וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיתונות הערבית בישראל: מחקר חדש מצביע על תמונת מצב מדאיגה

אמילי גרינצווייג

27.11.2011 / 17:16

תנאי עבודה קשים, חוסר מקצועיות, פחד מתגובות וזלזול מצד הממסד הישראלי: מחקר חדש מצביע על תופעות בעייתיות מאוד בתקשורת הערבית בישראל

תנאי העבודה, כמו גם התנאים התרבותיים-דתיים והפוליטיים, מהווים מכשול קשה על העיתונאים הערבים לבצע את תפקידם באופן מקצועי, כך עולה ממחקר שערך מרכז אעלאם, מרכז תקשורתי לחברה הערבית פלסטינית בישראל.

ממצאי המחקר, אותו ערכו ד"ר אמל ג'מאל ו-ורנא עואיסה, מעלים כי העיתונאים הערבים נאלצים להתמודד עם שורה ארוכה של קשיים ואתגרים בסיקור סוגיות החברה הערבית בישראל, ובמיוחד בכל הקשור לביטחון. כמו כן הם רוחשים חוסר אמון כלפי המשטרה כמקור מהימן של מידע, ולכן נזהרים בכל קשר עימה. רבים מהם טענו כי הם מתמודדים עם ניסיונות המשטרה לגייס אותם לשיתוף פעולה תמורת הדלפת מידע בכלל ומידע בלעדי בעיקר. כמו כן מתייחס המחקר לתנאים הכלכליים בהם עובדת התקשורת הערבית, ומציין כי התנאים החומריים, בהם ממוצע הכנסה של העיתונאי הערבי נמוך ממוצע השכר במשק, אינם מאפשרים לעיתונאים למלא עבודתם באופן מקצועי.

רוב העיתונאים דיווחו על הימנעות מעיסוק בנושאים פליליים, וזאת כדי להימנע מלחצים, איומים או תגובות אלימות. גם לעיתונאים עצמם ביקורת קשה על רמת העיתונאות והתקשורת הערבית המסחרית, הנראית לא פעם, לטענתם, כ"עלוני פרסום". ממצא חשוב נוסף נוגע בהתערבות בעליהם של אמצעי התקשורת, הפרטיים כמו גם המפלגתיים, בעבודה המקצועית של העיתונאים, ונמנעים מעיסוק בסוגיות מסוימות או באנשים מסוימים, כדי להגן על אינטרסים חומריים או פוליטיים שונים.

המחקר מציין כי הגבלות חברתיות, תרבותיות ודתיות שונות כובלות את חופש הפעולה של העיתונאים, ובאות לידי ביטוי בשיח התקשורתי, שנמנע מקריאת תיגר על המוסכמות והנורמות החברתיות והדתיות, אפילו במקרים של פגיעה בזכויותיהן של קבוצות חברתיות כמו נשים וילדים.

לדברי ד"ר אמל ג'מאל, מנכ"ל אעלאם ומרצה באוניברסיטת תל אביב התקשורת והעיתונאים הערביים עומדים בפני שלושה אתגרים מרכזיים: הבעלויות והתערבויות בתכנים, המבנה החברתי הפטריאכלי בחברה הערבית, וההתמודדות במרחב הישראלי מבחיני ביטחונית פוליטית. "ההתערבות בתכנים חוסמת את אפשרות ההתפתחות של מרחב ציבורי חופשי, כמו גם המבנה התרבותי חברתי שאיננו מאפשר לעיתונאים לכתוב באופן חופשי וישיר על האתגרים העומדים בפני בחברה הערבית", אמר ג'מאל בשיחה עם וואלה! ברנז'ה.

מבחינת הסוגייה השלישית, "האתגר הישראלי", אומר ג'מאל כי "גם כוחות הביטחון וגם המערכת הפוליטית מזלזלים בעיתונאים הערביים וביכולתם לשקף נאמנה את הסוגיות המעסיקות את החברה הישראלית. במסגרת זו שרים, קציני צבא אינם מנדבים עצמם לראיונות עם עיתונאים ערביים, זאת מכיוון שציבור הבוחרים שלהם אינו נמצא בחברה זו, ומתוקף כל גם הם מהווים חסם מרכזי". לסיכום אומר ג'מאל כי "שלושת האתגרים המבניים האלה פוגעים פגיעה אנושה גם בתפקוד העיתונאים וגם בזכות היסוד של החברה הערבית לאינפורמציה ודיון מעמיק בסוגיות העומדות על הפרק".

ג'מאל מציין גם כי חלק מהאתגרים קיימים בתקשורת הישראלית והעולמית בכלל, אולם לדבריו "בתקשורת הערבית הם חזקים וממוקדים יותר וזו מכה אנושה לתקשורת הערבית והמרחב הציבורי הערבי".

עורכי המחקר מציינים מספר המלצות עיקריות הנובעות מהמחקר בהן: שיפור תנאי העבודה הכלכליים של העיתונאים, הפרדה מקצועית בין דרג העורכים להנהלה, הכשרה מקצועית רחבה של העיתונאים וקידום התאגדות עיתונאים.

  • עוד באותו נושא:
  • אמל ג'מאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully