וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל הקולנוע הגאה בסכנת סגירה - בגלל מועצת הקולנוע

שני גורקביץ'

30.11.2011 / 10:50

המועצה הודיעה כי תפסיק לתמוך בפסטיבלים שתקציבם נמוך מחצי מיליון שקלים. התוצאה: הפסטיבל הגאה היחיד בישראל בסכנה. מנהל הפסטיבל: "לא פלא שזה אנחנו"

באוקטובר האחרון הודיעה מועצת הקולנוע כי יזמה שורה של שינויים ועיקרם בחלוקת התמיכות לקרנות, לפסטיבלים ועוד. ההצעות תורגמו למסמך משפטי, שמופץ כעת בין מנהלי הקרנות, מפיקים, במאים ויוצרים, מתוך כוונה לקבל את תגובתם לשינויים. היום מתברר כי תנאי הסף החדש שנקבע, לפיו תמיכת מועצת הקולנוע תוענק רק לפסטיבלים שתקציבם גדול מחצי מיליון שקלים, עשויה לפגוע נואשות בפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה בתל אביב.

"בלי התמיכה של מועצת הקולנוע אנחנו פשוט ניסגר", אמר היום מנהל הפסטיבל, יאיר הוכנר בשיחה עם וואלה! תרבות. לדבריו, תקציבו הכולל של הפסטיבל הוא 350 אלף שקלים וזהו הקריטריון היחידי שיגזול ממנו את תמיכת המועצה. "לדעתנו זהו אבסורד, שהמועצה תתמוך בפסטיבלים שבין כה וכה זוכים לתמיכה הרחבה ביותר, ותמוטט את הנועזים יותר, האמיצים יותר, שזקוקים יותר מכולם לתמיכה. הפסטיבל שלנו עומד בחלקו אפילו בקריטריונים של פסטיבל גדול. בעוד שמנהלי פסטיבלים אחרים מרוויחים סכום של חמש ספרות מדי חודש, הפסטיבל שלנו נעשה מתוך שליחות וברוב המקרים בהתנדבות".

הוכנר מציין כי תמיכת מועצת הקולנוע, שהסתכמה בשנה שעברה ב-92 אלף שקלים, היא אקוטית לקיום האירוע. אל התמיכה נוספים גם 50 אלף שקלים מעיריית תל אביב, תמיכה משגריריות ומרכזי תרבות ומכירת הכרטיסים, שהיא ההכנסה הגדולה ביותר של הפסטיבל. "כל אלו מספיקים לנו בקושי לאיזון תקציבי. לפסטיבלים אחרים יש תורמים עשירים ועסקים מסחרים שרוצים להיות מעורבים, אבל לצערי בישראל 2011 עסקים מאוד חוששים להיות מזוהים עם הפסטיבל שלנו מסיבות כלכליות ופוליטיות. פנינו לכל חברות האופנה ורק דורין פרנקפורט באופן עקבי מפרסמת אצלנו כל האחרים מושכים עד לרגע האחרון ואז נעלמים".

"אין כוונה לפגוע בפסטיבל מגדרי"

על פי ההצעה של מועצת הקולנוע, יוגדל תקציב התמיכה בפסטיבלי סרטים, אך הוא יחולק בצורה שונה והקריטריונים לקבלת המימון יוקשחו. "יצרנו הכבדה בתנאי הסף כדי שלא כל הקרנת חמישה סרטים בבית העם ביישוב פלוני שקורא לעצמו פסטיבל תוכל לקבל תמיכה מתקציב שהוא בסך הכל דל למדי", אומר יו"ר מועצת הקולנוע, דוד אלכסנדר..

פסטיבל הקולנוע הגאה בתל אביב נערך כבר שש שנים, וביוני האחרון נכחו בו כעשרת-אלפים צופים, שראו יותר מ-120 סרטים במהלך שמונה ימים. הפסטיבל כולל אורחים רבים מחו"ל ומתהדר ביותר מ-30% של יצירה ישראלית. הוכנר מציין שעם הנתונים הללו הפסטיבל עומד גם ברבים מהקריטריונים של הפסטיבלים הגדולים, והמכשלה היחידה היא התקציב שלו. "באופן אבסורדי התמיכה של מועצת הקולנוע היא זו שמחזיקה אותנו בחיים. אבל כאשר אותם אנשים יושבים סביב השולחן של מועצת הקולנוע ולא מכירים את החשיבות של הפסטיבל לאותם אנשים שהוא עבורם אירוע שהם מצפים לו כל השנה, אין פלא שאנחנו הקורבן הראשון".

בהקשת תנאי הסף לא היתה כוונה להדיר פסטיבלים ספציפיים או נושאים ספציפיים מתחום התמיכה", אומר אלכסנדר . "המהלך הוא בפירוש לא נגד פסיבל מגדרי כזה או אחר או פסטיבל שהוא פחות מיינסטרים. אפילו לא הייתי מודע לכך שהקשחת התנאים עלולה ליצור בעיה לפסטיבל הזה. המטרה היתה ליצור סיטואציה שבה לא כל פסטיבלון קטן ינגוס בקופה הכללית. מבחינה אופרטיבית יש לציין כי כל הדברים שאנחנו מציעים כעת הם בגדר הצעה שטעונה שימוע, אנחנו מחוייבים ורוצים לקבל תגובות מהשטח. הכוונה שלנו היא לחזור לשולחן הדיונים עם הערות רלוונטיות. שום דבר לא נעול או סגור עד שלא שמענו את השטח. אני מאוד מציע שמנהל הפסטיבל הגאה יגיע לדיונים בנושא שיתקיימו בחודש הבא בחיפה, עם מנהלי קרנות, אמנים ויוצרים וכל מי שחשקה נפשו להגיב בנושא. אחרי המפגש בחיפה אנחנו נחזיר את הנקודות המהותיות לשולחן הדיונים, ויכול להיות שבעקבות דברים שנשמע אנחנו ננמיך את תנאי הסף הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully