי, ככה באמצע היום הוא מתלבש אפילו לא איזה לילה אפל בפינגווין. ואז בנוסף לכל הלוק המתוקתק הזה, אתה זורק איזה מבט סורק (לפחות סי.טי), מי החברה החדשה של גיל סמטנה (היה נדמה לי שגיל קיבל אישור). ומה שהכי עשה לי את זה, זה איך שניהלת את כל ההפקה המוזיקלית באולפן, "עיר מקלט" של אהוד והפליטים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"היית שד משחת" יוסי אלפנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

היית שד משחת. היית כל כך מדויק וידעת בדיוק מה שאתה רוצה לשמוע, אמרתי לעצמי, עם הבנאדם הזה אני רוצה לעבוד. אני זוכרת שהבאתי אותך פעם ראשונה להרכב שלי, הם לא ידעו איך לאכול אותך, עם הקול הצרוד הזה שהיה לך כשהיית מתלהב.

אבל לא היה עליך. ואז ביום בהיר אחד, אני זוכרת את זה כאילו זה קרה היום, צלצל הטלפון וקוטנר אמר לי שאתה איננו, שקרסת על הבמה בלוגוס. התיישבתי על הכיסא, לא קולטת את זה בכלל, וכשיצאו ללוות אותך בפעם האחרונה ירדתי למונית שאספה את החברים שלך, ורציתי לומר תמסרו ד"ש ליוסי. כי אין דבר כזה שאתה לא כאן.

אתה יודע משהו, יוסי? בשבילי אתה תמיד כאן, תמיד אני חושבת איך אתה היית נוגע בשיר הזה והזה, מה יכולת לעשות ולהוסיף לנו במשך כל השנים האלו. תמיד תישאר צעיר יפה תואר, רגיש ומוכשר כל כך. בשבילי, ובשביל כל אלו שאהבו אותך. אני בטוחה שאתה מהמקום שם למעלה, רואה ושומע, יודע שתמיד תהיה בלבנו ובמחשבותינו.

נתראה בקרוב בבארבי, אה?

מבוא ליוסי אלפנט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השתתף באלבום הבכורה הטוב ביותר בישראל. יוסי אלפנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

*יוסי אלפנט נולד ברמת גן בשנת 1959. לאחר שהשתחרר מצה"ל, בו שירת כמתנדב (עקב מחלת לב), נכנס אלפנט לעולם המוזיקה כשהוא מושפע עמוקות מצליל הפוסט-Pאנק שהגיע ממנצ'סטר שבאנגליה מצד אחד ומניו יורק מצד שני. יחד עם חברו, עופר הררי, הוא הקים את להקה רטורית (1983), בה הקליט את שירו המפורסם ביותר, "סדר יום", לצד שירים כמו "שומר אריות" ו"טריק מיפן". במקביל הפעילו השניים את ההרכב Undertaker Contractor.

*בשנת 1984 נסע אלפנט לניו יורק עם חבר אחר ללהקה רטורית, מוסה נחמיאס. השניים הקליטו שם תחת השם "Room 101", מתוכו בלט שיר הגעגועים הכואב "Homeplace Is Coming". אלפנט נשאר בניו יורק לאחר שנחמיאס עזב ועל פי מקורות שונים, שם החל להשתמש בסמים קשים.

*בשנת 1986 חזר אלפנט לישראל ושב לשתף פעולה עם מכר מהעבר, אהוד בנאי. תחילה, אלפנט השתתף בהפקה המוזיקלית, בנגינה ובשירה של "מאמי", שהיוותה את הבסיס ללהקת הפליטים של בנאי. אלפנט ביצע בו את "הפאב" המפורסם ואת "המלחמה".

*בשנת 1987 השתתף אלפנט באלבום המופת "אהוד בנאי והפליטים", אלבום הבכורה הטוב ביותר בתולדות המוזיקה הישראלית. נגינת הגיטרה של אלפנט הפכה לסימן ההיכר של האלבום, מהריף של "זמנך עבר" דרך קריאת ה"לך אלפנט!" המפורסמת של בנאי ב"עיר מקלט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלבום הבכורה שלו יצא רק לאחר מותו. עטיפת האלבום "אוספ אלפנט"/מערכת וואלה!, צילום מסך

*לאחר ההופעות עם הפליטים ואיחוד עם להקה רטורית, אלפנט פנה לפרויקט הבא: להקת למה פיל, על שם כתיב שמו באנגלית – Y.Elephant. המפיק ניצן זעירא, הבעלים של חברת נענע דיסק, ערך באותה שנה מופע התרמה למענו כדי לנסות ולגמול אותו מסמים.

*ב-1990 אלפנט פעל עם להקת האחים המכוערים והלחין שיר לגידי גוב, "ענן מאושר". במקביל המשיך לעבוד על חומרי סולו שלו. כמו כן, הפיק אלפנט את הזמרת ליליה ולהיטה "הרווח שבין הגבר לחולצה".

*ב-1991 הפיק אלפנט את "שינויים בהרגלי הצריחה", אלבום הפריצה של החברים של נטאשה וזה שהצליח להפוך את הקסם האטום של אלבומם הראשון ללהיטים שעברו את הזרם המרכזי.

*אלפנט נפטר ב-6 בספטמבר 1991 לאחר שליבו קרס לפני הופעה במועדון הלוגוס. שנה לאחר מכן נאספו חומריו לאלבום סולו ראשון ויחיד שלו, "אלפנט" וחמש שנים לאחר מכן יצא המקור המרכזי לחומריו כיום, האוסף הכפול והמצוין "אוספ אלפנט" שיצא בנענע דיסק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יוסי אלפנט יחד עם "אהוד בנאי והפליטים" מתוך הסרט "חייב לזוז"/מערכת וואלה!, צילום מסך

*מי שיאזין היטב, ישמע את החיבה העמוקה מאוד של אלפנט לשירים ספציפיים שהשפיעו עליו: "סדר יום" למשל, בנוי על אותם מהלכים של "Gut Feeling" של Devo; "רחוב 60 (נגע)" שואל הוקים מ-"Ceremony" של ניו אורדר ומ-"Just Like Honey" של ג'יזס אנד מרי צ'יין ואפילו "זמנך עבר" דומה למדי ל-"Don't Fear The Reaper" של Blue Oyster Cult.

*בשנת 2001 נערך ערב מחווה מרשים למדי לאלפנט בשם "איך כש..." בו התאחדו פורטיסחרוף וכן להקת הפליטים ללא אלפנט, לצד הופעות של יובל בנאי ושלומי ברכה ממשינה, מאור כהן ועוד. סחרוף אף כלל את הביצוע ל"באים אותך לקחת" באלבום ההופעה שלו והערב עצמו הפך לבוטלג מבוקש.

*לצד הערב הזה כמעט ולא הוקלטו קאברים רשמיים לאלפנט, מלבד מוניקה סקס שהקליטה את "שומר אריות" לאלבומה השלישי, "חיות מחמד" ודניאל זילברשטיין, זמר פופ כושל, הוציא כסינגל את "סדר יום".

*ב-2010 יצא הסרט "חייב לזוז" של אבידע לבני אודות הקלטות האלבום "אהוד בנאי והפליטים" ובתוכו חלק מרכזי שהוקדש לאלפנט, עם גילויים חדשים על מצבו הקשה בזמן ההקלטות וסיבוב ההופעות שנלווה לו.

*ב-22 בספטמבר ייערך במועדון הבארבי בתל אביב מופע מיוחד לזכרו של אלפנט בהשתתפות אהוד בנאי, ברי סחרוף, שלומי ברכה ויובל בנאי, חברים של אלפנט ללהקה רטורית, ארז לב ארי, מיכה שטרית ואמנים נוספים.

בואו לספר לנו בפייסבוק איזה שיר של יוסי אלפנט הכי אהבתם

אהוד בנאי וברי סחרוף יערכו מופע מיוחד לזכרו של יוסי אלפנט

אהוד בנאי נזכר ביוסי אלפנט: צפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully