וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עולם הזמן": ג'סטין טימברלייק לא מספק את הסחורה

מרט פרחומובסקי

30.10.2011 / 12:08

"עולם הזמן" אינטליגנטי מרוב הסרטים שמגיעים למסך הגדול, אך נופל בין הכסאות ומוכיח שג'סטין טימברלייק צריך להתעסק במה שהוא טוב בו - וזה לא משחק

"עולם הזמן" הוא סרט מדע בדיוני עם רעיון טוב, שלא באמת יודע מה לעשות איתו. העלילה מתרחשת בעתיד, שבו האנשים מפסיקים להזדקן בגיל 25, ומאותו רגע אורך חייהם תלוי ביכולתם לרכוש זמן. השיטה הכלכלית החדשה מחלקת את המדינה לאזורי זמן, לפי עושרם של התושבים.

ג'סטין טימברלייק מגלם את וויל סלאס, תושב של אחת משכונות העוני המוזנחות, שיום אחד מקבל מתנה מפתיעה בדמות בוחטה של זמן, מה שמאפשר לו לחצות את הגבול לאזור הזמן המרוחק ביותר, כדי לנסות ולחבל בשיטת הקפיטל; סליחה, בשיטת אזורי הזמן. הבעיה היא שבמקביל הוא גם נחשד ברצח, כך שלמרות העושר המפתיע, חייו החדשים לא יהיו פשוטים.

אנדרו ניקול הוא תסריטאי ניו זילנדי במקור, שקנה את עולמו בתסריט המושלם ל"המופע של טרומן", עוד פנטזיית מדע בדיוני, המסתירה מאחוריה ביקורת חברתית צורבת. אחרי התסריט ההוא (שבויים על-ידי פיטר וויר המוכשר), ניקול התחיל לביים בעצמו, וכאן זכה להצלחה פחותה בהרבה.

אמנם סרטו הראשון "מה קרה בגטאקה?" ביסס לו מוניטין מסויים, למרות כשלונו הקופתי, אך סרטיו הבאים "סימון" ו"שר המלחמה" היו בינוניים ומטה. במילים אחרות, יש כנראה פער בין יכולותיו של ניקול כתסריטאי לכישוריו כבמאי. "עולם הזמן" אינו משנה את ההתרשמות. מדובר ביצירה עם לא מעט הברקות תסריטאיות, אך ללא יכולת לתרגם אותן לעולם קולנועי אמין, שיש בו אמת אנושית.

ג'סטין טימברלייק בסרט "עולם הזמן".
סאטירה אנטי-קפיטליסטית חריפה, שמנסה למכור את עצמה כסרט אקשן ריאליסטי. אמנדה סייפריד וג'סטין טימברלייק מתוך "עולם הזמן"

הטעות מספר אחת של הסרט היא כנראה חוסר ההתאמה בין הטון הרציני שלו לבין המופרכות המובהקת של העולם שהוא מתאר. מדובר בעצם בסאטירה אנטי-קפיטליסטית חריפה, שמנסה למכור את עצמה כסרט אקשן ריאליסטי. הפער הזה מתקיים לאורך כל הסרט, ויוצר ריחוק בין הצופים להתרחשות שעל המסך ולפעמים גם רגעים קמפיים מעוררי גיחוך (ראו מקרה סצנת המוות של אם הגיבור).

התחושה היא שלסיפור כזה היתה מתאימה מעטפת הרבה יותר גרוטסקית ומוקצנת, שהיתה מאפשרת לסגור את הפער בין הצורה לתוכן. נראה שהתסריט דרש במאי בעל זיקה לויזואליה סוריאליסטית סטייל טרי גיליאם או טים ברטון. ניקול, כך עושה רושם, פשוט לא מסוגל לזה.

בכל זאת, "עולם הזמן" הוא סרט מסקרן. גם בגלל האג'נדה השמאלנית המובהקת של צדק חברתי, שהוא דוחף בדלת האחורית למיינסטרים ההוליוודי במסווה של סרט מדע בדיוני תמים, גם בגלל הרעיון החכם של הזמן שהופך לתחליף לכסף, גם בגלל ה"פסטיש" הפרוע של דימויים מסרטים אחרים כמו "בוני וקלייד", "שליחות קטלנית", "סיפור הפרברים" ועוד.

מתוך הסרט עולם הזמן. imdb
לא ברור למה טימברלייק מתמקד דווקא במשחק ולא במשהו שהוא טוב בו. אמנדה סייפריד וג'סטין טימברלייק מתוך "עולם הזמן"/imdb

יש בסרט גם כמה שחקנים חמודים, והכוונה היא לא לג'סטין טימברלייק המחוק, שלא ברור מה גרם לו הפסיק להתעסק במה שהוא באמת טוב בו (מוזיקה), והחליט להשתקע על המסך הגדול. מזל שיש בסביבה את הכריזמה של קיליאן מרפי בתפקיד שומר החוק העקשן, וחייבים להודות שגם אמנדה סייפריד, שהתמחתה עד היום בקולנוע בתפקיד של בלונדיניות טיפשות, יוצאת כאן טוב במיוחד, אולי בזכות הפאה השחורה שהלבישו עליה.

"עולם הזמן" הוא סרט שנופל בין הכסאות, כי הוא אינו מספק את הסחורה כסרט אקשן ויש בו יותר מדי פגמים סגנוניים ותוכניים מכדי שידבר לקהל שוחרי "הקולנוע האיכותי". עדיין, יש ממה ליהנות בו ובסך הכל מדובר בסרט אינטליגנטי מהממוצע. אפשר לנסות.

"עולם הזמן" - לטריילר ולפרטים נוספים
מה חשבתם על "עולם הזמן"? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully