וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"א' תחסל אותם" על פרשת קו 300: סרט חשוב ומצוין

עינב שיף

2.10.2011 / 7:20

"א', תחסל אותם" אודות פרשת קו 300 מפיח חיים בפרשה החמורה והמטרידה הזו, וגם מספק חומר מצוין לסרט האקשן שחייב לקום מתוכה

"קו 300" היא פרשה שכבר מזמן היתה אמורה להפוך למותחן ישראלי משובח, עם סיכוי מעולה להימכר לארה"ב ולהפוך לשובר קופות בכיכובם של שחקנים כמו אל פאצ'ינו וברוח הסרט "ג'יי אדגר" שמתקרב אלינו – גם ליאונרדו דיקפריו בא בחשבון. הפרשה, שבמרכזה חיסול לא חוקי של שני מחבלים כפותים בידי השב"כ בהוראת ראש השירות, זכתה עד היום לטיפול דרמטי מצוין בדמות הסדרה "קו 300" שיצרו האחים ברבש עבור הערוץ הראשון, אבל למרות שהיא לגמרי עומדת במבחן הזמן (נסו לתפוס אותה בשידורים חוזרים מדי פעם, כשהרוח נחה על רוממה), היא התבססה על חומרים מוגבלים למדי – ספרו של יחיאל גוטמן, "טלטלה בשב"כ" וכמובן הכישרון לדרמות של האחים ברבש.

"א', תחסל אותם", סרטם הדוקומנטרי של גידי וייץ ונדב עשהאל (ערוץ 10, ראשון), שנתמך גם בכתבה מצוינת במוסף הארץ בסוף השבוע האחרון, הוא נקודת הבסיס לסרט העלילתי שחייב להגיע בעקבותיו. בסרט משרטטים וייץ ועשהאל את הפרשה ב-56 דקות קצביות וערוכות למופת, תוך שמירה נבונה על ציר העלילה הכרונולוגי, גילויים חדשים ומסעירים ותנועה מדויקת בין המרואיינים השונים להעצמת הפרטים החדשים. השימוש הנכון באינפורמציה שמובעת באמצעים גרפיים ו-ויזואליים יפים לעין, מקלילה את הבנת השחקנים המרכזיים בפרשה ושומרת את הצופה מלהיכנס כל חמש דקות לגוגל כדי להבין מי זה ראובן חזק ומי זה פלג רדאי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלושה אמיצים שהמפגש ביניהם בעצם הציל את הממסד הבטחוני מריקבון. פלג רדאי, ראובן חזק ורפי מלכא בסרט "א', תחסל אותם"/מערכת וואלה!, צילום מסך

גולת הכותרת של "א', תחסל אותם" לא נמצאת בראיונות עם שלושת פורשי השב"כ (חזק, רדאי ורפי מלכא) ששילמו מחיר אישי עצום בחשיפת הפרשה, אלא דווקא בשניים שלא התראיינו לצרכי הסרט, אבל הרצאתם בכנס סגור של השב"כ בנושא היא מסמך מהפנט: הראשונה היא נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, משנה לפרקליטת המדינה דאז שעברה תלאות אימתניות במאבקה מול הממסד הביטחוני הסגור והאטום. השני הוא דווקא ראש השב"כ דאז, אברהם (אברום) שלום, שנראה בסרט מודה בטעויות דאז, טעות שגררה גוף בטחוני חשוב מאין כמוהו לביצה שאיימה לקבור אותו.

בנוסף, הסרט מתהדר בפרוטוקלים חדשים ודי מסמרי שיער של שלושת הפורשים עם היועץ המשפטי לממשלה דאז, יצחק זמיר, פרוטוקולים שחושפים מציאות ביטחונית רקובה ומסואבת שגורמת לפרשת הרפז להיראות כמו גניבת מסטיק ממכולת.

עם זאת, הסרט מפנה אצבע מאשימה באופן ברור כלפי ראשי הדרג המדיני דאז, יצחק שמיר ושמעון פרס, לאחרון יותר מלראשון. פרס, כך נטען בסרט, נהג בחלקלקות עם פורשי השב"כ, הגן על ראש השב"כ שסרח והצליח באמצעות עורכי דין פרטיים לסגור את הפרשה עם הסדר החנינות התקדימי, במסגרתו הוענקה חנינה לאנשי שב"כ, ובהם ראש השב"כ, עוד לפני קיום המשפט. עם זאת – בסרט אין ראיון עם פרס וגם לא את תגובת בית הנשיא לדברים – וחבל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
וידוי מדהים. ראש השב"כ לשעבר אברהם שלום/מערכת וואלה!, צילום מסך

"א', תחסל אותם" הוא פנינה דוקומנטרית-עיתונאית נדירה בתעשיית הדוקו-שקר שמאפיינת את הסרטים המשודרים בערוצים המסחריים. טוב שערוץ 10 מצא זמן להשתחרר מהמסעות בארץ הציצים לטובת סרט שכזה, שצריך להפוך לחומר חובה בתיכונים, בצבא וכמובן בתעשיית הביטחון – כדי להבין את מגבלות הכוח ואת עומק השבר אליו אפשר להגיע ללא פיקוח וביקורת. ואם זה לא יעזור, תמיד אפשר להפוך את "קו 300" לסרט עם ליאו דיקפריו.

נהניתם מהסרט על קו 300? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully