וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צבא העם" של חיים יבין: התשובה לרוני דניאל

עינב שיף

28.9.2011 / 6:00

פרק הבכורה של "צבא העם", הסדרה של חיים יבין על הקשר בין ישראלים וצה"ל, לא גילה דבר חדש בנושא המרתק, אבל לפחות היה מאוזן יותר מרוני דניאל. גם זה משהו

"צבא העם", הסדרה הדוקומנטרית של חיים יבין על הקשר בין ישראלים וצה"ל, היא סדרה דוקומנטרית חשובה בעצם עשייתה ובעצם חשובה מסך הבעיות שלה – ויש לה כאלו, כפי שיורחב בהמשך. היא סדרה חשובה כיוון שבכל יום שישי יושב רוני דניאל לצדו של יאיר לפיד ומרצה בפני עם ישראל שאסור לקצץ בתקציב הביטחון, שכולם חייבים לשרת ושהטורקים יכולים להתמרח ברחת לוקום לפני שישראל תתנצל בפניה. "צבא העם" היא סדרה חשובה כי בפעם האחרונה שאיש חדשות ניסה לעשות סרט דוקומנטרי על צה"ל, זה היה אותו רוני דניאל שעשה את "בה"ד 1", שיר הלל לממסד הצבאי שאלמלא נעשה ברצינות תהומית, אפשר היה לראות בו מחזה של חנוך לוין או את המערכון המיתולוגי של החמישייה הקאמרית "בוא, תתגייס לצבא".

יבין, שבסופו של דבר יודע שהוא נציג הממסד הישן שסומך על צה"ל בעיניים עצומות אבל בכיף היה רוצה עולם ללא מחסומים, הרשה לעצמו בפרק הראשון של צבא העם לספוג כמות אינסופית של קלישאות, כדי להוכיח שהוא לא רוני דניאל: הוא עובר בין ארגוני סירוב מימין ומשמאל, תיכונים פרו-קרביים מצד אחד ועירוני א' מצד שני, כדי לשמוע את מה שהוא שמע במשך אלף שנות הגשתו את החדשות.

אלא שבכולם יבין מתפקד כפרקליטו של השטן ומציב בפניהם את החשיבה ההפוכה – כדי לספוג עוד קלישאות, אבל לפחות הכל מונח על השולחן: הימנים יסרבו לפנות יישובים, השמאלנים לא יילכו לקרבי, מרים פרץ שולחת עוד שני ילדים לקרבי אחרי שאיבדה כבר שניים, לא יהיה שלום אף פעם. 47 הדקות של פרק הבכורה בסדרה חולקו שווה בשווה בין הנרטיבים. אצל רוני דניאל זה נגמר ב-10 דקות וצווחה על ערד ניר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אה, תסלח לי מאוד - צנחנים לא בוכים. רוני דניאל ב"אולפן שישי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל פרק הבכורה של "צבא העם" לא חסר בבעיות. כמובן, אין באמת אדם שיכול לבקר עיתונאי בסדר הגודל של יבין, אבל בכל זאת – לא ברור למה בסדרה שבה ברור שיבין אינה הנושא שלה, הוא מתעקש להציב את עצמו במרכז עם קריינות בגוף ראשון וכמובן, הפריים הקבוע ביצירותיו בו הוא מצולם עם מצלמת הווידאו מצלם מרואיינים. בנוסף, גם רמת התסריט והקריינות מלאת הפאתוס מאטות את קצב העריכה המצוין. בגיל 79, חיים יבין יכול היה להסתפק בשאלות הנכונות והקשות שהוא שואל, במקום משפטי סרק כמו "קולה של X לא מרפה ממני".

בנוסף, פרק הבכורה של הסדרה הניב ציטוטים חזקים ומעולים, אבל נדמה שלא נאמר בו שום דבר מחדש באמת שיכול להסביר את הקשר הגורדי וההיסטורי בין צה"ל ובין ישראל. כי בעצם - די ברור מה יגידו בתנועות פרופיל חדש מחד והאיחוד הלאומי מאידך, וכדי לדעת שמיכאל בן ארי רוצה למחוק שכונות פלסטיניות, לא היה צורך בסדרה תיעודית בערוץ 2. אפילו מהדורת מבט של 21:00 תספיק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אני ואני ואני ואני. חיים יבין מצלם כמובן ב"צבא העם"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לכן, שני הפרקים הבאים ב"צבא העם", שעתידים לעסוק בשאלה מי משרת בצה"ל ובתקציב הביטחון – סוגיה בוערת בימי הצדק החברתי, יכריעו האם הסדרה תהיה חשובה גם בשל תוצריה או רק בעצם עשייתה. יבין מגיע לנושא רעב ומודאג באמת, וגם אם הוא לפעמים שואל שאלות של 2008, משפטיה של מרים פרץ הם משהו שכל נער עד גיל 18 חייב לראות, לשמוע ולהחליט מה הקשר שלו לצה"ל. ל"צבא העם" יש את הפוטנציאל להיות רגע מכונן ביחס התלותי, האובססיבי והמסרס שבין צה"ל למדינה אותה הוא נועד לשרת. ממלכודת רוני דניאל הסדרה כבר הצליחה להתחמק, עכשיו היא צריכה גם להגיד משהו חדש.

"צבא העם" - חיים יבין מתעמת עם מרים פרץ

"צבא העם" - צפו בתמונות מההשקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully