וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איך להצליח בשישה שיעורים": אפשר להשפיע מבלי להיות אלון גל

לילך וולך

25.11.2011 / 6:00

"איך להצליח בשישה שיעורים" של רונאל פישר ופרופ' יורם יובל לא מתיימרת לשנות את חיי הצופים כמו קואצ'רים מאוסים למיניהם, ועדיין מצליחה להעניק השראה

רונאל פישר הוא חייזר בשלולית שהיא הטלוויזיה הישראלית – הוא לא טאלנט, הוא גם לא בדיוק איש טלוויזיה קלאסי; החל כעיתונאי חוקר, הפך לעורך דין מצליח ועל הדרך גם היה שותף לכמה סדרות טלוויזיוניות יוצאות דופן. אנומליה, ויצור שלא ברור בדיוק ממה הוא ניזון, חוץ מעניין ותשוקה. פישר הוא חייזר כיוון שמה שגורם לו לתקתק זה לא שייתנו לו הנחת סלב בפתיחה של חנות גדולה. מכל הגוף הטלוויזיוני שלו עד כה, נראה שהוא בעיקר יוצא בעקבות הסקרנות שלו – זוכרים סקרנות? פעם היה דבר כזה.

"איך להצליח בשישה שיעורים" הוא אחיו הצעיר של "איך להיות מאושר בשישה שיעורים"; סדרה שהגיש מיקי רוזנטל (בעל פרסונה טלוויזיונית שדי מזכירה את זו של פישר), יחד עם פרופסור יורם יובל – הפסיכיאטר הטלוויזיוני המוצלח והנעים ביותר שנראה על מסכי הטלוויזיה שלנו, כמעט ללא תחרות.

ב-2009 יצאו השניים למסע עדכני וישראלי כדי לפצח את סוד החיים המאושרים, ובכלל את המושג החמקמק העומד בבסיס החיפוש הזה. הפעם, בטיימינג שמשיק יפה לסערת המחאה החברתית הישראלית, חוזר הפרופסור יחד עם רונאל פישר כדי לענות על שאלת ההצלחה ומהם הסודות שעומדים בבסיסה, אם יש בכלל כאלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זו לא תוכנית שמתיימרת לספר לכם איך צריך לחיות. פרופ' יורם יובל, מתוך "איך להצליח בשישה שיעורים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפרקים הראשונים ששודרו עד כה, פישר ויובל שואלים שאלות מעניינות שמשיקות לנושאים שאנו אובססיביים לגביהם ברמה היומיומית כמעט – "איך לגדל ילד מוצלח";"איך צריך לחיות בשביל להצליח"; "האם כל אחד יכול להצליח". והשאלות האלו נפרטות לכדי דיונים מרתקים לגבי נקודות פתיחה טובות יותר ופחות להצלחה, השילוב של מזל, גנטיקה, סביבה תומכת, כישרון. וכל העיסוק הזה מרשים במיוחד כיוון שהתוכנית מפרידה בין הצימוד הלכאורה ברור מאליו הצלחה=אושר, ומטילה בו ספקות בריאים.

ההיסטריה המערבית המודרנית לגבי הצלחה הביאה לעשרות מחקרים בנושא, סרטים, תוכניות וכל מה שניתן כדי לנסות לפענח את הנוסחא. למרות שבפועל הצלחה נמדדת בעיקר במידת הכסף והפירסום שהיא כוללת עימה בעסקת החבילה, את מידת האושר שהיא מסבה לא פשוט עד כדי כך לשקלל. פישר ויובל לא ממהרים לקנות את ההצלחה כמדד יחידי, ומאתגרים גם את המרואיינים וגם הצופים לשאול האם האחת מביאה עימה את השני.

בכך, השניים יוצרים אירוע טלוויזיוני אינטליגנטי שמצליח גם לתת כלים מעשיים להתבוננות, וגם לא מתיימר לשנות את חייהם של הצופים כמו רוב תוכניות ה"בואו נספר לכם איך לחיות". פישר אינו מיכל דליות, אינו אלון גל, וגם אין לו כוונות או יומרות להיות אחד כזה. מצד שני – הוא גם לא חובש את כובע החוקר האובייקטיבי ולא מניח למסע שלו להיות פילוסופי ולא מעשי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "איך להצליח בשישה שיעורים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

את סוד ההצלחה של "איך להצליח בשישה שיעורים" לעומת זאת, פשוט יותר לפצח - פישר הוא מה שקוראים לו מנחה מעורב; הוא לא מסתפק בלשאול את השאלות ולהנהן בחשיבות ואמפתיה טלוויזיונית. הוא מעורב בנושא, מערב עצמו, וחושף אחרים לא פחות משהוא מסכים להיות חשוף בעצמו. יותר מכך, אפשר להחיל מההצלחה של התוכנית הזו, גם על תוכניות אחרות המתיימרות לעסוק בפירוק והבניית כלים לחיים – אי אפשר באמת להישאר בשטח סטרילי מאחורי מצלמה או מיקרופון.

כדי להצליח לגעת באנשים מעבר למסכי טלוויזיה, יש צורך לצאת לשטח ולהתלכלך, ולשים גם את עצמך על אותו מוקד אנושי. מהבחינה הזו השכילו רונאל פישר ויורם יובל לפרק לפחות גורם אחד חשוב במיוחד של "הצלחה" – ההצלחה השווה במיוחד היא לא רק זו האנוכית. הצלחה היא כזו שמעוררת השראה באנשים החוזים בה להיות הגרסה הטובה יותר של עצמם, ו"איך להצליח בשישה שיעורים" היא בעצמה דוגמא טובה לזה.

"איך להצליח בשישה שיעורים" עוררה בכם השראה? דברו איתנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully