וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוקאביב גליל: גם הקולנוע לא יעזור למסכנים

שני גורקביץ'

27.11.2011 / 8:14

פסטיבל דוקאביב גליל יארח את הסרט "ז'ירה", אודות אמן מרהט שנכפה עליו ניתוק ממשפחתו שבעזה. ראיון עם יוצר הסרט על זעם, פריפריה והשקר שבקולנוע

דוקאביב גליל בוואלה! VOD

"כן, אני מאוד אופטימי לגבי העתיד. אבל שהסרט מחר יגרום לגבולות פתוחים ונחיה בשלום ושלווה? הוא לא יעשה את זה", כך אומר יוסף אבו מדיעם ("שתי עיניים ופה", "אל מסעודין") במאי הסרט "ז'ירה" שיוקרן מחר (שלישי) בבכורה בפסטיבל דוקאביב גליל שנפתח הערב במעלות תרשיחא. אבו מדיעם, תושב רהט ביים את סרט יחד עם יקי איילון ("סטודיו וראוג'", "סלמה 48") הירושלמי, והשניים החליטו שהקרת הבכורה של יצירתם המשותפת תהיה במסגרת הפסטיבל מתוך תחושת הזדהות. "הבחירה לעשות שם את הבכורה היא לא מקרית, כי יכולנו לחכות לפסטיבל שקורה במרכז", אומר איילון. אני חושב שהיה לנו חשוב גם בעשייה וגם באיפה שאנחנו מקרינים, להציג בפריפריה. להביא קולנוע לאזורים המרוחקים יותר ולאו דווקא להציג במרכז".

"אנחנו ברהט הכי דרומיים ומעלות הם הכי צפוניים אז אנחנו הכי קרובים אחד לשני, כי אנחנו זה הפריפריה", אומר אבו מדיעם. "הרי גם אנחנו לפעמים מופגזים בדרום מעזה, וגם בצפון מופגזים מחיזבאללה, אז יש משהו משותף – רק המרכז נהנים", הוא מוסיף בחיוך. "גם פסטיבל קולנוע דרום התחיל בקטן והיום הוא בכותרות. זה אומץ לעשות פסטיבל בדרום וצפון הרחוק. הצלחתו של פסטיבל זה הקהל והסרטים שמגיעים אליו, זאת השנה השלישית לפסטיבל והשנה הראשונה עם הקרנת בכורה. אני חושב שההחלטה שלנו להקרין בבכורה בפסטיבל שהוא לא מהבולטים בארץ היא החלטה אמיצה".

צפו בטריילר של "ז'ירה"

"ז'ירה", עוקב אחר חאדר, אמן ערבי שהגיע לרהט מעזה לפני 20 שנים, והקים בה משפחה. במשך השנים התרגל חאדר לבקר את משפחתו בעזה, המרוחקת רק כ-20 דקות נסיעה מביתו, אולם עם ההסלמה הביטחונית החל גם הניתוק הכפוי. "הסרט מתעסק ברצון שלו להגיע לעזה, בניכור שלו בחברה הערבית ברהט, בניכור שלו בחברה בעזה ובגעגועים לאבא ואמא הרחוקים", מספר אבו מדיעם. "קודם כל הניכור מתחיל כי הוא לא מרהט, וגם התחום שהוא עוסק בו, אמנות, זה לא נחשב פה לפרנסה, זה לא כמו להיות רופא. הניכור בעזה נובע מזה שהוא עזב את עזה מרצונו החופשי, מתוך בחירה. ועכשיו הוא קרוע בין שני עולמות. במלחמת עופרת יצוקה זה ממש הורגש - גם נפלו טילים באזור רהט והוא היה צריך להגן על המשפחה שלו כאן, והוא גם דאג למשפחה שלו בעזה".

אבו מדיעם מספר כי הפרויקט החל כסרט על משפחה יהודית ומשפחה ערבית מרהט, אבל בהמשך הבינו שני הבמאים כי חאדר הוא מוקד הסיפור לאחר שבמהלך 4 שנות הצילומים הוא ניסה לשווא לבקר את משפחתו. בנוסף גלשו הצילומים לתקופת ההסלמה הביטחונית, וגם אמו של הגיבור חלתה ולבסוף נפטרה, מבלי שהוא הצליח להגיע אליה ולהיפרד. "יש בו כעס, כן", אומר אבו מדיעם. "על הרשות הפלסטינית, על הרשות בעזה וגם על הממסד בישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבל מה זה בעצם משנה? מתוך "זי'רה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

גיבור הסרט, חאלד יראה אותו לראשונה רק בהקרנת הבכורה מחר, אבל שני הבמאים בטוחים שהוא יאהב את התוצאה הסופית. "הוא דמות מאוד פתוחה, גם כאדם שמבין וגם כאדם שבוטח בעצמו", אומר אבו מדיעם. לסרט הם קראו "ז'ירה", בערבית, כי "זאת מילה עם הרבה משמעויות מובנות מאליהן. זה הכבוד, ערך האדם כשכן - אצלנו אומרים טוב שכן קרוב מאח רחוק. אין מילה כזו בעברית, עם אותה המשמעות". למרות האופטימיות הרבה שלו, אבו מדיעם לא מאמין שהסרט ישפיע מאוד על המציאות: "סרטים לא עושים נפלאות וקסמים, סרטים מספרים את המציאות הקיימת. הסרט הוא מיקרוקוסמוס של העולם שאנחנו חיים בו".

פסטיבל דוקאביב גליל ה-3 יערך מה-28 בנובמבר עד 2 בדצמבר במעלות תרשיחא. במהלכו יוקרנו 30 סרטים דוקומנטריים, שניים מהם בהקרנת בכורה, ויתקיימו סדנאות, תערוכות ואירועי תרבות רבים נוספים.

דוקאביב גליל בוואלה! VOD

"ז'ירה" יוקרן מחר, שלישי, בבכורה ב-16:00 במתנ"ס גרס במעלות תרשיחא, במסגרת פסטיבל דוקאביב גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully